Xenios is overgeslagen in discussie rond verkeersproblematiek Sloterweg

Algemeen
Afbeelding

NIEUW-WEST/BADHOEVEDORP - In 2018 is Hockeyvereniging Xenios met de gemeente Amsterdam overeengekomen om te verhuizen van de Ringvaartdijk naar Sportpark Sloten. De gemeente vond Xenios een interessante toevoeging aan het sportpark, want het was een beetje vergane glorie. Xenios was blij, want de vereniging ging van drie naar vijf velden. Er zouden niet alleen flink wat investeringen worden gedaan in het park zelf, maar ook er omheen, om de veiligheid te waarborgen van de leden en de bezoekers. ‘Daar hadden we elkaar in gevonden”, vertelt M’Barek Ben Addi, bestuurslid accommodatie van Xenios.  ”Er zouden hekken om het park worden gezet en een fietsbrug gerealiseerd.”

Titia Hartvelt

“Het park was verloederd, hangjeugd zocht er beschutting”, vertelt M’Barek. “Leden vonden het een te donker sportpark, ouders vonden het er niet prettig voor hun kinderen.” Er werd een speciale commissie bij Xenios gevormd die zich met alle facetten van veiligheid ging bezighouden. De fietsburg zou een uitkomst bieden voor de jeugd die over de drukke Sloterweg moet fietsen. Er werden hekken geplaatst. “De fietsbrug en de hekken waren de twee items waar we jarenlang over hebben gesproken. Het is eigenlijk heel suf, we waren bezig met de fietsbrug omdat we dachten dat die er zou komen. Maar het stadsdeel wilde het pad voor de fietsers ineens in een ander vat gieten. Toen veranderde het spel en zaten we met lobbyende buurtgenoten. De buurten werden lijnrecht tegenover elkaar gezet.”

Geen partij

De beloofde fietsbrug werd uiteindelijk bij het plan Autoluw Sloten getrokken. “Wij waren toen dat werd besloten eigenlijk helemaal geen partij”, heeft M’Barek ervaren. “We werden pas begin 2020 betrokken. Tot die tijd is alleen met de Dorpsraad en Stop Sluipverkeer Nieuw Sloten gepraat. Daardoor is te veel gewicht gegeven aan de argumenten van het eerste uur. Er is pas later contact geweest tussen Xenios en de gemeente. De Sloterweg is een gevaarlijke weg en is de aanrijroute naar Xenios. Toen de fietsbrug werd meegenomen in het Autoluw Sloten, moesten we ineens standpunten gaan innemen en zienswijzen schrijven. We zijn allemaal vrijwilligers en we hebben onze handen al vol aan het organiseren van hockey. Hoe kan het nou dat je zo’n grote groep kinderen op de Sloterweg laat fietsen naar hun sportvereniging en Xenios in eerste instantie uit de discussie laat?”

Tekst loopt door onder de foto


Er zijn genoeg gevaarlijk situaties voor de fietsende jeugd naar hun hockeyvereniging. Xenios wil dat het voor hen veiliger wordt maar wil wel bereikbaar blijven.

De sportvereniging van de Sloterweg met 1323 leden in het bestand, is in beginsel niet in de discussie over de verkeersproblematiek op de Sloterweg betrokken. Nu er door de gemeente is gekozen voor variant 2a, de Sloterweg afsluiten voor doorgaand verkeer met een 30 kilometer zone, heeft Xenios contact gezocht met de gemeente. “Xenios sprong op een trein die al reed. We waren verrast over de plannen die er al lagen”, concludeert Stef Hehemann, bestuurslid communicatie.

Slagboom

Dat er wat moet worden gedaan aan de verkeersproblematiek op de Sloterweg, daar is Xenios ook van overtuigd. Maar variant 2a is volgens de hockeyvereniging niet de oplossing. “Je kunt zeggen dat we allemaal met de fiets moeten komen. Dat gebeurt ook door het merendeel van de leden. Maar keepers hebben een grote keeperstas mee, die ze niet op de fiets mee kunnen nemen, er zijn verschillende redenen om wel eens een keer met de auto te komen. In het weekend worden er wedstrijden gespeeld. Tegenstanders komen met de auto. Die zouden dan niet meer over de Sloterweg kunnen komen”, meent Stef. “We zijn de grootste bewoner van de Sloterweg. Er wordt heel veel geld in het sportpark gestopt en de infrastructuur en zo meer. Het parkeerterrein bij de turnhal is vorig jaar van november tot en met april van dit jaar helemaal opgeknapt, terwijl de gemeente een beleid voert ‘liever niet met de auto’. Wij zijn verhuisd omdat de gemeente zieltogende clubs nieuw leven in wilde blazen. Het hele sportpark is nu gerevitaliseerd en nu wordt er bij wijze van spreken een slagboom neergezet. Wij hebben het niet over sluipverkeer maar bestemmingsverkeer.”

30 kilometer

Beiden zijn er zeker niet van overtuigd dat het voor de jeugd straks veiliger wordt wanneer variant 2a is ingevoerd op de Sloterweg. Alhoewel er dan een maximum van 30 kilometer per uur geldt, vrezen Stef en M’Barek dat het voor automobilisten toch aanlokkelijk is om het gaspedaal juist wat meer in te trappen, omdat het kan. “Er komen straks minder auto’s dus dan wordt het minder gevaarlijk zegt het stadsdeel. Dan wordt er juist geracet”, voorspellen beide bestuursleden. Op de vorige week gehouden bijeenkomst van het stadsdeel is gezegd dat er niet gehandhaafd gaat worden op de Sloterweg. “De camera’s gaan niet op snelheid controleren, zo is gezegd. En het OM ziet ook niets in handhaving. Daarmee is het een beetje een wassen neus, want er staan nu al borden van 30 kilometer en we zien wat er nu gebeurt. Klinkers worden ook niet gelegd, wat eigenlijk wel zou passen bij 30 kilometer, want dat is te duur, zo werd op het webinar gezegd”, volgens Stef.

Zichtbaar

Sinds de verhuizing houdt M’Barek zich regelmatig bezig met de fietsende jeugd over de Sloterweg. “Ik hebt maandenlang langs de weg gepost. We hebben de kinderen hesjes aangegeven, de fietsverlichting gecontroleerd, ze fietsen allemaal in groepjes zodat ze zichtbaar zijn en zo meer. De jongste jeugd fietste zelfs over de stoep, maar zijn door een bewoner van de Sloterweg er vanaf gehaald. De beleving van onveiligheid is groot. Ik ben bestuurslid van een sportvereniging. We zijn er als bestuur voor om de kinderen het sporten mogelijk te maken. En niet andersom. Er zijn altijd belangen, maar jongeren moet je beschermen.”

Tekst loopt door onder de foto


Xenios is heel blij met de nieuwe accommodatie op Sportpark Sloten, maar wil graag dat de vereniging veilig wordt en bereikbaar blijft.

Beide bestuursleden vinden dat er te veel is geluisterd naar de bewoners van de Sloterweg en er te weinig is gekeken naar de omgeving. “Ik mis een samenhangend plan waarin heel Nieuw-West wordt meegenomen. Dat had ik wel verwacht”, reageert Stef. “Er is vanaf het begin met een kleine groep mensen gesproken. De opdracht is te smal. Voor ons spelen De Aker, Badhoevedorp, Sloten en Nieuw-Sloten ook mee. In Osdorp weten bewoners niet eens wat hun te wachten staat als variant 2a wordt doorgevoerd. Vorige week waren er werkzaamheden aan de brug op de Baden Powellweg. Dat heeft voor een chaos in het verkeer gezorgd. Dat is wat je gaat krijgen als er geen verkeer meer over de Sloterweg mag rijden.”

Variant 11

Van de varianten die de gemeente heeft onderzocht voor de verkeersproblematiek, kan Xenios zich nog het beste vinden in variant 11: een knip op de Sloterweg-West en 30 kilometer op Laan van Vlaanderen en Anderlechtlaan. Toch vraagt Stef zich af waarom er niet creatiever wordt nagedacht over oplossingen zodat de overlast van het vele verkeer evenredig wordt verdeeld. “Wij hebben ook leden in Sloten en Nieuw-Sloten. Voor Xenios zou variant 11 van alle varianten de beste zijn, maar het liefst nog zou ik zeggen: terug naar de tekentafel voor een integraal plan waarin de pijn over alle inwoners van Nieuw West wordt verdeeld. Waarom geen eenrichtingsverkeer op de Sloterweg, bijvoorbeeld in de ochtend richting de snelweg en in de avond naar Xenios? Bewoners staan nu recht tegenover elkaar. Het wordt erger en erger en dat baart mij zorgen.”

Het proces

Vorige week dinsdag is er een online bespreking geweest over het advies van dagelijks bestuur in stadsdeelcommissie Nieuw-West. Er werden veel vragen gesteld. Tot en met 29 oktober inspraakreactie mogelijk, daarna word de nota van beantwoording uitgewerkt en de definitieve nota van uitgangspunten afgerond. In december besluit de gemeenteraad over de definitieve nota. De verwachting is dat in de tweede helft volgend jaar het plan ten uitvoer wordt gebracht.