Sierlijke crossover met veelzijdig rijgedrag

Auto
Eric Herman, vestigingsmanager bij de Zaanse Dekkerautogroep bij de nieuwe Puma die genomineerd is voor de International Car of the Year 2020 award.
Eric Herman, vestigingsmanager bij de Zaanse Dekkerautogroep bij de nieuwe Puma die genomineerd is voor de International Car of the Year 2020 award. Foto's: Dirk Karten

NOORD-HOLLAND – Rodi Media autoredacteur Dirk Karten stapte bij Dekkerautogroep in de nieuwe Ford Puma. We testen de ST-Line uitvoering met 1.0 benzinemotor. Die levert als Mild Hybrid 125 pk. “Deze auto moet je in het echt zien. Hij ziet er in het echt stukken stoerder uit dan op de foto’s. Gaaf dat ze de koplampen dezelfde vorm hebben gegeven als mijn oude Puma. Wat is de prijs?”, vraagt Alex (33) gelijk. Hij kocht in 2010 zijn toen elf jaar oude Puma met 238.433 km op de teller. Drie jaar later, en met pijn in zijn hart, werd afscheid genomen met zo’n 40.000 km extra op de teller. Gaat de nieuwe Ford Puma deze betrouwbaarheid evenaren of zelfs verbeteren?

‘Deze auto moet je in het echt zien’

“Er is na de oer-Puma - die tussen 1997 en 2001 werd gemaakt - geen tussenmodel uitgebracht”, vertelt Eric Herman, vestigingsmanager bij de Zaanse Dekkerautogroep. ”Dit is uiteraard een heel andere auto dan de compacte sportcoupé van weleer. Al hebben de ontwerpers wel wat knipogen gemaakt naar het origineel.”

Zo zie je de typische Puma koplampvorm in een modern jasje terug. En de sportieve daklijn, maar dan als versie 3.0 met gimmick van ‘zwevend dak’. Door de zwarte kunststof strip in de raamstijlen voor, lijkt het dak te zweven.

“De nieuwe Puma is een crossover voor mensen die een veelzijdige auto met hogere instap zoeken, in combinatie met een sportieve, eigentijdse uitstraling. We verwachten dat de sportieve lijnen, in combinatie met de praktische voordelen van veel bagageruimte (456/1216 liter) veel mensen aanspreken. En vergeet de ‘MegaBox’ niet. In de bagageruimte (waarbij je de laadvloer simpel in hogere of lagere stand zet) zit een 80 liter grote box voor extra bagageruimte”, vertelt Eric.

In de diepe, vierkante bak passen voorwerpen tot 1.15 meter. “Ideaal voor het vervoeren van grote planten, golftassen of het afspoelen van je hond na het uitlaten”, vult Ank Dekker aan. De marketeer bij Dekkerautogroep toont de plug waardoor het water kan weglopen. Een leuke gimmick, maar daar zullen de mensen de Puma niet voor kopen. Waarvoor dan wel?

Motor

We rijden met de ST-line uitvoering. De sportieve uitvoering met 125 pk 1.0 liter Ecoboost motor en als ‘milde hybride’. Bij deze mHEV wordt de brandstofmotor geholpen door een kleine elektromotor. De 48V-accu wordt onderweg automatisch opgeladen bij het remmen en uitrollen. Het oplaadmoment wordt aangegeven door een batterij symbool op het 12,3 inch grote dashboard.

Superzuinig

De 1.0 liter Ecoboostmotor is een door en door betrouwbare krachtbron die bovendien superzuinig is. Ford geeft een gemiddelde op van 1 op 23,8. Dat is in de praktijk goed haalbaar voor wie zijn rechtervoet bedwingt en in de Ecostand rijdt. Al is dat laatste lastig bij de Puma, maar daarover later.

De Puma staat op het Fiesta platform, maar is 14 cm langer en breder. Met 1280 kg schoon aan de haak betaal je 53 euro per maand aan wegenbelasting.

Interieur

Een Ford wordt gemaakt om vele jaren mee te gaan. Alles is degelijk, ziet en voelt solide aan. De kevlarafwerking in het dashboard oogt sportief, de deels stoffen bekleding van de portieren luxe. Het met leer beklede stuurwiel heeft een sportief platte onderkant en ligt fijn in de hand. Onder handbereik knoppen voor bijvoorbeeld de Adaptive Cruise Control. Kom je te dicht bij de wegbelijning, dan trilt het stuur je ‘wakker’ via de Evasive Steering Assist. Ook deze Ford staat bol van de veiligheidsvoorzieningen. Laten we hopen dat ze nooit nodig zijn, maar ze geven een goed gevoel.

Hoge instap fijn

Bij de oer-Puma was instappen vooral je hoofd stoten doordat de bolle daklijn ver doorliep. Dat is bij deze crossover voorbij. De hoge instap is ideaal. De stoelen bieden zeer goede steun en zelfs een massagestand. Centraal op het dashboard zit het 8 inch touchscreen dat allerlei handige informatie biedt. Voordat we ons in details verliezen: vraag aan Eric Herman, of zijn collega’s bij Dekkerautogroep, maar naar de vele technische snufjes in deze Puma.

Rijden met de Puma

“Met deze knop schakel je tussen de verschillende rijmodi: Normal, ECO, Sport, Comfort, Eco-Comfort, Slippery en Trail”,zegt Eric als we instappen. Ah, dit is misschien wel de leukste knop van de Puma. Want daarmee pas je de koppelreactie, besturing en zelfs de schakelstijl aan bij jouw rijstijl. Via verschillende kleurthema’s op instrumentenpaneel, zie je de geselecteerde rijmodus. In de normal stand rijden we eerst maar eens over wat landweggetjes. De Puma stuurt zoals we van Ford gewend zijn: lekker direct. Het is duidelijk te merken dat Ford veel investeert in het onderstel. Dat geeft een solide, veilig gevoel. De zesbak schakelt soepel. De korte pook benadrukt het sportieve karakter van de ST-Line.

Gas erop!

Maar genoeg polder, we rijden de snelweg op. Weg met die normal of Eco stand, het gas erop! In de Sportstand verandert het karakter van de Puma voelbaar. Even door het verkeer weven om de uitvoegstrook te pakken? De Puma reageert heerlijk alert en scherp. De motor is pas hoorbaar als we hem de toeren in jagen. Dit rijdt alsof je het ‘stoute jongetje van de klas’ bent. Gaaf! De sportstand sluit naadloos aan op de naam van de auto.

We zoeven ook een brandstofstation voorbij. Gas erop is leuk als het kan, maar dirigeert je sneller naar zo’n plek. En dat hoeft niet. Want wie slim tussen de rijmodi schakelt, kan met de Puma uiterst zuinig, zeer veilig of lekker sportief rijden. De Puma biedt met z’n sportieve uiterlijk een gevarieerd karakter. Met voor ieder wat wils.

Conclusie

Hebben we dan nog wat gevonden waarvan we denken, dat kan beter? Een elektrische verstelbare bestuurdersstoel zou passen bij een auto die 32.495 euro kost. En waarom heeft Ford de verbindingslijnen in de achterruitverwarming precies als een raster in het zicht gemaakt? Het zijn maar details. Want met een basisprijs van 26.995 euro koop je al een ‘roofdier’ die zowel de sportieve rijder zal aanspreken als degene die een zuinige, veelzijdige crossover zoekt met veelzijdig karakter.

Actie Dekkerautogroep op jong gebruikt en demo-auto’s

NOORD-HOLLAND - In een onderzoek in opdracht van BOVAG onder 1.185 consumenten blijkt dat de helft van de OV-reizigers nu kiest voor alternatief vervoer. Een op de twaalf zegt er een auto te gaan kopen. Deze 175.000 personen zorgden al voor een run op occasions waarmee de één na de hoogste verkoop ooit werd behaald.

“Zeg eens zelf, met een mondkapje op dicht op elkaar in de bus of trein, dat wil toch niemand? Wij komen tegemoet aan deze vraag naar goede, betrouwbare occasions. Dekkerautogroep heeft nu een actie op jong gebruikt en jonge demonstratieauto’s”, zegt Ank Dekker.

Vakantiegeld

Reizen naar het buitenland is nog ‘een dingetje’ blijkt uit de woorden van minister-president Rutte. Veel Nederlanders zullen voor een vakantie in eigen land kiezen. Vakantiegeld besteden aan de aanschaf of vervanging van de eigen auto is een veilige optie voor de gezondheid.

Ford Options

“Ford Options is ook een goed alternatief. Daarmee rij je een nieuwe Ford Puma al voor 399 euro per maand met een gegarandeerde minimale restwaarde. Het is ook echt jouw auto die, als je er zuinig op bent, zelfs meer dan de garandeerde restwaarde kan opbrengen.”

Kijk voor de details op: https://www.dekkerautogroep.nl/diensten/financieren/Ford-Options

Ook deze Ford heeft een fraai interieur met prima stoelen die perfect steun geven.
De Ford MegaBox biedt 80 liter extra bagageruimte. Ideaal om een golftas in te vervoeren of lange kamerplant.
De Puma koplampen refereren speels aan de voorganger en draaien in de bocht mee voor een optimaal verlicht wegdek bij het insturen.