Rodi

Column Carrousel - Vereniging Oud Hoorn

(Foto: aangeleverd)

Gerard Boedijn: vernieuwer van de Hafabra

Het is deze maand 125 jaar geleden dat Gerard Boedijn, die geldt als één van de grootste vernieuwers van de muziek voor harmonieorkest, fanfare en brassband, in Europa in Hoorn werd geboren. Boedijns geboortehuis aan de Draafsingel, nummer 5, recht tegenover de Oosterpoort, werd in de jaren dertig van de vorige eeuw gesloopt. Maar zijn naam is nog altijd aan Hoorn verbonden. Muziekschool Boedijn draagt die met trots. In de Kersenboogerd is bovendien een hof naar hem vernoemd: het Boedijnhof. Het straatje ligt te midden van een wat vreemde combinatie met zes andere grote musici: de klassieke componisten Antonin Dvorak en Bedrich Smetana uit het Tsjechië toen dat nog deel uitmaakte van het Habsburgse rijk, de jazzmusici Cole Porter, Duke Ellington en Glenn Miller en de Oostenrijkse operettekoning Robert Stolz. De bedenker van deze straatnamen bezat een wel erg summiere platencollectie.
Gerard Boedijn werd op 19 november 1893 geboren als zoon van een geweermaker in dienst bij het Hoornse garnizoen. In zijn functie was vader Boedijn tevens belast met de reparatie van de muziekinstrumenten van de bataljonskapel. Als jochie van vier ging Gerard mee met zijn vader naar de repetities van de kapel. Vader gaf hem ook de eerste muzieklessen op onder meer viool. Daarbij bleek reeds zijn grote muzikaliteit. Als de garnizoenskapel door de stad marcheerde liep de kleine Gerard voorop met de kleine trom. En vanwege zijn absolute gehoor hielp hij zijn vader van jongs af aan bij het stemmen van de instrumenten van de kapel. Het kon niet anders: Gerard Boedijn was voorbestemd voor een leven in de muziek. Toch volgde hij nog twee jaar een opleiding tot onderwijzer alvorens af te haken. In die tijd studeerde Boedijn al aan de voorloper van het Amsterdamse conservatorium bij grote namen uit de muziekwereld van voor de Eerste Wereldoorlog, zoals Julius Röntgen, Fred Roeske en de aanvoerder van de tweede violen Felice Togni, van het toen al fameuze onder leiding van Willem Mengelberg staande Concertgebouworkest. Als 22-jarige werd Boedijn als leraar benoemd aan Muziekschool Goovaerts in Maastricht. Daar leerde hij de Belgische musicus en componist Charles Smulders kennen, die uit zijn door de Duitsers bezette land naar het neutrale Nederland was gevlucht. Hoewel van relatief korte duur, is het contact met Smulders bepalend geweest voor de muzikale ontwikkeling van Boedijn. Smulders liet Boedijn kennis maken met de moderne muziek uit hun tijd en hij stimuleerde Boedijn om meer te componeren. Lang heeft het uitstapje naar Maastricht niet geduurd. Het muzikale milieu aldaar bood Boedijn naast het contact met Smulders, niet de ontwikkelingskansen waarop hij had gehoopt. In 1917 keerde Boedijn terug in Hoorn, waar hij in 1922 trouwde met Jannetje Cornelia Bindervoet van Nahuys. Uit het huwelijk werden twee kinderen geboren. Een zoon en een dochter. Zoon Hans trad als een begaafd violist in de voetsporen van zijn vader en speelde meer dan dertig jaar in het Radio Philharmonisch Orkest.
Het is aan Gerard Boedijn te danken dat de vaak wat denigrerend tegemoet getreden blaasmuziek evolueerde in een volwaardige concertante praktijk met geëigende composities. Boedijn schreef daarvoor zelf honderden stukken, die nog altijd tot het vaste repertoire van blaasorkesten over de gehele wereld behoren. Tot dan beperkten de harmonieorkesten, fanfares en brassbands zich voornamelijk tot marsmuziek en bewerkingen van vrolijke operette- en operadeuntjes.
Volgende maand volgt nog iets meer over deze grote muzikale zoon van onze stad.
Egbert Ottens

Artikel geplaatst op zondag 04 november 2018 - 06:00

Foto's



Reacties (0)


Reageer

Column carrousel
Column Carrousel - Wally Ooms De planeetredders rukken opIn Nederland en ook elders in de wereld zijn verlichte geesten doende om de planeet aarde te redden. Die gaat eraan als zij niets doen. Dat is hun heilige overtuiging. Hun geloof. Daar waar vroeger kerkgebouwen verrezen, worden nu in rap tempo wolkenkrabberhoge windturbines geplaatst en huizen... Column Carrousel - Vereniging Oud Hoorn De mannen achter de Maquette Hoorn 1650Soms is de werkelijkheid de overtreffende trap van de verbeelding. Eind november van dit jaar overleden in drie dagen tijd de twee mannen van wie de naam onverbrekelijk verbonden is aan de Maquette Hoorn 1650: Bob Habes (78) en Jack Buiten (85). Als medewerker... Column Carrousel - Wally Ooms Vuurwerkterreur: de schrik geeft een kickOver twee weken mag er weer officieel geknald worden. Het vuurwerk zal weer uiteenspatten voor en tijdens Oudejaarsnacht met alle gevolgen van dien. Bij de Eerste Hulp gaat het weer druk worden. Lichamelijk letsel, verminkingen, branden, vandalisme, beschadigingen aan oren en ogen en heel veel... Column Carrousel - Vereniging Oud Hoorn Gerard Boedijn (vervolg)Dit schitterende schilderij, hoewel smaken verschillen, hangt in Muziekschool Gerard Boedijn. Het is in de jaren dertig geschilderd door Adolf de Haer, een Duits kunstenaar die, nadat zijn werk in zijn geboorteplaats Düsseldorf door de nazi’s als ontaard, was bestempeld, enige tijd in Hoorn verbleef. Er waren meer... Column Carrousel - Wally Ooms West-Friesland gefeliciteerd met Westfrisaweg De Westfrisiaweg is al vrijwel geheel in gebruik. Uitvoerend bouwbedrijf Heijmans is doende met de laatste werkzaamheden. De officiële opening zal plaatsvinden op 30 november door gedeputeerde Elisabeth Post en minister van Infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen. Elisabeth zal het die dag met Cora ongetwijfeld niet hebben... Column Carrousel - Vereniging Oud Hoorn Gerard Boedijn: vernieuwer van de HafabraHet is deze maand 125 jaar geleden dat Gerard Boedijn, die geldt als één van de grootste vernieuwers van de muziek voor harmonieorkest, fanfare en brassband, in Europa in Hoorn werd geboren. Boedijns geboortehuis aan de Draafsingel, nummer 5, recht tegenover de Oosterpoort, werd in...