Rodi

'Bouwen aan het merk Alkmaar'
Alkmaar Marketing klaar voor nieuw toeristenseizoen

Het team van Alkmaar Marketing. (Foto: Rick Akkerman)

ALKMAAR - Nog even en dan stroomt Alkmaar weer vol met buitenlandse toeristen. Met een monumentaal centrum, AZ en de grootste kaasmarkt ter wereld heeft de stad ook veel te bieden, maar achterover leunen is er voor Alkmaar Marketing niet bij. Een team van professionals werkt zichtbaar en achter de schermen aan het merk Alkmaar om meer 'kwalitatieve bezoekers' naar de kaasstad te lokken.


"Dit zijn bezoekers die werkelijk geïnteresseerd zijn in wat je als stad te bieden hebt", zegt Niels van de Beek, directeur Alkmaar Marketing. "Zij hebben ook de middelen om wat te besteden en daar profiteert de hele stad van."

Deal

Van de Beek - die in april 2017 Karin Geelink opvolgde - wil 'bouwen aan het merk Alkmaar'. "Citymarketing bestaat zo'n tien jaar in Alkmaar en mensen kennen ons van Alkmaar Prachtstad, de AlkmaarPas en de website Visit Alkmaar, die meer gericht is op buitenlandse toeristen. Daarom is deze site in het Engels en vanaf dit seizoen ook in het Duits. Wat minder zichtbaar is, zijn de mediacontacten in binnen- en buitenland. We ontvangen journalisten, cameraploegen en nemen deel aan toeristische vakbeurzen. Bovendien werken we actief aan het binnenhalen van touroperators. Zo hebben we net in samenwerking met lokale touroperator EventsHolland een deal gesloten met een grote Duitse touroperator die negenduizend extra bezoekers naar Alkmaar brengt. Bovendien ligt er bij dezelfde operator een optie voor 6500 bezoekers die Alkmaar bezoeken voor een winterprogramma."
Feestjaar

Het jaar 2018 is een feestjaar voor Alkmaar want de Grote Kerk bestaat 500 jaar, Het Nationaal Kaasmuseum bestaat 35 jaar en het kaasdragersgilde viert zijn 425e verjaardag. "In het weekend van 15 tot en met 17 juni gaat we dit kaasdragersfeest vieren met onder meer een wereldrecord kaasproeven. Vóór de eerste kaasmarkt dit jaar wordt ook de eerste fase van de kaasexperience opgeleverd in de VVV. Dit vloeit voort uit de wedstrijd het Gouden Kaasidee."
Focus

Om Alkmaar de komende jaren echt de kaart te zetten is het volgens Van de Beek noodzakelijk om keuzes te maken. "Samen met de ondernemers en gemeente moeten we goed bedenken hoe we onszelf willen presenteren. Neem bijvoorbeeld een stad als Eindhoven. Zij focussen zich op Techniek, Design en Kennis. En dit keert dan steeds weer terug in de keuzes die gemaakt worden in de uitingen. Dit werkt ook echt, want op deze vlakken scoort de stad qua naamsbekendheid opvallend goed. Leiden en de Zaanstreek hebben ook duidelijke keuzes gemaakt in wie ze zijn en wat ze willen communiceren. Ook dat zie je terug in de resultaten als het om naamsbekendheid gaat. Alkmaar zal ook moeten kiezen en wij als Alkmaar Marketing zien het als onze taak een sterk merk Alkmaar te bouwen. Als we samen onze marktpijlers omarmen, kunnen we de volgende stap zetten om Alkmaar als sterk merk op de kaart te zetten."

Artikel geplaatst op zondag 04 maart 2018 - 08:39


Nieuws AZ
'Goede wedstijd, maar de pijn overheerst' ALKMAAR - Een domper tijdens AZ-Feyenoord was het uitvallen van Myron Boaduna. Het 17-jarige talent viel na een half uur spelen uit met een ernstige enkelblessure die hij opliep tijdens een sliding van Eric Botteghin. De wedstrijd eindigde zondag in 1-1. Albert Gudmundsson en Steven Berghuis zorgden voor de doelpunten.... Vireo Auto Alkmaar verhuist
Opruiming gehele voorraad
ALKMAAR - Leegverkoop bij Vireo Auto Alkmaar! Wegens verhuizing naar de Amperestraat 57 in Purmerend houden zij eenmalig een Mega Outlet Sale, waarbij honderden nieuwe en gebruikte voorraadmodellen verkocht moeten worden. Uitsluitend van 15 tot en met 30 september profiteert u tijdens deze voorraaduitverkoop tot duizenden euro’s korting op de...

Jarige Vomar schenkt 111.243,- euro aan Kinderen van de Voedselbank 

ALKMAAR - Vomar Voordeelmarkt heeft tijdens haar 50-jarig jubileumfeest op 8 september een cheque overhandigd ter waarde van 111.243,- euro aan de stichting Kinderen van de Voedselbank. Met dit fantastische bedrag, kan de stichting 2.225 verjaardagsboxen verzorgen voor kinderen van ouders die afhankelijk zijn van de voedselbank. Met deze box kunnen...
AZ thuis niet langs Vitesse ALKMAAR - Vitesse heeft AZ van de derde zege van het seizoen afgehouden. Ondanks een flink aantal kansen voor beide ploegen werd in het AFAS-Stadion niet gescoord: 0-0.Zoals verwacht had AZ meer balbezit, maar de kansenverhouding was fiftyfifty. De eerste was voor Til, maar de Arnhemse keeper Eduardo redde en...

Nick van der Velden senang op Bali
Oud-AZ-speler geniet van voetballen in Indonesië

BALI - De aankomst op het Indonesisch vakantie-eiland Bali is bijzonder hartelijk. De warme handdruk met Nick van der Velden, die alweer twee seizoenen uitkomt voor FC Bali United, komt prima binnen. De 36-jarige oud-speler van AZ zegt zelf er 'senang' te zijn. ''Ik voel me hier als een vis...
AZ blijft koploper na tweede zege EMMEN - Een week na de 5-0 tegen NAC Breda heeft AZ ook in zijn tweede duel van het seizoen een ruime zege geboekt. Bij promovendus FC Emmen werd met 4-1 gewonnen. Boadu schoot AZ op voorsprong uit een voorzet van Seuntjens, waarna Emmen snel op 1-1 kwam dankzij Bakker,...