Rodi

'Bouwen aan het merk Alkmaar'
Alkmaar Marketing klaar voor nieuw toeristenseizoen

Het team van Alkmaar Marketing. (Foto: Rick Akkerman)

ALKMAAR - Nog even en dan stroomt Alkmaar weer vol met buitenlandse toeristen. Met een monumentaal centrum, AZ en de grootste kaasmarkt ter wereld heeft de stad ook veel te bieden, maar achterover leunen is er voor Alkmaar Marketing niet bij. Een team van professionals werkt zichtbaar en achter de schermen aan het merk Alkmaar om meer 'kwalitatieve bezoekers' naar de kaasstad te lokken.


"Dit zijn bezoekers die werkelijk geïnteresseerd zijn in wat je als stad te bieden hebt", zegt Niels van de Beek, directeur Alkmaar Marketing. "Zij hebben ook de middelen om wat te besteden en daar profiteert de hele stad van."

Deal

Van de Beek - die in april 2017 Karin Geelink opvolgde - wil 'bouwen aan het merk Alkmaar'. "Citymarketing bestaat zo'n tien jaar in Alkmaar en mensen kennen ons van Alkmaar Prachtstad, de AlkmaarPas en de website Visit Alkmaar, die meer gericht is op buitenlandse toeristen. Daarom is deze site in het Engels en vanaf dit seizoen ook in het Duits. Wat minder zichtbaar is, zijn de mediacontacten in binnen- en buitenland. We ontvangen journalisten, cameraploegen en nemen deel aan toeristische vakbeurzen. Bovendien werken we actief aan het binnenhalen van touroperators. Zo hebben we net in samenwerking met lokale touroperator EventsHolland een deal gesloten met een grote Duitse touroperator die negenduizend extra bezoekers naar Alkmaar brengt. Bovendien ligt er bij dezelfde operator een optie voor 6500 bezoekers die Alkmaar bezoeken voor een winterprogramma."
Feestjaar

Het jaar 2018 is een feestjaar voor Alkmaar want de Grote Kerk bestaat 500 jaar, Het Nationaal Kaasmuseum bestaat 35 jaar en het kaasdragersgilde viert zijn 425e verjaardag. "In het weekend van 15 tot en met 17 juni gaat we dit kaasdragersfeest vieren met onder meer een wereldrecord kaasproeven. Vóór de eerste kaasmarkt dit jaar wordt ook de eerste fase van de kaasexperience opgeleverd in de VVV. Dit vloeit voort uit de wedstrijd het Gouden Kaasidee."
Focus

Om Alkmaar de komende jaren echt de kaart te zetten is het volgens Van de Beek noodzakelijk om keuzes te maken. "Samen met de ondernemers en gemeente moeten we goed bedenken hoe we onszelf willen presenteren. Neem bijvoorbeeld een stad als Eindhoven. Zij focussen zich op Techniek, Design en Kennis. En dit keert dan steeds weer terug in de keuzes die gemaakt worden in de uitingen. Dit werkt ook echt, want op deze vlakken scoort de stad qua naamsbekendheid opvallend goed. Leiden en de Zaanstreek hebben ook duidelijke keuzes gemaakt in wie ze zijn en wat ze willen communiceren. Ook dat zie je terug in de resultaten als het om naamsbekendheid gaat. Alkmaar zal ook moeten kiezen en wij als Alkmaar Marketing zien het als onze taak een sterk merk Alkmaar te bouwen. Als we samen onze marktpijlers omarmen, kunnen we de volgende stap zetten om Alkmaar als sterk merk op de kaart te zetten."

Artikel geplaatst op zondag 04 maart 2018 - 08:39


Nieuws AZ

'Wel mooi voetbal, geen prijs'
Meningen verdeeld over vertrek Van de Brom

ALKMAAR - Na vijf seizoenen komt er een einde aan de samenwerking tussen Van den Brom en AZ. De - langstzittende - trainer van AZ die komende zomer vertrekt, werd met zijn ploeg tweemaal derde, eenmaal vierde en een keer zesde. Verder overwinterde hij een keer in de Europa League....
Succesvol jubileumfeest Radio Bakker Alkmaar ALKMAAR - Na dagen van voorbereidingen en een uitgebreide reclamecampagne hield Radio Bakker Alkmaar zondag 7 oktober zijn jubileumfeest. Twee dagen lang was het groot feest in het Afas AZ stadion. Er waren zo'n 1.700 bezoekers die allemaal erg enthousiast reageerden op de uitgebreide presentatie van de nieuwste producten en... Cruyff Court Daalmeer heropend ALKMAAR - ZA/Bluedesk en Zandloper groep 8 hebben woensdag 8 november de Alkmaarse finale van het Cruyff Court 6 vs. 6 Toernooi gewonnen. De finale vormde tevens de heropening van het Cruyff Court Daalmeer. In totaal vier jongensteams en drie meidenteams streden fanatiek en zeer sportief voor de felbegeerde titel... Week van Mediawijsheid in bieb ALKMAAR - Tijdens de Week van de Mediawijsheid van 16 tot en met 23 november worden er in de vestigingen van Bibliotheek Kennemerwaard veel activiteiten georganiseerd. Deelnemers kunnen leren vloggen met Timo Verbruggen, vliegen met een mini-drone of meehelpen een oplossing te bedenken voor plasticsoep. Bij de CoderDojo junior kun...

Honderd klassen op ontdekkingstocht met de Rabo AZ Foodtour

ALKMAAR - Een ware bundeling van krachten: vijf Noord-Hollandse Rabobanken ontwikkelden samen met AZ Alkmaar en Greenport NHN een nieuw lesprogramma voor basisscholen. De Rabo AZ Foodtour is een compleet interactief lesprogramma voor groepen 7/8 waarin voedsel en gezonde voeding centraal staat. Maar liefst 100 klassen duiken vanaf 5 maart...
‘Doelstelling is in de Eredivisie te blijven’
Voetbal is alles voor topschutter Jesper de Vré
HEILOO – Enkele uren voor de thuiswedstrijd tegen Groene Ster staat een gesprek met Jesper de Vré gepland. Hij is net 23 jaar en staat bekend als een speler die eigenlijk geen genoegen neemt met minder dan twintig doelpunten per seizoen. Hij speelt al jaren in het eerste team van...