Rodi

'We leggen onze klanten in de watten'
Köster staat elk seizoen garant voor een topcollectie

ALKMAAR - Niets zo veranderlijk als mode. Droeg je vroeger een pak om vooral niet op te vallen en uit de toon te vallen, tegenwoordig wordt een pak vaak gedragen om vooral niet als een grijze muis over straat te gaan. En juist dat maakt het werk zo interessant voor Ton Köster, samen met zijn zus Gaby eigenaar van de gelijknamige modewinkel aan het Ritsevoort. Elk seizoen zorgen zij weer voor een topcollectie dames- en herenkleding om hun kritische klanten tot in de puntjes te verzorgen.



"We zitten met ons bedrijf in het hoge segment en dat betekent dat onze klanten veel aandacht verwachten en die krijgen ze ook. Wil iemand na sluitingstijd in alle rust shoppen? Geen probleem! We kennen onze klanten goed en leggen ze in de watten, met hun favoriete muziek op de achtergrond en een mooi flesje wijn. Veel klanten zijn mensen die iets te besteden hebben zitten vol prachtige verhalen. Ze reizen veel en hebben vaak bijzondere banen. Dat maakt het werk zo interessant; we werken voor boeiende mensen. Maar we krijgen ook mensen binnen die enorm van mooie kleding houden en daar wat langer voor sparen. Zo kwam er laatst een jongen binnen die een half jaar lang had gespaard voor een muts van Stone Island; je had die glimlach van 'm moeten zien! Van zulke klanten genieten we net zo veel."

Bewegen


Terugkijkend op ruim honderd jaar Köster, is het volgens Ton een continu proces van bewegen om bij de tijd te blijven. "De opa van mijn vader begon in 1904 een kledingwinkel 'voor de gewone man' in de Langestraat. Mijn ouders veranderden van koers en maakten er een luxe modewinkel van en toen mijn zus en ik de winkel overnamen, adviseerde mijn vader naar de rand van het centrum te verhuizen. Zo vonden wij - tijdens de bouw van de Singelgarage - een prachtige stek op het Ritsevoort. De parkeergarage werkte als een magneet op ondernemers; het doorsnee straatje veranderde in een fraaie plek vol hotspots. Ook hier speelden we op een goede manier in op de veranderingen in de markt en dit is precies de reden dat we al zo lang bestaan. Wij blijven in beweging omdat de markt ook steeds beweegt."

Maatwerk


De bewegingen in mode zijn vaak cyclisch. Waar de grootouders van Ton en Gaby de verandering van maatpakken naar confectie meemaakten, is maatwerk op alle gebieden dé trend van nu. Mensen willen gezien worden. Volgens Ton zijn mensen veel meer met mode bezig dan vroeger. "Neem nou voetballers, die gaven vroeger weinig om kleding. Maar de topspelers van nu zijn échte modemannetjes die bijvoorbeeld via Instagram een enorm bereik hebben. Als ik vroeger zelf een paar fraaie sneakers kocht, was het mooie er met een paar maanden wel af omdat ik uit school lekker ging voetballen. Tegenwoordig krijg ik jongeren - die dankzij social media veel meer met mode bezig zijn - in de winkel die schoenen, een bijpassende riem en tas willen. Als ze maanden later weer in de winkel komen, zijn die schoenen nog als nieuw!"

Te leuk


Dat Köster door een broer en zus wordt gerund heeft vooral voordelen, vindt Ton. "Gaby en ik vullen elkaar aan; daarnaast is het fijn om zo'n goede sparringpartner te hebben. We bezoeken beurzen, doen alle inkopen, verzorgen de marketing en hebben sinds kort ook onze eigen webshop. Nadelen? We moeten er wel voor waken het niet altijd maar over de zaak te hebben. Dat is nog best lastig, want daar is het werk veel te leuk voor."

Artikel geplaatst op zondag 18 november 2018 - 10:22

Foto's