Rodi

Consulenten Noordhollandse Coöperatie helpen ouderen met zorgvragen

Maggie Boode en Liesbeth Pauw in het Steunpunt voor Leden. (Foto: Rodi Media/Vincent de Vries)

ZAANSTAD - "Hoe kan ik straks mijn boodschappen doen na mijn knieoperatie? Mijn kinderen kunnen niet door een deur met elkaar, hoe gaat mijn begrafenis er straks uitzien? Mijn zoon is gehandicapt en ik ben 85, wie zorgt voor hem als ik er straks niet meer ben?" Dit zijn lastige vragen die regelmatig gesteld worden door mensen op leeftijd. Veel te vaak blijven ze met deze vragen rondlopen. Dat maakt mensen bezorgd over hun toekomst. Het Steunpunt voor Leden helpt deze ouderen met consulenten die zich kosteloos gaan inzetten de juiste zorg voor hen te vinden in de jungle van onze digitale maatschappij.

De Noordhollandse Coöperatie - in de Zaanstreek beter bekend onder de naam Associatie Uitvaart verzorging - is betrokken bij de zorg voor de oudere medemens en hun kinderen. In het contact met deze ouderen tijdens de nazorg, werd steeds duidelijker dat het vinden van de juiste zorg, advies of ondersteuning een lastige opgave is. Met de komst van Steunpunt voor Leden wil de Noordhollandse Coöperatie een helpende hand zijn. De twee ervaren consulenten Maggie Boode en Liesbeth Pauw hebben het sociale netwerk goed in beeld gebracht en zitten klaar met de juiste routekaarten van vraag naar antwoord.

Maatschappij verandert

Maggie en Liesbeth geven gratis advies op elk gebied van de ouderenzorg. "De maatschappij verandert steeds en niet iedereen kan dat tempo bijbenen. Tegenwoordig gaat bijna alles via het internet en dat is niet voor iedereen een makkelijk medium. Wie met vragen zit en niet meteen naar de smartphone grijpt, kan vaak door de bomen het bos niet zien. Of kan wel mailen maar niet altijd een antwoord vinden via het web. Er is een grote groep die het moeilijk blijft vinden", weet Liesbeth. "Wij hebben in de aanloop naar de start van het steunpunt alles in de Zaanstreek in kaart gebracht. We kunnen vragen van mensen beantwoorden op ons kantoor maar uiteraard komen we ook bij de mensen thuis. We zijn zeker ook telefonisch te bereiken en met de ouderen die goed overweg kunnen op een computer, tablet of smartphone kunnen we chatten.
Voordeel

Voordeel van dit Steunpunt voor Leden is dat de consulenten objectief zijn, want er is geen belangenverstrengeling met zorgverleners. Hierdoor ontstaat een ruimer aanbod voor doorverwijzingen. Maggie: "Leden en niet-leden durf te vragen, kom vrijblijvend kennis met ons maken. Wij helpen u graag. Wij kunnen ook naar u toe komen als u bijvoorbeeld slecht ter been bent! De adviezen zijn kosteloos en niet-leden kunnen gratis lid worden. Dus blijf niet langer rondlopen met moeilijke vragen!"
Het Steunpunt voor Leden is op werkdagen van 10.00 tot 14.00 uur open en bevindt zich aan Roode Wildemanweg 1A in Wormerveer. Telefoon: 075-8200210. www.nhcooperatie.nl, e-mailadres: steunpunt@nhcooperatie.nl De Noordhollandse Coöperatie heeft ook een Facebook-pagina.

Artikel geplaatst op maandag 04 februari 2019 - 09:09

Foto's