Rodi

'Middenwaard maken we met elkaar'
Centrummanager Duco Beltman zet in op samenwerking en belevenis in stadshart

Duco Beltman is positief over hoe het winkelcentrum er nu voor staat. (aangeleverde foto)

HEERHUGOWAARD – Het Stadshart van Heerhugowaard zo aantrekkelijk mogelijk maken. Met die opdracht in het achterhoofd werd Duco Beltman door zijn werkgever, vastgoedinvesteerder Wereldhave, ongeveer een jaar geleden aangesteld als centrummanager van Winkelcentrum Middenwaard. ,,Heerhugowaard heeft een fantastisch winkelcentrum”, meent Beltman. ,,Ik was aangenaam verrast toen ik hier kwam. Het is mooi, groot, compleet en nog overdekt ook. Daar mogen de Heerhugowaarders echt trots op zijn!"
Als centrummanager is Beltman het gezicht van Middenwaard. Hij verzorgt onder meer het contact met de huurders, coördineert de schoonmaak, de beveiliging en het parkeerbeleid en is het eerste aanspreekpunt voor de buitenwacht. Aanvankelijk deed hij dat vijf dagen in de week, maar sinds 1 maart is hij ook centrummanager van Winkelcentrum Eggert in Purmerend, dus is hij momenteel alleen op dins- en donderdagen in Heerhugowaard te vinden. Middenwaard is één van de in totaal achttien winkelcentra in heel Nederland die door Wereldhave bestierd worden, en behoort bij de top drie wat betreft formaat, gemiddeld bezoekersaantal en capaciteit. ,,Middenwaard is een prachtig winkelcentrum, waar lokale zelfstandige ondernemers als De Fromagerie en Blackpoint hand in hand gaan met regionaal opererende winkeliers als Stumpel en De Roset en landelijke ketens als Hema, Lidl en Kruidvat. Weliswaar was niet iedereen blij toen hier een aantal jaren geleden betaald parkeren werd ingevoerd, maar de tarieven zijn laag. Zo goedkoop sta je bij geen enkel ander vergelijkbaar stadscentrum.” (Dit geldt voor de parkeerlocaties Zuidtangent, Middenweg, Stadsplein en Coolplein, die eigendom zijn van Wereldhave en de gemeente. De Dekamarkt-garage wordt beheerd door zelfstandig opererende ondernemers en kent een ander tarief, red.).

Bruisend stadshart

Net als andere winkelgebieden heeft Middenwaard te maken met concurrentie van internetaanbieders. Volgens Beltman is dat vooral in bepaalde segmenten het geval. ,,Vakanties en boeken, dat zijn producten die steeds vaker online aangeschaft worden. Veel andere producten willen mensen toch graag eerst even zien, voelen of passen. Ik verwacht niet dat dat gaat veranderen. Waar we naartoe willen is om van een middagje Middenwaard een belevenis te maken Een plek waar het gezellig is, waar je ongestoord kunt winkelen maar ook een hapje kunt eten en zelfs naar de bioscoop of het theater kunt gaan. We zijn ons er absoluut van bewust hoe uniek het is dat je hier al die voorzieningen bij elkaar hebt en willen er werk van maken om gezamenlijk naar buiten te treden als hét bruisende stadshart van Heerhugowaard. We streven per slot van rekening allemaal het zelfde doel na: Heerhugowaard steviger op de kaart zetten. Drie à vier keer per jaar willen we gezamenlijk uitpakken met evenementen die op elkaar afgestemd worden. We werken nu aan plannen om die samenwerking aan te jagen en de boel bij elkaar te houden. De neuzen staan al dezelfde kant op, nu moeten we doorpakken."
Reuring

Voor Beltman, die afkomstig is uit de retail en dus weet wat winkeliers belangrijk vinden, is een winkelcentrum veel meer dan alleen een verzameling winkels. ,,Het moet een plek zijn waar mensen graag komen. Om de mensen iets extra’s te bieden hebben we een evenementenbureau in de arm genomen, die regelmatig activiteiten organiseert. Onlangs hadden we een spectaculair evenement met drones, waar zelfs landelijke aandacht voor was. Maar net zo lief pakken we het kleinschaliger aan. Rond de verschillende feestdagen zorgen we altijd voor de nodige reuring. In mei hebben we weer een streekmarkt, waar deze keer de open dag van de landmacht aan gekoppeld wordt. In juni is de eerste van twee Shopping Nights. Winkeliers worden uitgedaagd daarop aan te haken en daar wordt zeker gehoor aan gegeven. Ook moedigen we ze aan zelf met ideeën te komen."
Beltman is positief over hoe het winkelcentrum er nu voor staat. ,,Klanten worden als gast omarmd door de ondernemers en dat is zeker een meerwaarde. Met elkaar maken we Middenwaard, daar haal ik zelf ook veel plezier uit. Natuurlijk moet er nog het een en ander gebeuren, bepaalde gedeeltes in Middenwaard vragen om een andere benadering. De ontwikkelingen daarvan zijn momenteel in volle gang. Als eenmaal duidelijk is wat er gaat gebeuren, dan wil ik daar graag meer over vertellen."
Kijk ook eens op www.middenwaard.nl.

Artikel geplaatst op maandag 17 april 2017 - 10:26

Foto's




Reacties (0)


Reageer