Rodi

Plastic-vrij bedrijfsleven voor MKB-Haarlem?

De kick-off van ‘Haarlem plastic Vrij’, op 8 september, was verrassend drukbezocht. Het Patronaat, gastheer, blijkt ongekend actief op het gebied van duurzaamheid en haalde in 2016 het gouden certificaat binnen de Green-Key (internationaal erkend keurmerk recreatie en vrije tijdsbranche) .
Plasticvrij als thema wordt wereldwijd steeds explicieter opgepakt. Frankrijk zegt nee tegen plastic servies, al sinds 2015. India heeft in januari (2017) een ban uitgesproken over wegwerpplastic. Monaco is 1 januari 2017 gestart met het verbannen van plastic tasjes. Vanaf 1 juli geldt dit ook voor plastic flesjes en in 2020 geldt dit voor wegwerpservies.
In Nederland staan we op het punt om een deel van het zwerfafval op te pakken door het mogelijk gaan heffen van statiegeld op kleine plastic flesjes. De uitdaging voor het MKB is een twee of meer sporen beleid. Dat geldt ook voor de overheid. Ten eerste, wat kan elke onderneming zelf nu doen?
Een ander spoor is bij elke nieuwe toetreding op de markt de te ontwikkelen producten en het proces daartoe dienen te voldoen aan cyclisch economische criteria. Dat is helder, afdwingbaar en te monitoren. Daarbij vergt het moed om grote industrieën, als de plastic industrie te faciliteren naar nieuwe productiemethoden.
Cruciaal is ook nationaal en internationaal te kijken naar handelsverdragen die dit proces op den duur niet ondermijnen zoals een CETA (handelsverdrag Europa met Canada) of anderszins maar juist hiertoe bijdragen. Het gaat om het bundelen van duurzame krachten om de ruggengraat van de economie in Nederland en Europa spelenderwijs meer circulair te oriënteren.
Het MKB is daarin koploper, en pionier door snel te kunnen schakelen, anticiperen en innoveren in publiek- private samenstellingen in Field labs of anderszins. En kan zo makkelijk gevolgd in de strijd tegen een plastic wegwerpmaatschappij.
Faridah Azimullah, Voorzitter MKB- Haarlem www.mkb-haarlem.nl

Artikel geplaatst op donderdag 05 oktober 2017 - 06:57



Reacties (0)


Reageer