Rodi

'Het bepaalt vijftig procent van mijn omzet'
Nico Waasdorp over Hollandse nieuwe haring

(Foto: aangeleverd)

IJMUIDEN - Nico Waasdorp kijkt weer uit naar de Hollandse Nieuwe haring. Voor de Visbranche is de Hollandse Nieuwe meer dan folklore. "Het bepaalt vijftig procent van mijn omzet", zegt Waasdorp. De eigenaar van de Visspeciaalzaak aan de Halkade 27 in IJmuiden-Haven noemt zichzelf 'Viscalist'. Nico is ook docent aan de SVO Food Vakopleiding vis in Rijswijk en al 35 jaar werkzaam in de visserij sector. Waarmee hij met 'viscalist' maar wil zeggen: hij weet er alles van.

Waasdorp: "Eigenlijk mag je haring maar tot september verkopen als Hollandse Nieuwe, daarna heet hij Maatjesharing. Die heeft langer ingevroren gelegen en is daardoor iets minder ziltig en stevig geworden. De Hollandse nieuwe wordt in mei, juni en juli gevangen. In die maanden is er nog geen kuitontwikkeling. Daarna vang je haring die zwanger is, en daarmee verliest hij wat van zijn vettigheid en smaak."
Het eerste vaatje haring is al gevangen, weet Waasdorp. De haring is nu op 80 procent, maar zal over een maandje optimaal zijn. "Dan heb je het over een vetpercentage van ruim 21 procent. Dat merk ik in mijn winkel: van echt frisse, ziltige haring kun je er wel acht achter elkaar eten. Anders eten ze er hooguit drie", aldus de bekende visondernemer die van de nieuwe haring weer een feestje maakt.

Artikel geplaatst op donderdag 15 juni 2017 - 11:28



Reacties (0)


Reageer