Rodi

Column: Enkhuizen vooruit!

Paul Folgers: “Hopelijk borrelt het in oktober van de activiteiten rond het thema VOC.” (Foto: aangeleverd)

Sinds begin dit jaar is Paul Folgers als citymanager in Enkhuizen actief. Hij wil - samen met iedereen met hart voor de stad - een positieve beweging op gang brengen. In deze column vertelt hij met enige regelmaat over de vorderingen.

“In mijn eerste column meldde ik dat vijf projectgroepen met verschillende thema’s aan de slag zijn gegaan om Enkhuizen daadwerkelijk vooruit te helpen. We moeten toe naar meer sfeer en uitstraling om mensen te verleiden tot een bezoek aan de binnenstad. Inmiddels zijn de eerste kansen daartoe samengevat in vijf actiepunten.”
“Het eerste actiepunt valt onder de noemer ‘stijlvol’: we moeten af van de wirwar aan borden en andere reclame-uitingen voor de winkels. Dat kan veel en veel mooier. Het tweede actiepunt ligt in het verlengde hiervan: een eenduidige uitstraling. De vele soorten en maten van productborden en naamduidingen aan de gevels werken verstorend op het straatbeeld. ‘Mooier straatmeubilair', het derde actiepunt, is eveneens van belang voor het aantrekkelijker maken van de binnenstad. Dit betekent dat alle borden, banken en prullenbakken moeten passen binnen de nieuwe 'look & feel' waar we nu aan werken. Om dezelfde reden is het vierde actiepunt opgevoerd: meer groen. Land- en tuinbouw bepalen immers sinds jaar en dag mede de identiteit van Enkhuizen, maar in het centrum is dit te weinig zichtbaar: meer groen fleurt het winkelgebied op. Het vijfde actiepunt richt zich op mooie belichting. Vormgevers en lichtbedrijven zijn aan het nadenken over een uitgekiende belichting van het historische stadshart.”
“Veel van de actiepunten betreffen relatief simpele en goedkope oplossingen die ondernemers grotendeels in eigen hand hebben. Daarom roept Citymanagement Enkhuizen alle winkel- en horecaondernemers op hier werk van te maken. Voor hen is nu een folder in de maak waarin de actiepunten in woord en beeld worden toegelicht. Maar het verbeteren van de uitstraling is overigens slechts een eerste stap op de weg omhoog. Een minstens zo belangrijk projectspoor is het geven van een nieuwe invulling aan leegstaande winkelpanden. Met de eigenaren en conceptdenkers vindt overleg plaats. Ook willen we meer uit de evenementen halen. Neem de VOC-maand die vorig jaar voor het eerst plaatsvond: deze krijgt waarschijnlijk een doorstart en wel op zo’n manier dat de hele stad in oktober borrelt van de activiteiten rond het historische VOC-thema.”
“Aandacht heeft verder het op de rails zetten van nieuwe evenementen, ook in de stillere wintermaanden. Een eerste voorbeeld is het project Zuiderzeelicht: het normaal in de winter gesloten Zuiderzeemuseum vormt in de kerstvakantie het decor van een spectaculair beeld- en luisterverhaal. Diverse lichttechnieken verbeelden dan het verhaal van ‘Het vrouwtje van Stavoren’. Persoonlijk vind ik dit project een mooi voorbeeld van een nauwere samenwerking tussen een grote publiekstrekker, want dat is het Zuiderzeemuseum, en het binnenstadgebeuren. Doorgaan op deze weg biedt allerlei kansen voor het gezamenlijk promoten van de stad Enkhuizen aan de wereld om ons heen.”

Binnen de projectgroepen is behoefte aan betrokken inwoners die buiten het stadscentrum wonen. Wie deel wil nemen, kan contact opnemen via info@citymanagerenkhuizen.nl. Meer weten over de citymanager? Kijk eens op de Facebook-pagina Citymanager Enkhuizen. Reageren op dit artikel kan via de Facebook-pagina van Weekblad de Drom.

Artikel geplaatst op dinsdag 25 juli 2017 - 09:00