Rodi

Jong talent

door Giselle Ecury
Het is voorbij, de vakantie, de toeristenstroom, de zomer. We hebben weer van erg veel kunnen genieten. Dankbaar denk ik terug aan the International Holland Music Sessions. Een aantal hoogtepunten mocht ik meebeleven. Grote klasse. Namen van musici die we in de toekomst beslist vaker zullen tegenkomen. Hoe bijzonder is het, dat deze adolescenten in ónze gemeente Bergen hebben mogen werken aan de ontwikkeling van hun talent. Hulde aan de vrijwilligers, logeerhuizen, schema’s en vervoersvoorzieningen. Nu al kijk ik uit naar optredens in de Kleine Zaal van het Concertgebouw in Amsterdam en naar het volgend jaar. Ondertussen realiseer ik me, dat deze jonge violisten, cellisten en pianisten een bewonderenswaardig intensieve weg hebben afgelegd om te kunnen komen waar ze nu zijn.
Onlangs werd ik een documentaire ingezogen via npo2 die dat onderstreepte: “Dancer” van Steven Cantor, over de nu al legendarische Oekraïense balletdanser Sergei Polunin (1989). Probeert u hem alsnog te bekijken, een aanrader. Geboren in de arme havenstad Chersin blijkt de kleine Sergei uiterst lenig te zijn en enthousiast mee te doen op het plaatselijke gymclubje. Hij wint er prijzen en moet kiezen: daarmee doorgaan of naar het ballet? In Oekraïne en Rusland is het beroep van balletdanser zeer respectabel en er valt een prima salaris mee te verdienen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld hier in Nederland. Het zal hem ook een weg bieden richting rijke westerse landen. Zijn moeder ziet het als een mogelijkheid te ontkomen aan de armoede, vindt werk in Kiev, verhuist er met Sergei naar toe, omdat hij dan beter les zal krijgen en zij hem volop kan stimuleren en begeleiden. Zijn vader gaat werken in Portugal, oma vertrekt naar Griekenland, beide om het noodzakelijke geld te verdienen voor de opleiding van het kind. Offers die ons doorgaans bespaard zijn en waar we ons wellicht weinig bij kunnen voorstellen. Kinderen kunnen dat al helemaal niet.
Dit soort constructies zullen beslist ook gemaakt zijn om een aantal van “onze” jonge IHMS-musici al vroeg te steunen in een glanzende carrière. De documentaire volgt de kleine Sergei van jaar tot jaar, eerst via home-video’s. Hij is ongelooflijk toegewijd, danst hele dagen, maakt de ingewikkeldste sprongen en landt foutloos en stabiel om van daaruit verder te dansen. Hij straalt. Maar zijn vader en oma ziet hij pas jaren later terug.
Verpletterend goed komt hij als puber door een auditie bij The Royal Ballet in Londen. Hij volgt véél meer lessen dan noodzakelijk is, slaat klassen over en wordt er al op zijn 19e de jongste eerste solist ooit. Zijn roem is immens. Maar de tol is hoog. Ook dit wordt weergaloos mooi, zonder overdrijving blootgelegd. Je ziet het aan de betrokkenen. Want tegen die tijd zijn z’n ouders gescheiden, hebben ze hem nooit tijdens een uitvoering gezien, vindt hij dat zijn moeder hem teveel onder druk heeft gezet en is zijn hoop op een normaal gezinsleven vervlogen. Hij lijdt aan depressies, gebruikt drugs, verliest het plezier in dansen. Alle grote klassieke balletten heeft hij al “gedaan” vóór zijn 25e. Met respect voor regisseur Steven Cantor heb ik diep geraakt zitten kijken. Die tragiek! Toch komt Sergei tot inzichten. Hij vraagt zijn trouwe balletvriend voor hem een choreografie te maken op het lied “Take me to church” van Hozier: “Want dan zal mijn publiek alles begrijpen.” Een hoogtepunt uit de documentaire. De setting (Maui, Hawaii), de lichtinval, de manier waarop de danser zijn onmacht uitbeeldt. Maar ook: de kracht van vriendschap, die ene collega die faliekant achter je staat, zodat je dóór kunt, een andere weg kunt inslaan met datzelfde talent.
Zulke vriendschappen kunnen ontstaan tussen de musici uit alle hoeken van de wereld in onze eigen dorpen. Hoe mooi is dat? Nu is het voorbij, wat blijft is de muziek en de wens dat deze jonge talenten in balans zullen blijven, opdat wij er blijvend van mogen genieten. Dank aan de organisatie, de sponsors, de betrokkenen. Het was weer TOP!

Artikel geplaatst op maandag 11 september 2017 - 11:36



Reacties (0)


Reageer