Rodi

‘Ook honden weten onze kraam feilloos te vinden’
Dierendingen heeft alles op het gebied van huisdierbenodigdheden

(Foto: Rodi Media)

HAARLEM – Op 16-jarige leeftijd hielp Charles van Aelst zijn broer al op de markt. Nadat hij zijn HTS-studie afgerond had, ging hij het bedrijfsleven in. “Hier kon ik mijn draai echter niet vinden. Dit resulteerde in de start van mijn eigen bedrijf in 1995." Omdat zijn familie al bedrijven had in de dierenbenodigdheden, was dit voor Van Aelst een logische stap. In 2011 nam hij de standplaats van zijn neef over op de donderdagmarkt in Haarlem.


“Ik ben destijds gestart met markten in Dirkskland, Oudenbosch, Reeuwijk, Strijen en Oude-Tonge. Inmiddels heb ik mijn onderneming uitgebreid met een franchiseformule ‘Dierendingen’ en staan we met negen mobiele ‘WafMiauwPiepKnaag-kramen’ op ongeveer 45 weekmarkten en standplaatsen door heel Nederland.”
Dierendingen is gespecialiseerd in huisdierbenodigdheden. Er is een uitgebreid assortiment aan snacks, voer, speelgoed en andere accessoires. ''De nadruk ligt als eerste op de hond, met de poes direct op de tweede plaats. Maar ook benodigdheden voor knaagdieren, vogels en vissen zijn er verkrijgbaar. In de kraam zijn zo’n 3.500 artikelen te vinden en in de webshop nog eens zo’n 12.000. Bestelde artikelen uit de webshop kunnen bij de kraam worden afgehaald. De kraam zelf is ingericht met een enorm groot snack-assortiment voor de hond. “Wij zijn de plaatsvervanger van de dierenspeciaalzaak. Onze prijzen liggen lager en ons assortiment is een stuk breder. Doordat we heel veel artikelen en voer in bulk inkopen en vervolgens in kleinere eenheden verkopen is de prijs heel gunstig. Ook ons persoonlijk advies en contact is nog als vanouds. We kennen klant en huisdier door en door.”

“Werken op de markt is een heel sociaal gebeuren. Samenhorigheid en gezelligheid onder de collega’s is geweldig. De meeste ondernemers tref je slechts een keer per week. Een ieder met zijn eigen verhaal over wat hij in de week ervoor heeft meegemaakt. Het is wel een avontuur om iedere week weer je kraam met weer en wind op te bouwen en de waar op een creatieve manier te etaleren en uit te stallen.”

Ook het contact met de klanten vindt Van Aelst een groot pluspunt aan zijn baan. Van Aelst neemt zijn eigen hond – en mascotte – Toomba (een Berner Sennenhond van ruim 7 jaar oud) altijd mee. “Veel van onze klanten kennen we omdat we hun hond kennen van naam. Klanten bezoeken de kraam samen met hun viervoeter omdat hij altijd van ons een extraatje krijgt. Dus ook honden weten onze kraam feilloos te vinden”, glimlacht Van Aelst. “De Floresstraat is een markt als geen andere omdat deze in de Indische buurt ligt. Het is een markt in een arbeiderswijk ligt, gewoon gehuisvest in een straat. De bewoners moeten echt plaats vrij maken voor onze markt. De sfeer is huiselijk. Mensen komen vaak in de ochtend op hun pantoffels een warm broodje halen bij de bakker voor het ontbijt.”

Artikel geplaatst op donderdag 29 juni 2017 - 04:50



Reacties (0)


Reageer