Rodi

Naar het Noord van nu
ADM, het pioniersbedrijf van Noord

De zwart-wit afgedrukte aquarel is van H.J. Slijper uit 1952. Vooral voor de uitvinding van de radar ontstonden er nog al wat botsingen op zee. De voorsteven liep dan schade op en soms was de schade zo groot dat er een geheel nieuwe boeg gemaakt moest worden.

NOORD - De Noord-Amsterdamse historicus Dick Reedijk zal in de deze rubriek aandacht schenken aan hoe Amsterdam-Noord is ontstaan. Maandelijks put hij uit zijn boek ‘Overkant van Het IJ: vechten tegen achterstand’ de nodige informatie voor een interessant verhaal.


Het initiatief voor het oprichten van scheepsreparatiebedrijf ADM (Amsterdamse Droogdok Maatschappij) kwam van de Stoomvaart Mij Nederland (‘de Nederland’). Deze moest haar ijzeren stoomschepen in Amsterdam kunnen laten repareren. De ADM vestigde zich op het aangeplempte Nieuwendammerham in 1877. Dertig jaar later kwamen daar op die plek ook de Meeuwenlaan en de Vogelbuurt. Tot admistrateur later tot directeur werd benoemd de heer W. Fenenga (1848-1930), voormalig machinist van ss Prins Hendrik van ‘de Nederland’. Het was het tweede bedrijf aan de ‘Overkant van Het IJ’. Het eerste bedrijf in Amsterdam- Noord was het Amsterdamse Petroleum Entrepot (1867) dat later naar de Westhaven verhuisde.
Het meest noodzakelijke hulpmiddel voor een scheepsreparatiebedrijf is het scheepsdok, daarmee kan een schip droog gezet worden en kan de schroef, het roer en de lage huid gerepareerd worden. Het eerste droogdok was het Koningsdok dat kon schepen droog zetten tot 3000 ton en kwam in gebruik in 1884, het latere Hendrikdok kon schepen verwerken tot 25000 ton en deze is gemaakt in 1924. Schepen als de Van Oldebarnevelt en de Oranje van ‘de Nederland’ waren vaste klanten en dit waren schepen van rond de 200 meter. Tegenwoordig zijn de containerschepen en de tankers groter en dat betekent een beperking van de Amsterdamse haven. De hulpmiddelen om de oceaanreuzen droog te zetten heeft Amsterdam niet. De groei in grootte van de zeeschepen is na 1924 doorgegaan maar is vooral de laatste veertig jaar spectaculair toegenomen.
Rond 1900 werkten bij de A.D.M. 500 mensen en rond 1960 was dit aantal gegroeid tot 1500, maar daarna kwam de crisis in de scheepsbouw in Nederland en West Europa. In 1979 is het bedrijf nog verhuisd naar het ‘Stenen dok’ bij Tuindorp Oostzaan. In 1985 werden de werkzaamheden bij de A.D.M. beëindigd en had het bedrijf in totaal 108 jaar, in soms moeilijke tijden, voor werk en inkomen in Noord gezorgd. Hierbij moet ook gedacht worden aan de vele leveranciers en onderaannemers. Positief is dat het ‘Stenen dok’ [nu met 4 dokken] nog in gebruik is. In 1920 begon daar de Ned. Dok Mij, in 1946 werd dat opgenomen in de Ned. Dok en Scheepsbouw Mij (NDSM West]. In 1979 nam de ADM het over en nu is daar Shipdock Amsterdam gevestigd.

Artikel geplaatst op vrijdag 25 mei 2012 - 11:57


Naar het Noord van nu
Naar het Noord van nu
Fusieclub Buiksloot, een nieuwe uitdaging
NOORD - De Noord-Amsterdamse historicus Dick Reedijk schenkt in de deze rubriek aandacht aan hoe Amsterdam-Noord is ontstaan. Maandelijks put hij uit zijn boek ‘Overkant van Het IJ: vechten tegen achterstand’ de nodige informatie voor een interessant verhaal. DWV, de oudste voetbalvereniging uit Noord, is vorig jaar gefuseerd met de...
Naar het Noord van nu
Bombardement Amsterdam-Noord: 70 jaar geleden
NOORD - De Noord-Amsterdamse historicus Dick Reedijk zal in de deze rubriek aandacht schenken aan hoe Amsterdam-Noord is ontstaan. Maandelijks put hij uit zijn boek ‘Overkant van Het IJ: vechten tegen achterstand’ de nodige informatie voor een interessant verhaal. Tijdens de Tweede Wereldoorlog vielen op zaterdagmorgen 17 juli 1943 bommen...
Jubilea in Amsterdam-Noord NOORD - Er viel afgelopen week weer een hoop te vieren in Amsterdam-Noord. Liefst twee echtparen vierden hun zestigjarig huwelijk en één echtpaar was zelfs zeventig jaar getrouwd. Portefeuillehouders Kees Diepeveen en Willem Paquay en stadsdeelvoorzitter Rob Post brachten een bezoek aan de jubilerende echtparen. Vorige week zaterdag feliciteerde stadsdeelvoorzitter... Naar het Noord van nu
Van school verwijderd
NOORD - De Noord-Amsterdamse historicus Dick Reedijk zal in de deze rubriek aandacht schenken aan hoe Amsterdam-Noord is ontstaan. Maandelijks put hij uit zijn boek ‘Overkant van Het IJ: vechten tegen achterstand’ de nodige informatie voor een interessant verhaal. Het is al 70 jaar geleden maar ik herinner me het...
Naar het Noord van nu
Algemeen uitbreidingsplan van 1935
NOORD - De Noord-Amsterdamse historicus Dick Reedijk zal in de deze rubriek aandacht schenken aan hoe Amsterdam-Noord is ontstaan. Maandelijks put hij uit zijn boek ‘Overkant van Het IJ: vechten tegen achterstand’ de nodige informatie voor een interessant verhaal. De nieuwe afdeling Stadsontwikkeling van Amsterdam kwam in 1935 met een...
Naar het Noord van nu
Cruiseschepen
NOORD - De Noord-Amsterdamse historicus Dick Reedijk zal in de deze rubriek aandacht schenken aan hoe Amsterdam-Noord is ontstaan. Maandelijks put hij uit zijn boek 'Overkant van Het IJ: vechten tegen achterstand' de nodige informatie voor een interessant verhaal. Cruiseschepen zijn plezierschepen of wel vakantieschepen. Toen het schip de Oranje...