Björn Mulder over winkelstad Alkmaar: ‘Durf te dromen als stad, niet als dorp’

Nieuws
Björn Mulder: 'Als een toerist het centrum zoekt, stuur je hem toch niet naar Overstad?'
Björn Mulder: 'Als een toerist het centrum zoekt, stuur je hem toch niet naar Overstad?' (Foto: vincentdevriesfoto.nl)

ALKMAAR - Met het vertrek van Zara, Primark en H&M dat al een pand afstootte lijkt het mis te gaan voor Alkmaar dat ooit nog in de top van de Nederlandse winkelsteden stond. De vraag is hoe Alkmaar er als winkelstad over vijf jaar uit, of vijftien jaar uitziet. Zijn er nog parkeerplekken in het centrum? Is de Kanaalkade een wandelpromenade? Wat heeft de stad nou écht nodig om verder te groeien en welke voorbeelden zijn er waar Alkmaar zich aan kan spiegelen? We vragen het Björn Mulder, voorzitter Alkmaars Bolwerk.

Mulder vindt dat er heel wat moet gebeuren om de winkelstad nieuw leven in te blazen, al zijn Europese trends moeilijk tegen te houden. “Grote bedrijven herpositioneren zich. Neem nu Zara; dat bedrijf wil alleen nog maar oppervlakten tussen 2000 en 4000 vierkante meter om hun merk te uiten. H&M sluit ook duizend filialen in Europa en dan kiezen ze eerder voor steden als Alkmaar dan Amsterdam. Sommige trends hou je dus niet tegen, maar op andere vlakken kan het zó veel beter. Daarom pleiten wij voor centrummanagement. Wij als Bolwerk bestaan uit vrijwilligers die de beste intenties het centrum voor hebben, maar je hebt professionals nodig die trends zien aankomen en beleid uitstippelen. Steden als Den Bosch, Eindhoven en Groningen zijn daar al mee bezig. Je zult het centrum moeten besturen als een warenhuis, met één overkoepelende visie. Wil je een schone en aantrekkelijke stad zijn? Wil je meer bezoekers of wil je dat bezoekers langer blijven en meer geld uitgeven? Aan de hand van kpi’s (kritische prestatie indicatoren) wordt gecontroleerd of de gestelde doelen bereikt worden. Kijk naar trends in grotere steden en doe daar je voordeel mee. In Amsterdam zijn al langer deelscooters en flitsbezorgers. Wat eerst in alleen grote steden speelt, komt later naar kleinere steden zoals Alkmaar. Leer van de grote steden en hoe zij met de problemen van nieuwe trends omgaan. Ik heb het gevoel dat het Alkmaar maar overkomt, terwijl je moet vooruitzien. Ik heb het gevoel dat Alkmaar teveel naar plaatsen als Heerhugowaard, Hoorn en Schagen kijkt, maar focus je maar op de grote steden.”

Björn Mulde: ‘Als een toerist het centrum zoekt, stuur je hem toch niet naar Overstad?’ 

Bereikbare stad

In gesprekken met anderen merkt Björn dat parkeren op straat vaak wordt benoemd als het over een bereikbare stad gaat. “Ik vind dat de stad goed bereikbaar moet zijn; dat je je auto ondergronds parkeert en zo de stad in loopt. Het verdwijnen van de Karperton heeft desastreuze gevolgen voor de binnenstad, zeker als daar niets voor in de plaats komt. Parkeren op Overstad? Mooi hoor, maar dat is toch niet het centrum? Ooit is bedacht dat Overstad onderdeel van de binnenstad is, maar dat is het simpelweg niet. Het zijn totaal verschillende gebieden met totaal verschillende voorzieningen en behoeften. Als een toerist het centrum zoekt, stuur je hem toch niet naar Overstad? Wie daar parkeert loopt eerst over de - wankele - Ringersbrug en moet vervolgens eerst nog eens twee rijbanen en een busbaan over om het centrum te bereiken via de Gedempte Nieuwesloot. Dat is nou niet bepaald een rode loper, toch? Kijk trouwens eens vanaf de brug opzij. Het Kanaalschiereiland kan een prachtig stukje Alkmaar worden, maar daar zijn nu een politiebureau en een parkeergarage gevestigd. Dat is toch verschrikkelijk? Ik daag Alkmaar uit groter te denken. Een mooi hotel, museum of passantenhaven zou hier schitterend passen. En misschien moet je auto’s en bussen helemaal weren op de Kanaalkade en daar een mooie groenstrook voor wandelaars en fietsers van maken. Dit zijn natuurlijk allemaal enorme investeringen, maar durf groots te dromen en te denken als een stad en niet als dorp. Vaak wordt er door coalities ingezet op lage lasten, zoals voordelig parkeren. Maar dan heb je dus ook geen geld voor investeringen. Parkeren in Alkmaar vind ik goedkoop; absurd goedkoop. Ik woon in de binnenstad en kan mijn auto voor dertig cent per dag in een garage kwijt. Waar vind je dat? Amsterdam en Utrecht zijn best lastig bereikbaar per auto en parkeertarieven zijn fors, maar blijven toeristen weg? Nee hoor, het zijn zeer aantrekkelijke steden en die aantrekkingskracht moet leidend zijn. Maak Alkmaar een aantrekkelijke stad en bezoekers komen graag naar je stad toe. Daar is moed voor nodig, dus durf te groots te denken en dromen.”

Herinrichting Laat

De planning van de herinrichting van de Laat is volgens Mulder - die zelf een schoenenwinkel aan deze straat heeft - een ramp voor ondernemers. “Het zou in september klaar zijn, toen werd het kerst en nu is de - officiële - opening gepland ergens later dit jaar. Dan gaat er toch écht iets mis hoor. Er is ook helemaal geen – overkoepelende - regie hoe het vernieuwen van zo’n straat of andere grote projecten in de stad nou aangepakt moeten worden. Ook missen wij de overkoepelende strategie. Topprioriteit zou moeten zijn dat de straat goed bereikbaar blijft, zou je denken. We hebben ook een winkel aan de Lijnbaan in Rotterdam. Toen die werd aangepakt werd, zijn de zware werkzaamheden vooral ‘s avonds uitgevoerd. Ook koos de gemeente eerste één kant een te pakken en vervolgens de andere kant. De straat bleef zo wél goed bereikbaar. Op de Laat zijn ze de hele dag in de weer met zware materialen. Hoe dan? Bij sommige ondernemers loopt de schade echt in de tonnen hoor.”

De planning van de herinrichting Laat is volgens Mulder een ramp voor ondernemers. (Foto: Rodi Media)

Gesprekken met gemeente

Mulder is al met de gemeente in gesprek over centrummanagement. “We laten met voorbeelden zien wat dat kan betekenen voor de stad. Laat ik overigens ook zeggen dat er veel dingen goed gaan. Alkmaar Markering doet uitstekend werk om de stad te promoten. Daarnaast gebeurt er veel om de stad te vergroenen. Ook het ondernemersfonds waarmee alle ondernemers verplicht meebetalen aan de aantrekkelijkheid van de stad is een goede stap. Dat gaat goed, maar alles kan en moet beter. Dat kán ook echt. Daar ben ik heilig van overtuigd en maak ik me hard voor. Alkmaar is prachtig, maar we moeten nú plannen maken om onze stad futureproof te maken.”