‘Deze regio gunstig voor snel herstel’

Algemeen
De online aftrap van het toeristische seizoen.
De online aftrap van het toeristische seizoen. (Foto: Rodi Media)

ALKMAAR - Hoewel de horeca nog dicht is, winkels slechts deels open zijn en een museumbezoekje er nog niet in zit, verrichtte Alkmaar Marketing en de VVV Hart van Noord-Holland maandag 22 maart de aftrap van het nieuwe toeristische seizoen. Via een online presentatie werd gesproken over de toekomst en de uitdagingen van de sector. Na het welkomstwoord van Emile Roemer sprak Jos Klerx (sectorspecialist Horeca & Recreatie bij Rabobank) hoopvolle woorden over het toekomstperspectief van toerisme in deze regio.

Aftrap toeristische seizoen 2021

“Mensen bulken op dit moment van het spaargeld en dat geld brandt in hun zakken om het uit te geven”, zegt Jos Klerx. “Iedereen wil straks weer naar een hotel, restaurant of kroeg om de gezelligheid op te zoeken. Zijn de grenzen nog niet open? Nederlanders zullen massaal vertier in eigen land zoeken. Ook al is voor ondernemers nu ongelooflijk zwaar, er brandt licht aan het einde van de tunnel en de toekomst in deze regio ziet er goed uit. Dat komt vooral door de ligging, die is gunstig voor een snel herstel. Je zit hier zo aan de kust en om de stad heen is volop ruimte om te wandelen en fietsen. Juist dat is wat mensen nu zoeken. De hoge schuldenpositie van ondernemers maakt het moeilijk om te investeren. Maar voor goede investeringen zeggen wij als bank niet bij voorbaat ‘nee’. De toeristenbranche levert jaarlijks zo’n 91,2 miljard op. Dat is 4,4 procent van het binnenlands product. De horeca groeit sinds 2007 non-stop en is nog lang niet uitgegroeid.”   

Trends

Melanie Goudsblom, marketing manager bij Alkmaar Marketing, besprak de laatste trends. “Wat we zien is de 7 op de 10 mensen op vakantie wil en dat 50 procent dat ik eigen land blijft. De trend ‘staycation’ houdt dus aan. Mensen houden hun eigen huis en omgeving als uitvalsbasis voor hun vakantie. Duitsers zien Nederland ook nog steeds als belangrijke vakantie-optie. Hygiëne is voor Duitse toeristen superbelangrijk, net als veiligheid. Het loont dus als ondernemers daar extra aandacht voor te hebben. Noem bijvoorbeeld op je website waar de dichtstbijzijnde drogist zit en vermeld de locatie van het ziekenhuis. Een andere trend is Natuurtoerisme. Deze trend is door corona alleen maar versterkt. Mensen zoeken de rust en ruimte op om eenvoudig de anderhalve meter afstand te kunnen houden. Er is nog nooit zoveel gefietst en in deze regio kun je prachtig fietsen, communiceer dat ook. Digital nomads zien we ook steeds meer. Nu we steeds minder op kantoor zijn, zie je meer mensen die met hun laptop vanuit een lunchroom of hotel werken. Het is een andere manier van leven die zeker kansen biedt in onze branche. Werk vooral veel samen en ga voor lokaal. Lokale ondernemers zijn onmisbaar voor een stad en die moeten goed samenwerken om er allemaal van te profiteren. We gaan straks weer diverse campagnes voeren en een van de campagnes is ontdek je eigen stad. Die prachtige Grote Kerk die je hier op de achtergrond ziet? Ik denk dat er nog volop mensen in de regio zijn die het nog nooit van binnen hebben gezien.”

Fusie Alkmaar Marketing en VVV

Middagmiddag werd ook bekend dat de stichtingen Alkmaar Marketing en VVV Alkmaar zijn gefuseerd in een nieuwe stichting die alle activiteiten voortzet. De naam van de nieuwe stichting is ‘Hart van Noord-Holland’. Aan deze naam wordt toegevoegd ‘regio- en stadsmarketing’ waardoor meteen duidelijk wordt waar de stichting voor staat. “De fusie is een logische stap”, zegt directeur Ger Welbers. “De werkzaamheden van Alkmaar Marketing en VVV liggen veelal in elkaars verlengde. Alle doelgroepen en partners van de nieuwe stichting profiteren daarvan.”