Snelweg A8-A9 kan de prullenbak in

Algemeen
De ongebreidelde groei van wegen, steden en industrie is de organisaties een doorn in het oog.
De ongebreidelde groei van wegen, steden en industrie is de organisaties een doorn in het oog. (Foto: Stelling van Amsterdam)

REGIO - Vanwege verstedelijking heeft provincie Noord-Holland plannen voor meer asfalt. Hiermee worden de A8 en A9 met elkaar verbonden. Maatschappelijke organisaties zien de groene long tussen deze snelwegen dichtslibben en nemen geen blad voor de mond: “Dit idee kan de prullenbak in”. 

Een grote groep maatschappelijke organisaties presenteert een eigen plan voor het groene gebied tussen de zones Haarlem - Alkmaar en Amsterdam – Zaanstad. Zij stellen dat een nieuwe snelweg dit gebied onherroepelijk doorkruist, waardoor het landschap voor eeuwig beschadigd raakt. Terwijl dat helemaal niet nodig is. De groep reageert op het plan van de provincie dat vorige week is verschenen en zogenaamd een snelweg wil ‘inpassen’.

Ademen

De ongebreidelde groei van wegen, steden en industrie is de organisaties een doorn in het oog. Directeur Ernest Briët van Landschap Noord-Holland: “Als onze provincie straks totaal is volgebouwd, kan niemand meer ademen, ondernemen en recreëren. Laten we die kostbare Groene Long juist versterken. Daarvoor heb je denkkracht en innovatie nodig. Met ons plan, geven we hier een aanzet toe.”

Tekst gaat door onder afbeelding>>

Gaat de provincie voor een nieuwe snelweg....?

De Groene Combinatie roept daarom de provincie èn de betrokken gemeenten op een streep te zetten door het veel te dure plan voor extra asfalt. Evert Vermeer van Stichting OER-IJ: “Dit landschap kent dijken, kreken, akkers, weilanden en natuurgebied en via de Stelling van Amsterdam maakt het deel uit van het UNESCO werelderfgoed”.

Wat willen de organisaties?

“In ons plan schetsen wij een duurzame toekomst voor het Oer-IJ gebied. Met een hoofdrol voor de agrariërs om weilanden en akkerland te beheren en te ontwikkelen met een toekomstbestendige bedrijfsvoering. Zo ontstaat een versterkt en zichtbaar Stellinglandschap. Met méér biodiversiteit en natuur, waarbij landbouw en natuur vaak hand in hand gaan. En met meer recreatieve voorzieningen en betere ontsluitingen. Mensen moeten in deze tijd vlakbij huis rust kunnen zoeken, om op te laden. Dat mogen we niet kwijtraken,” licht Mart Brouwer de Koning van LTO Kennemerland-Zaanstreek toe.

De argumenten van de provincie om een snelweg in te passen, verwijzen de organisaties richting prullenbak. Drie minuten tijdswinst en verplaatsing van gezondheidsproblemen van inwoners van Assendelft en Krommenie naar inwoners van Broekpolder Saendelft en Coenbrugbewoners is totaal géén oplossing en mogen ook géén argumenten zijn voor de aanleg van een snelweg, vinden zij.

Tekst gaat door onder afbeelding>>

Of voor behoud van de groene long?

Zelf bieden ze alternatieve oplossingen. “Rover en Fietsersbond brengen alle alternatieve mobiliteitsmogelijkheden in kaart,” vertelt Ernest Briët. “Zij laten opties zijn-  van bedrijfsbussen, OV, combinaties fiets en OV, deelauto’s, thuiswerken, speedpaddelacks. Hiermee blijven leefbaarheid, de openheid èn rust intact. Dat willen we toch allemaal?”

Natuur versus snelweg

Benieuwd naar de ideeën van de Groene Combinatie? Bekijk het plan op www.landschapnoordholland.nl/a8a9 en probeer zelf uit wat de ideale verdeling tussen snelweg en natuur is. Of bekijk eerst het onderstaande filmpje.


De snelwegvarianten van de provincie: Golfbaanvariant (oranje), Nul-plusvariant (paars), Heemskerkvariant (blauw). De provincie Noord-Holland maakte nu voor de Golfbaanvariant een landschapsinpassingsplan.