Grote veranderingen in het wegvervoer en de arbeidstijd van chauffeurs vanaf 2022

Algemeen
De intrede van een nieuw jaar brengt vaak ook grote veranderingen met zich mee.
De intrede van een nieuw jaar brengt vaak ook grote veranderingen met zich mee. (Foto's aangeleverd)

De intrede van een nieuw jaar brengt vaak ook grote veranderingen met zich mee. Zo ook voor het chauffeursbestaan en vooral degenen die lange afstanden rijden. Voor 2022 is er ook een verandering gaande, die vooral ligt op het creëren van een eerlijk speelveld voor alle chauffeurs. Ook worden controles nauwkeuriger uitgevoerd, wordt het onderhoud aangescherpt en zijn er veranderingen in het uitvoeren van cabotageritten. In dit alles speelt ook de tachograaf een duidelijke rol, die een groot deel van de wijzigingen versoepelt en makkelijker maakt. Om helemaal op de hoogte te komen van wat jou als chauffeur je staat te wachten in dit nieuwe jaar, lees dan vooral dit artikel goed door. Wij vertellen je precies wat er gaat veranderen.

Concurrentie zo min mogelijk stimuleren Wanneer chauffeurs op de weg de mogelijkheid krijgen om de concurrentie op te voeren, zal dit uiteindelijk ook zo gebeuren. En waar de concurrentie te voelen is, wordt er een strikt spel gespeeld, wat uiteindelijk zorgt voor onveiligheid op de weg. Daarom wordt er voor 2022 de focus gelegd op een eerlijk en gelijkwaardig speelveld te creëren, beloningen die worden toegekend wanneer de regels worden nagestreefd en werktijden waar iedereen zich aan dient te houden. Houd je je hier niet aan? Dan zijn ook de bekeuringen intensiever en hoger dan voorheen.


60-urige werkweek

Een werkweek van 60 uur is het maximale wat je kunt uitvoeren als chauffeur. Het is voor het langdurig uitvoeren van dit beroep vrijwel onmogelijk om meer dan 60 uur ‘gezond en gefocust’ op de weg te zijn. Oververmoeidheid en roekeloos rijgedrag zijn al snel de gevolgen wanneer er meer dan 60 uur per week gereden wordt en daarom wordt er in 2022 strenger op gecontroleerd. Dit is geen onderwerp waar je de randjes van wil opzoeken. De boetes liegen er niet om en kunnen dit jaar verhoogd worden. Je vraagt je wel misschien af, hoe wordt dit bijgehouden? Er wordt veelal gebruik gemaakt van digitale tachografen, zoals de digitale tachograaf transport software with Tachoscan Web. En met cijfers valt niet te twisten. Wil je overigens meer weten over deze nieuwe software? Lees dan het artikel op autodromen.nl.

Om de 8 weken moet het voertuig terug

Wellicht ken je het begrip brievenbusfirma’s? Het doel is om dat in het jaar 2022 zoveel mogelijk te voorkomen. Dat wordt onder andere gehandhaafd door het verplicht te stellen om het voertuig om de acht weken weer terug te brengen naar de originele vestiging. Zo wordt ook direct het probleem van chauffeurs die ritten buiten het vestigingsland uitvoeren verminderd. Het ziet eruit als veel geregel, maar uiteindelijk zal dit de weg een stuk veiliger maken.

Nieuwe regels rondom cabotageritten

Cabotageritten – oftewel het wegtransport dat binnen een land wordt uitgevoerd door een buitenlands bedrijf – mag nog steeds, maar er komen nieuwe restricties. Het aantal cabotageritten wordt ingesteld op drie maximaal, waarna het voertuig weer teruggestuurd moet worden naar het land van herkomst. Op deze manier wordt er beter gecontroleerd op het uitvoeren van buitenlandse werkzaamheden. Ook mag een cabotagerit na de derde rit dit vier dagen na dato niet worden uitgevoerd. Een zware restrictie wanneer je kijkt naar vorig jaar, maar ook hierbij geldt: alles voor de veiligheid en eerlijke concurrentie op de weg.


Dezelfde vergunning voor 2,5 en 3,5 ton

Er wordt aankomend jaar geen onderscheid meer gemaakt tussen vervoer van 2,5 en 3,5 ton. In de toekomst zal dit opnieuw veranderen en wordt het afhankelijk van de EERU, een sanctieregister dat overtredingen bijhoudt van voertuigen.

Conclusie

De conclusie is eigenlijk vrij duidelijk. Chauffeurs en vervoersbedrijven dienen te spelen in een strikter speelveld en vooral rekening te houden met de vooropgezette regels. Zo wordt het voor iedereen leuker en makkelijker gemaakt om een goede balans te vinden tussen werk en privé, omdat de concurrentie minder groot is. En waar minder concurrentie is, ontstaat rust. En dat is wel zo fijn en zo veilig op de weg.

(Dit artikel valt buiten de redactionele inhoud van Rodi Media)