Regio maakt zich op voor nieuw toeristenseizoen en rekent op Duitse bezoekers

Algemeen
Melanie Goudsblom in Podium Victorie tijdens de aftrap van het toeristische seizoen.
Melanie Goudsblom in Podium Victorie tijdens de aftrap van het toeristische seizoen. (Foto: VINCENTDEVRIESFOTO.NL)

ALKMAAR - Al veel witte kentekenplaten gespot? Het valt Ger Welbers (directeur Hart van Noord-Holland) op dat er nu al steeds meer Duitse toeristen in de stad te zien zijn. Dat de Duitsers nog steeds met stip op één staan als het om toeristen gaat, werd maandag 21 maart in Podium Victorie nog maar eens onderstreept. Daar organiseerde Hart van Noord-Holland de start van het nieuwe toeristische seizoen en nam bezoekers mee in de plannen om nieuwe toeristen te verleiden naar deze regio te komen en er werden tips gedeeld om bestaande bezoekers te verleiden om terug te keren.

En daar zijn Duitsers gevoelig voor, want áls het ze goed bevalt, keren ze terug. Het loont dus als horecaondernemers je zaakjes op orde hebben. Duitsers zijn kritisch, weet Miranda Tonkens, manager VVV Alkmaar. “Nederlanders hebben een zesjescultuur, Duitsers gaan voor een dikke acht. Alleen het beste is goed genoeg. Ze plannen alles voor hun trip en zijn op alles voorbereid. Zo willen weten waar de apotheek zit, de huisarts en het ziekenhuis. Ze willen weten wat er te doen is, waar ze goed kunnen eten. Tip: zorg voor kaiserbroodjes! Duitsers zijn oprecht verbaasd als die ontbreken. De meeste Duitsers lunchen warm en eten ‘s avonds brood. De Nederlandse prijzen zijn zo’n vijftien procent hoger dan in Duitsland. De verwachtingen zijn daardoor ook hoger. Ze rekenen bovendien op volle borden. Nederlanders willen vooral aardig gevonden worden, waardoor ze al snel amicaal doen. Bij Duitsers heerst nog steeds een U-cultuur en houden liever wat afstand. Ze spreken wel steeds vaker Engels, maar het wordt enorm gewaardeerd als je probeert Duits te spreken. Maak je dan een foutje? Geen probleem! Maar maak geen fouten in teksten op menukaarten, want dat wordt wél als onprofessioneel ervaren. Duitsers zijn dol op keurmerken, daar kun je er niet genoeg van hebben. En zorg ervoor dat alles schoon is, zeker in tijden van corona. Hygiëne is ze heel wat waard. Als alles goed is en klopt geven ze graag geld aan uit en keren ze terug, want Duitsers zijn trouwe toeristen. Die moet je vasthouden. Zorg dus voor aftersales: vraag of ze een review willen schrijven en reageer ook op mindere ervaringen. Houd contact, want ze komen graag terug naar de plek waar ze het naar hun zin hadden.”

Hart van Noord-Holland

Hart van Noord-Holland is de overkoepelende organisatie, waaronder Alkmaar Marketing, Bergen Marketing en VVV Alkmaar vallen. Marketing Manager Melanie Goudsblom sprak over de verschillende types die Alkmaar, Bergen en Castricum bezoeken en welke middelen worden gebruikt om bezoekers naar deze regio te lokken. “We zetten onze socials in, maken gebruik van de beste influencers, tonen campagnefilmpjes en leggen toeristische magazines op hotelkamers. Zo laten we zien dat we hier alles hebben: strand, stad, cultuur en natuur. Als we de krachten bundelen, hebben we een ijzersterkte positie voor duurzame bezoekers.”