Wat is noodplanning? – 4 Stappen voor effectief crisisbeheer op de werkvloer

Algemeen
Wat is noodplanning?
Wat is noodplanning? (Foto: Pixabay)

Noodplanning, ook wel bekend als crisisbeheersing, is het algehele proces van systematische voorbereiding op noodsituaties die zich kunnen voordoen in de toekomst, zoals grote rampen zoals brand en werkongevallen. Een dergelijk noodplan neemt meestal de vorm aan van een document dat onder de voornaamste belanghebbenden wordt verspreid en waarin de verantwoordelijkheden en taken van verschillende teams worden geschetst die in het geval van een noodsituaties moeten worden uitgevoerd. Laten we eens kijken naar hoe een gedegen noodplanning tot stand kan komen.

1. Bewustzijn creëren van de mogelijke gevaren

Als je weet welke mogelijke gevaren er in jouw gebied zijn, zoals stroomuitval, verkeersongevallen, werkconflicten of industriële ongevallen, dan kun je relevante plannen beschrijven om hierop te anticiperen. Zorg er dus voor dat alvorens je het plan opstelt, een gedegen beeld krijgt van de mogelijke noodsituaties die zich op de werkvloer kunnen voordoen. Beschrijf de verschillende risicofactoren en probeer te bepalen hoe groot de kans is dat een dergelijke noodsituatie kan voordoen.

2. Het opstellen van een plan

Nadat de mogelijke noodsituaties in kaart zijn gebracht, is het van belang om een rampenplan op te stellen. Met dit plan weet de gehele organisatie precies wat te doen in geval van nood. Dit document moet op een gemakkelijk toegankelijke plaats worden bewaard, waarschijnlijk samen met een noodpakket. Maak een kopie van dit plan en bewaar het op een andere plekken op de werkvloer. Houd er ook rekening mee om het plan aanwezig te hebben op een centrale plek binnen het interne web van jouw organisatie, zodat iedereen er overal en wanneer dan ook bij kan.

3. Test het plan

Het is belangrijk om te onthouden dat het niet voldoende i om alleen een plan te ontwikkelen om in staat te zijn jouw bedrijf te beschermen. Je moet bovendien met andere leiders overleggen om te zien hoe volledig en realistisch het plan is uiteengezet. Zodra je de benodigde feedback hebt ontvangen en wijzigingen hebt aangebracht, kun je de tijd inplannen om het plan te testen.

Zorg voor een bedrijfsvergadering om het plan aan alle werknemers te presenteren, zodat er wordt voorkomen dat onjuiste of onvolledige informatie wordt doorgegeven aan verschillende afdelingen en personen. Vraag de werknemers om hun feedback en over het plan in het algemeen, via een vragenlijst of middels persoonlijk contact. Hun mening zal je aanwijzingen geven over welke gebieden verbetering of verduidelijking behoeven, en bovendien verhoogt dit de betrokkenheid van alle werknemers binnen de organisatie.

4. Zorg voor de juiste middelen

Tenslotte willen we je nageven dat het van essentieel belang is dat jouw organisatie goed is uitgerust om de veiligheid te bewaken tijdens noodsituaties. Misschien betekent dit wel het gebruik van hoogwaardige alarmsystemen, portofoons, body-worn videoplossingen of oproepsystemen. Voor meer informatie over verschillende hulpmiddelen voor beveiliging en noodsituaties, kijk op Firecom. Zo weet je zeker dat jouw organisatie goed is voorbereid om altijd en overal te kunnen communiceren!