Het onderzoek ‘De staat van de lokale nieuws- en informatievoorziening 2022’ is gepresenteerd.
Het onderzoek ‘De staat van de lokale nieuws- en informatievoorziening 2022’ is gepresenteerd. (Foto: aangeleverd)

Onderzoek CvdM: huis-aan-huisbladen hebben het grootste bereik

Algemeen

REGIO - Het onderzoek ‘De staat van de lokale nieuws- en informatievoorziening 2022’ is gepresenteerd door het Commissariaat voor de Media en huis-aan-huisbladen komen naar voren met het hoogste bereik. Daarna volgen de publieke omroepen en de regionale dagbladen. 

Overall worden de huis-aan-huisbladen gezien als de belangrijkste informatiebron. Daarnaast bereiken de huis-aan-huisbladen ook de minder in het gemeentenieuws geïnteresseerde burger. Het onderzoek is uitgevoerd onder 10.343 respondenten en is hiermee representatief voor heel Nederland 16+. Het betreft een consumentenonderzoek en dat is uniek. Bij de uitreiking waren tevens journalistieke organisaties SVDJ (stimuleringsfonds voor de journalistiek) en NNP (Nederlandse Nieuwsblad Pers) aanwezig.

Staatssecretaris Uslu

Staatssecretaris voor Cultuur en Media Gunay Uslu nam het rapport in ontvangst. “De uitkomst laat zien dat lokale media een belangrijk onderdeel zijn van het leven van mensen. Een bevestiging van wat we al wisten.” Nederlanders zijn geïnteresseerd in lokaal nieuws. 46 procent geeft aan buitengewoon of erg geïnteresseerd te zijn in wat er in de gemeente speelt. Nog eens 43 procent is enigszins geïnteresseerd. Als deelnemers één informatiebron moeten kiezen die ze als de meest belangrijke bron van lokaal nieuws beschouwen, dan kiest 25 procent voor het huis-aan-huisblad. 

Het gaat op dit moment goed met de lokale informatievoorziening, ten minste als we de burger zelf aan het woord laten. Nederlanders zijn geïnteresseerd in wat in hun gemeente gebeurt, maken gebruik van het diverse aanbod aan informatie en zijn daarmee ook tevreden. Het huis-aan-huisblad is het medium dat op papier door de brievenbus valt en wekelijks meer mensen met lokale informatie verzorgt dan elk ander medium. Het huis-aan-huisblad bereikt op papier zelfs de minder geïnteresseerde burger.

NNP

Niels Ackermans, Directeur Rodi Media en bestuurslid NNP: “Als groot voorvechter van lokale communicatie zijn we blij met deze cijfers die onze visie bevestigen en zelfs versterken. Er is veel vraag naar lokale communicatie en met onze huis-aan-huisbladen en websites proberen we die zo goed mogelijk in te vullen. Ondanks de stijgende papierprijzen, die wel speciale aandacht vanuit de politiek vraagt, blijven wij ons inzetten om verbindingen te creëren via crossmediale communicatie en daarmee de lokale samenleving laten bloeien.”

Meer informatie over het onderzoek is te vinden op www.rodimedia.nl

Vond je dit interessant?

Word wekelijks binnen 5 minuten bijgepraat
over het laatste nieuws uit Alkmaar

Wij verwerken jouw gegevens zoals omschreven in onze privacyverklaring

Afbeelding
Kerstconcert Grootkoor Alkmaar met Henk Poort Algemeen 7 uur geleden
Afbeelding
AlkmaarPas nu ook voor middeninkomens Algemeen 7 uur geleden
Afbeelding
Sam van Etten sluit af in Egypte en Rosmalen Algemeen 7 uur geleden
Afbeelding
Angels zingt Winterwarmte Algemeen 8 uur geleden
Afbeelding
Green Soap Company: ‘Doe mee aan de OVNH, alleen al voor publiciteit en een groter netwerk’ Algemeen 10 uur geleden
Afbeelding
Leger des Heils collecteert voor kwetsbare Nederlanders Algemeen 26 nov, 15:02
Afbeelding
Auto in brand in Alkmaar, Kamerlingh Onnesstraat 112-nieuws 26 nov, 11:42
Afbeelding
Woning Stalpaertstraat zwaar beschadigd door explosie voordeur Algemeen 26 nov, 08:40
Afbeelding
Vuurwerk Alkmaar 2022: dit zijn de regels! Nieuws 25 nov, 10:25
Afbeelding
Huiselijk geweld centraal bij VROUWenKRACHT Algemeen 24 nov, 15:02
Afbeelding
WK: zó stimuleerde Qatar de nationale voetbalgekte Oranje 24 nov, 15:00
Afbeelding
LAAT je verrassen Algemeen 24 nov, 15:00
Afbeelding
Kerstuitvoering dameskoor Zanglust Uitgaan 24 nov, 14:49
Blijf net zoals 10.000 andere Nederlanders up-to-date Schrijf je in voor onze nieuwsbrief