Calimero’s bij Groene Hart Koerier

Nieuws
Afbeelding
(Foto: Printscreen)

Van alle reacties die je op slecht nieuws kunt hebben: het worden er steeds meer, het is een trend, zijn die van de Groene Hart Koerier de domste. U leest het al: ik probeer de constante chaotische Calimero-beledigingen van de Groene Hart Koerier richting deze krant en uitgever Rodi Media in zijn schrijfstijl te verwoorden. De oorzaak is triest: de krant dreigt door te weinig inkomsten te verdwijnen. De manier waarop de stichting ermee omgaat is nog triester.

Ik neem gewoon even de feiten onder de loep. Rodi Media heeft vorig jaar de aanbesteding voor Week in Beeld binnengehaald bij de gemeente Alphen. Voor een flinke smak geld leest u in het Alphens Nieuwsblad en de Gouwe Koerier dit zogeheten gemeentenieuws. Voor de Groene Hart Koerier betekent het verlies van deze pagina’s een flinke financiële klap. Heel vervelend natuurlijk en tot zo ver begrip.

Demonisatie

De manier waarop het weekblad echter met dit verlies aan inkomsten omgaat, is als een kat in het nauw. Er is sprake van een structurele demonisatie van ons en dat doe je niet als collega-uitgeverij. In de maanden november en december waren weken achter elkaar in meerdere edities aanvallen op het Alphens Nieuwsblad, de Gouwe Koerier en Rodi Media te lezen. De krant plaatste verschillende weken een lastercampagne van ingezonden brieven waarop ‘lezers’ hun beklag deden. 

Suggereren

Zo liet de Groene Hart Koerier ‘lezers’ zeggen dat het Alphens Nieuwsblad en de Gouwe Koerier niet goed worden bezorgd en suggereren ze dat ook in de enquête die deze week online staat. Voor de goede orde: de dekkingsgraad is bij ons veel hoger. Buiten dat is het zo presenteren van nieuws lager dan laag in de journalistiek. De Groene Hart Koerier verkondigt eigenlijk zijn eigen standpunt en misbruikt lezers daarvoor. En o ja: de krant haalde geen hoor en wederhoor bij ons. 

Omdat er meer over ons dan met ons werd gesproken, heeft onze directeur Niels Ackermans zelf maar eens gebeld met Piet Post van de Groene Hart Koerier en dit leek in elk geval een gesprek waarin er wederzijds respect was. Sterker nog de ingezonden brieven kregen opvallend genoeg, zij het van tijdelijke aard, een andere toon. Het leek wel of alle “lezers” hadden meegeluisterd. 

Ze worden voor hun zwartmakerij nog beloond ook

Verder haalt het weekblad ook uit naar het nieuws dat u bij ons kunt lezen. Een fout die de krant maakt: in Koudekerk krijgt u het Alphens Nieuwsblad en niet Gouwe Koerier, zoals de Groene Hart Koerier stelt. Wij werken met een zeer gepassioneerd team samen aan professionele kranten. Rodi Media zit weliswaar in Noord-Holland, maar ons team woont in de regio Alphen en omgeving. Dit terwijl de Groene Hart Koerier ongewijzigde persberichten lukraak plaatst. 

Subsidie

Lang verhaal kort: in plaats van dat het weekblad zijn pijlen richt op het binnenhalen van nieuwe adverteerders, schieten ze met spek richting ons. En ze worden voor hun zwartmakerij nog beloond ook. De Groene Hart Koerier heeft namelijk onlangs een subsidie van 75.000 euro gekregen van de gemeente Alphen. Laat ze dat geld gebruiken om verkopers te strikken om meer adverteerders binnen te halen en stop met dit Calimero-gedrag. En in het kader van gelijke monniken gelijke kappen zijn wij nieuwsgierig wanneer wij, in het kader van gelijke marktwerking, dezelfde subsidie van de gemeente Alphen tegemoet kunnen zien. We zijn nieuwsgierig naar de reacties van de lezers van de Groene Hart Koerier. Wordt vervolgd.

Bart van der Spek is redactiecoördinator van beide Rodi-titels.