Nieuw boek over Maarse & Kroon van Alphenaar Hans van der Wereld

Cultuur
Hans van der Wereld: ‘Dankzij de inzage in dozen vol met documenten en foto’s in het Nationaal Archief kwamen heel veel nieuwe feiten en weetjes naar boven.’
Hans van der Wereld: ‘Dankzij de inzage in dozen vol met documenten en foto’s in het Nationaal Archief kwamen heel veel nieuwe feiten en weetjes naar boven.’ (Foto: Marieke Roggeveen )

KAAG EN BRAASSEM / ALPHEN – Na de verschijning van zijn boek ‘Het begon met de Kloek…’, het verhaal van busonderneming Maarse & Kroon in Aalsmeer (1923-1973), bleef Hans van der Wereld, streekhistoricus in Kaag en Braasem, geïnteresseerd in de geschiedenis van Maarse & Kroon: “De geschiedenis van dit bedrijf is mij altijd blijven boeien, Het is een interessant bedrijf waar nog veel meer over te vertellen valt.”

Marieke Roggeveen

Deze fascinatie, samen met uitgebreid speurwerk in het Nationaal Archief, heeft geresulteerd in het boek ‘Houten bussen, ijzeren chauffeurs’, een gezamenlijk project van Hans van der Wereld en Kees van der Zwaard, oud-chauffeur van Maarse & Kroon. “Dankzij de inzage in dozen vol met documenten en foto’s in het Nationaal Archief kwamen er heel veel nieuwe feiten en weetjes naar boven”, vervolgt de auteur. “Verder hebben wij meerdere oud-medewerkers van Maarse & Kroon gesproken voor de persoonlijke verhalen. Het boek telt ruim 650 bladzijden en is rijkelijk geïllustreerd met kleuren- en zwart-witfoto’s. Naar ons idee hebben wij 100 jaar na de oprichting van Maarse & Kroon met ‘Houten bussen, ijzeren chauffeurs’ hét ultieme boek over de vijftigjarige geschiedenis van Maarse & Kroon geschreven.”

Maarse & Kroon

Op 1 februari 1923 begon Maarse & Kroon met zijn eerste rit van Rijnsaterwoude - via Leimuiden, Oude Wetering, Roelofarendsveen, Nieuwe Wetering, Rijpwetering en Oud Ade - naar Leiden. Viermaal daags heen en terug. Vanaf dat moment groeide Maarse & Kroon uit tot de grootse particuliere busonderneming in het gebied dat wordt begrensd door Amsterdam, Haarlem, Leiden, Alphen aan den Rijn en Utrecht. Na de eerste pioniersjaren slaagden Jacob Maarse en Cor Kroon erin om van hun onderneming een begrip te maken.

De gouden jaren van Maarse & Kroon

Crème en blauw 

“Tijdens ons speurwerk in het Nationaal Archief kwamen we onder meer notulen tegen waarin stond beschreven dat er in 1960 verregaande gesprekken zijn gevoerd over een fusie met de GTW (Gelderse Tramwegen) in Doetinchem”, verklaart Hans, “om meerdere redenen is deze fusie echter nooit doorgegaan.

Tot nu toe was dit niet bekend. Ook hebben wij duizenden foto’s van de in crème en blauw gespoten bussen in het straatbeeld gevonden, en zelfs ook nog een foto van een miniatuurbus van Maarse & Kroon in Madurodam. Echt prachtig fotomateriaal!”

Schiphol

De ‘gouden jaren’ van Maarse & Kroon waren de jaren na de Tweede Wereldoorlog. Hans: “Toen groeide Schiphol en dus ook het personeel. Door de inzet van tientallen bussen van Maarse & Kroon richting Schiphol was dit mogelijk. In de jaren zestig begon echter de welvaart: steeds meer mensen kochten een auto of brommer, waardoor er minder met de bus werd gereisd. Elke passagier telde. Dus als een ‘vaste’ passagier niet bij ‘zijn’ halte stond, reed de chauffeur vaak naar zijn huis om hem daar voor de deur uit zijn huis te toeteren. En zo zijn er nog meer persoonlijke verhalen in het boek opgenomen.”

Vijftigjarige geschiedenis

Op 1 februari 1923 ging Maarse & Kroon van start met één bus en met één medewerker. Vijftig jaar later ging het samen met de Nederlandse Buurtvervoer Maatschappij (NBM) op in de Vervoersmaatschappij Centraal Nederland. In woord en beeld neemt ‘Houten bussen, ijzeren chauffeurs’ de lezers mee door de vijftigjarige geschiedenis van het befaamde busbedrijf in Aalsmeer. Het ingebonden boek ‘Houten bussen, ijzeren chauffeurs’ kost 33,50 euro en is te bestellen bij Boekhuis Aalsmeer via een e-mail aan info@boekhuisaalsmeer.nl.