‘Muziek? Dat is mijn grote passie en mijn uitlaatklep’

Cultuur
Wim Belt, met klarinet en portret van Charlie Chaplin, houdt op 10 mei een bijzonder theaterconcert in Flora Boskoop.
Wim Belt, met klarinet en portret van Charlie Chaplin, houdt op 10 mei een bijzonder theaterconcert in Flora Boskoop. (Foto: Morvenna Goudkade)

BOSKOOP – Een leven zonder muziek? Dat kan Wim Belt (67) zich niet voorstellen. De Boskoper begon als kind met gitaar en ging door op klarinet bij de harmonie en saxofoon bij big bands. Nu houdt hij op 10 mei een theaterconcert met Charlie Chaplin en een beroemd theaterorgel. Hoe dat zit?

Morvenna Goudkade

Om te beginnen filmicoon Charlie Chaplin, altijd met bolhoed, uit het tijdperk van de zwart-wit films zonder geluid. Wat heeft hij daarmee?

“Mijn interesse in Chaplin begon in de jaren 90”, vertelt Wim. “Ik zat toen bij de Koos Mark Big Band en daar werd het plan opgevat om muziek van Chaplin te gaan spelen. Wat veel mensen niet weten is dat hij ook componist was, naast komiek en filmacteur. We zijn toen naar het landgoed van Chaplin in Zwitserland gereisd, om ons in zijn persoon en muziek te verdiepen.”

Hij heeft uit die periode nog een portret van de legendarische acteur. “Dat heb ik al die tijd bewaard.”

‘We gaan muziek spelen van Charlie Chaplin, hij was ook componist’

Dat Chaplin nu opduikt bij een theaterconcert van Harmonie Excelsior in Boskoop is al best bijzonder en helemaal in combinatie met het befaamde VARA-theaterorgel, wat een vaste plek heeft in Flora Boskoop. 

“We dachten over een concert van Excelsior” vertelt Wim, die sinds zijn twaalfde onafgebroken lid is van de harmonie. “Met een paar mensen zijn we bij een demonstratie van het VARA-orgel geweest. Ik vond het heel bijzonder. Een theaterorgel is heel anders dan een gewoon orgel. Je kan er allerlei geluidseffecten op maken, zoals een trommel of een claxon. Er zijn maar acht van die orgels in Nederland en geen enkel harmonieorkest doet er iets mee, dus ik dacht: laten wij dat wel doen.” Vervolgens kwam ook Charlie Chaplin weer in beeld, legt de Boskoper uit. “Bij de stomme films, dus zonder geluid, was er wel altijd muziek, maar dan live gespeeld in de bioscoopzaal. Daar zat dan een pianist of een organist op een theaterorgel. We bedachten hoe leuk het zou zijn om Chaplin’s muziek te spelen met ook een grote rol voor het VARA-orgel. En dat is nu wat we gaan doen op 10 mei.” De muzikale Boskoper groeide als kind op met instrumenten. Eerst gitaarles en daarna naar de harmonie. “Daar ging ik op klarinet, niet een bewuste keuze, maar ze hadden klarinettisten nodig, haha. Later kwam de saxofoon erbij en ben ik ook in bigbands gaan spelen, zoals momenteel de Paradise Big Band, en verder heb ik zo ongeveer alles gedaan, van dixieland tot dansorkestjes, klarinetkwartet, noem maar op.” In het dagelijks leven was hij docent, tot zijn pensioen. Wim werkte 43 jaar op het Grafisch Lyceum in Rotterdam. Hij gaf les in algemene én creatieve vakken, zoals geluidsbewerking bij video en muziekeffecten. 

Terug naar het theaterconcert. Wim vertelt dat er een werkgroepje is opgezet en vervolgens is gezocht naar geschikte muziekstukken. Daarvoor moesten bestaande stukken opnieuw worden gearrangeerd, nu met het VARA-orgel erbij. Enthousiast: “We beginnen op 10 mei met The Phanton of the Opera, dat is een leuke binnenkomer. Daarna is het tijd voor Chaplin en het VARA-orgel. Er wordt ook een liedje van Chaplin gezongen. Als extra laten we filmbeelden zien uit die tijd, zo tussen 1910-1920.” Hij kijkt ernaar uit, zegt Wim: “Fantastisch om met de club zoiets moois neer te zetten. Muziek is mijn grote passie en mijn uitlaatklep. Daarbij is het publiek belangrijk voor mij. Zo’n zaal zien reageren is geweldig.” En daarna? De muzikale Boskoper blijkt stiekem bezig met componeren. Eigen jazznummers. “Vanuit mijn werk als docent was ik al bekend met muziek maken op de computer. Muziek produceren lijkt me heel leuk.”

Dit is de rubriek Rosarium Gesprekken, deel 422