Wie maakt het ontwerp voor de Floriade?

Nieuws
 Paulina Skowron (li) en Michiel Gerritsen tijdens de Floriade-presentatie van Helma van der Louw.
Paulina Skowron (li) en Michiel Gerritsen tijdens de Floriade-presentatie van Helma van der Louw. (Foto: Morvenna Goudkade)

BOSKOOP-Floriade, here we come! Maandagmiddag was er een informatiebijeenkomst over de wereldtuinbouwtentoonstelling, die 14 april 2022 van start gaat. In het Plantariumgebouw in Hazerswoude lieten belangstellenden zich bijpraten. De Boskoopse Greenport doet mee met een gezamenlijke ‘From Boskoop’ inzending. Vraag is wel: wie maakt het ontwerp? 

Morvenna Goudkade

In de centrale hal van het Plantariumgebouw verzamelen geïnteresseerden zich voor de Floriade-presentatie. Kwekers Bob Hoogerdijk van Hoogeveen Plants en Peter Kolster van Kolster BV zijn van de partij. Taaf Rosbergen en Hans Kok van tuinplantengroothandel GROEN-direkt schuiven aan. Greenport-voorzitter Michiel Gerritsen en Greenport-ondernemer Jos van Lint zijn aanwezig. Vertegenwoordigers van de gemeente Alphen zijn er ook, net als een groen energiebedrijf. 

Helma van der Louw, die op verzoek van Greenport Boskoop de organisatie van de Boskoopse inzending verzorgt, praat de aanwezigen bij. 

,,Onder het label ‘From Boskoop’ hebben we een plot van 1700 m2”, vertelt Van der Louw. ,,Onze kavel ligt langs een wandelpromenade, een mooie plek. De Floriade-kabelbaan komt over onze kavel heen, dus ook vanuit de lucht zijn we goed zichtbaar.” 

De wereldtuinbouwtentoonstelling wordt om de tien jaar in Nederland gehouden. De editie van 2022 is in Almere en heeft als thema ‘Growing Green Cities’. Een groene toekomst, door op allerlei manieren steden te vergroenen. Een half jaar lang, tot en met 9 oktober, is de Floriade Expo te bezoeken. 

Inmiddels hebben zich zo’n 20-25 boomteeltbedrijven uit de Greenport Boskoop zich als potentiële deelnemer aangemeld. Van der Louw geeft aan dat de gezamenlijke inzending niet alleen de historie van Boskoop als sierteeltcentrum zal tonen, maar ook de ontwikkeling en innovatie. 

Het organisatieteam heeft alvast wat ideeën op papier gezet, voor een ontwerp van de kavel. Jos van Lint spreekt van een ‘belevingsimpressie’. Een ontwerper is er echter nog niet. De Boskoopse OntwerpAcademie is benaderd om het op te pakken met hun studenten, maar dat lukt niet. Paulina Skowron (24) houdt een pleidooi om vooral te kijken naar de behoefte van consumenten. Jonge stedelingen willen wel vergroenen, maar willen ook worden ontzorgd. Geef heel veel voorbeelden en inspireer de bezoekers, adviseert Skowron, werkzaam als e-commerce specialist bij Hoogeveen Plants. 

Er wordt wat gediscussieerd over hoe ‘duurzaam’ de kavel moet zijn. Moet er plaats zijn voor alternatieve energievormen, oplossingen voor watertekorten, zonne-accu’s? Of gaat het toch om de planten?

Helma van der Louw verwijst naar de vier subthema’s van de Floriade: Greening the City voor meer groenvoorziening, Feeding the City voor een betere voedselvoorziening, Healthying the City voor bewuster leven en Energising the Ciy voor een slimmere energievoorziening. ,,Je moet met je kavel keuzes maken, waar wil je je vooral mee presenteren? En dat moet terugkomen in het ontwerp.”

Een ontwerpplan voor de kavel is essentieel benadrukken ook Jos van Lint en Michiel Gerritsen. ,,Met een goedgekeurd ontwerp, want ook de Floriade moet ermee instemmen, kunnen de deelnemers hun aandeel voorbereiden, het financiële plaatje wordt duidelijk en communicatie en promotie kan van start.”

Voor de voorbereidingen is momenteel 35.000 euro in kas, vanuit diverse subsidies: van de Greenport, van de gemeente en van de Rabobank. Paulina Skowron oppert crowdfunding voor extra financiële middelen. ,,Mensen betrekken bij het project, we mogen heel trots zijn op onze sierteelt.”

De betrokkenen gaan met enige spoed op zoek naar een ontwerper die uiting wil geven aan die trots. ,,De kavel van ‘From Boskoop’ moet spraakmakend worden.”