Leerlingen doen onderzoek naar kinderen Martha-Stichting

Nieuws
Leerlingen doen onderzoek naar het leven van kinderen in de Martha-Stichting.
Leerlingen doen onderzoek naar het leven van kinderen in de Martha-Stichting. (Foto: Bibliotheek Rijn en Venen)

ALPHEN - Deze week bezoeken zo’n 400 leerlingen uit groep 7 van tien basisscholen in Alphen aan den Rijn de bibliotheek, het gemeentearchief en Parkvilla. Zij doen onderzoek naar het leven van kinderen in de Martha-Stichting. Wie woonden daar en hoe zag het dagelijks leven eruit? 

Ook krijgen de leerlingen een lezing van kinderboekenschrijver Gerard van Gemert over het schrijven van een historisch verhaal. 

In Parkvilla bekijken zij tenslotte een korte film over de Martha-Stichting en hebben zij gelegenheid tot het stellen van vragen aan leden van de Historische Vereniging Alphen aan den Rijn. Met alle kennis die zij in deze dagen opdoen, gaan de leerlingen vervolgens in de klas een einde schrijven aan een historisch verhaal over het leven van kinderen in de Martha-Stichting. Het begin van het verhaal is geschreven door Gerard van Gemert. 

Daarnaast krijgen de leerlingen een workshop illustraties. De mooiste verhalen en illustraties worden uiteindelijk gebundeld en geprint. Hier wordt nog een sponsor voor gezocht. 

Dit project op het snijvlak van erfgoededucatie en leesbevordering wordt uitgevoerd door Bibliotheek Rijn en Venen in samenwerking met het gemeentearchief, de Historische Vereniging Alphen aan den Rijn en Parkvilla, in opdracht van Cultuurpalet. “Een unieke samenwerking die bijdraagt aan het realiseren van de educatieve doelstellingen op het gebied van oriëntatie op de wereld en jezelf en erfgoededucatie. De leerlingen leren historische bronnen te raadplegen en verplaatsen zich in het leven van kinderen in een andere tijd.” 

Stichting het Cultuurpalet maakt het mogelijk dat leerlingen van de groepen 1 tot en met 8 kennismaken met de kunstzinnige en culturele aspecten in hun leefwereld. “Het gaat bij die kunstzinnige oriëntatie om het verwerven van enige kennis van de hedendaagse kunstzinnige en culturele diversiteit.”