Helpdesk Geldzaken: ‘Het getuigt juist van kracht als je om hulp durft te vragen’

Nieuws
Foto ter illustratie: de Helpdesk Geldzaken van de gemeente Alphen is er voor iedereen.
Foto ter illustratie: de Helpdesk Geldzaken van de gemeente Alphen is er voor iedereen. (Foto: gemeente Den Haag)

ALPHEN AAN DEN RIJN - “Je schamen om een beroep te doen op de Helpdesk Geldzaken van de gemeente? Dat moet je echt niet doen. Het getuigt juist van kracht als je om hulp durft te vragen”, stelt de gemeente Alphen nadrukkelijk. De gemeente heeft naar eigen zeggen begrip voor de problemen waar mensen mee te maken kunnen krijgen: “Het zijn problemen die iedereen kunnen overkomen.” 

Rijk Huisman

Zo’n tweeënhalf jaar geleden ging de Helpdesk Geldzaken van de gemeente Alphen van start. “De Helpdesk is beschikbaar voor zowel ondernemers als particulieren die financiële vragen hebben. Ook heeft het team Geldzaken afspraken dat energiebedrijven, het waterbedrijf, woningbouwcorporaties, en zorgverzekeraars hen informeren wanneer hun cliënten met een betalingsachterstand te maken krijgen.” Al in een vroeg stadium neemt Geldzaken met hen contact op en biedt ondersteuning aan.” Al in een vroeg stadium neemt een medewerker van team Geldzaken met deze mensen contact op en biedt ondersteuning aan. Ze weten dan in elk geval dat we bestaan en ze kunnen op een later moment altijd nog contact met ons opnemen.” 

Seintje

Ook van onder meer de Papierwinkel, Stichting Geldzorg, het Gilde en ouderenorganisaties kan Geldzaken een seintje krijgen van een situatie waar problemen dreigen. “Wanneer hulp van de Helpdesk Geldzaken wordt aanvaard, kan een van de budgetcoaches de financiële situatie beoordelen en deze zo nodig begeleiden.” 

Een van de hulpmiddelen die wordt ingezet is de Voorzieningenwijzer, die al in 2020 speciale aandacht kreeg van Koningin Máxima. “Gemeenteambtenaren waren onder de indruk van de betrokkenheid die zij toonde, waaruit blijkt dat dit thema ook landelijk de aandacht krijgt die het verdient. Zij is dan ook een echte ambassadeur op het gebied van schuldpreventie die nu ook de VoorzieningenWijzer op haar vizier heeft.”

“In de Voorzieningenwijzer kan een cliënt zelf uitzoeken waar hij zijn voordeel mee kan doen, maar het kan ook samen met de budgetcoach worden doorgenomen. “Problemen kunnen op die manier worden opgelost, maar er kan meer aan de hand zijn waardoor het verstandig is om bijvoorbeeld TOM in de buurt in te schakelen.” 

Elke aanvraag vraagt om maatwerk om een oplossing te vinden. “De medewerkers van team Geldzaken willen echt helpen om de knelpunten in beeld te brengen. De ene cliënt vindt het prettig om naar het gemeentehuis te gaan en daar het gesprek aan te gaan, de ander doet dit liever thuis. Dat is allemaal mogelijk.”

Voorzieningenwijzer

De Voorzieningenwijzer, devoorzieningenwijzer.nl, draagt ertoe bij dat van gemeentelijke en landelijke regelingen beter gebruik wordt gemaakt. Voorbeelden hiervan zijn: De Eenmalige Energietoeslag 2022; Bijzondere bijstand; Individuele inkomenstoeslag; Gedeeltelijke kwijtschelding van lokale lasten; Bijdrage in de aanschaf van huishoudelijke apparaten; Individuele studietoeslag; De collectieve zorgverzekering bij Zorg en Zekerheid; Toeslagen zoals huur- en zorgtoeslag.

Je kunt naar het gemeentehuis gaan voor een afspraak.