Gemengde reacties op afsluiting Ziendeweg

Nieuws
Ondanks de afsluiting is de Ziendeweg niet geheel autovrij.
Ondanks de afsluiting is de Ziendeweg niet geheel autovrij. (Foto: Rob Langerak)

ALPHEN -  De Ziendeweg tussen Aarlanderveen en Zwammerdam is sinds 8 april als proef van negen maanden afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Halverwege deze periode is de gemeente Alphen blij met de resultaten van een tussentijdse balans die is opgemaakt door DTV Consultants. Het aantal auto’s (met of zonder ontheffing) dat van de weg gebruik maakt, is volgens de gemeente met 67 procent gedaald en het aantal fietsers is in dezelfde periode verdubbeld.

Rob Langerak

Toch ondervinden veel omwonenden last van de afsluiting. Er is door 107 gebruikers bezwaar gemaakt, maar de bezwaarschriften zijn door Alphen ‘niet-ontvankelijk verklaard’. De indieners volgens Alphen geen belanghebbenden. Vrijwel alleen de bewoners langs de Ziendeweg hebben een ontheffing gekregen. Naar aanleiding van de vele bezwaren is de vereniging Eymbert (vernoemd naar Eymbert Jansz, die deze weg in de 17de eeuw heeft aan laten leggen) opgericht. Deze vereniging zet zich in voor een veilige en open Ziendeweg en overweegt naar de rechter te stappen om de afsluiting ongedaan te maken. 

Rechter

Wie daardoor denkt, dat het gaat om een harde actiegroep, heeft het volgens voorzitter Richard Verbruggen echter helemaal mis. “Bij de afwijzingen van de bezwaarschriften heeft de gemeente zelf aangegeven, dat de volgende stap een gang naar de rechter is. Wij willen dus gewoon gebruik maken van de mogelijkheden die er wettelijk zijn” zegt hij. Om een rechtszaak te kunnen bekostigen is een crowdfundingsactie nodig. Zijn vereniging vindt dat de overwegingen van het Alphense college onvolledig waren en bijvoorbeeld niet is geluisterd naar de ondernemersvereniging Alphen (VOA), Natuurmonumenten en Veilig Verkeer Nederland. Die zouden niet voor de afsluiting zijn, terwijl de gemeente meldt dat dit wél zo is. “Ook andere problemen van de afsluiting zijn niet in de overwegingen meegenomen. Denk aan de gevolgen voor het milieu (meer brandstof door omrijden bij woon-werkverkeer tussen Nieuwkoop en Bodegraven), de lokale ondernemers (manege Excellent Stables zou 30 procent minder omzet hebben) en de sociale samenhang tussen de dorpen.” 

Ingewikkeld

Wethouder Relus Breeuwsma geeft toe dat de aanloop best ingewikkeld was. “Ik ben mij ervan bewust dat dit aanpassingen vraagt in de routines en het systeem van de gebruikers van de Ziendeweg. Mijn voorganger heeft het besluit genomen op basis van tellingen en ervaringen van fietsers op die route. Voor zover ik het in mijn korte periode als wethouder heb ervaren, zijn de reacties heel divers.” Bij een bezoek van de gemeente aan Aarlanderveen blijken Brigitte Broijl en Björn van den Bosch van de Belangenvereniging bijvoorbeeld wel voor de afsluiting te zijn. “Wij hebben het gevoel dat de meeste bewoners het prettig vinden. Voor de verkeersveiligheid zou een vrijliggend fietspad het mooist zijn”. Namens de Vrienden van het Kroonjuweel Aarlanderveen vraagt ook Peter Huitema om ruimte voor fietsers en wandelaars. Ook particulieren reageren verschillend. Een agrariër uit Zwammerdam weigert resoluut om zijn mening te geven en de gepensioneerde Aarlandervener Nico Kempenaar laat weten dat het Zuideinde minstens zo gevaarlijk is. “Het is toch te gek voor woorden dat de Ziendeweg wordt afgesloten, nadat er één otter is doodgereden en dat de weg voor mijn deur net zo smal en slecht is onderhouden.”

Breeuwsma spreekt af om binnenkort samen met gepensioneerde Aarlandervener Nico Kempenaar een rondje langs de knelpunten van de Ziendeweg te gaan fietsen. “Voor wat betreft de problematiek rond de Ziendeweg, wil ik met open vizier met iedereen rond de tafel. Ik hoop dat de vereniging Eymbert ons een serieuze kans wil geven, omdat ook die gebaat is met de pilot. Ik ben daar heel neutraal in en sta open voor bezwaren.”

Subjectief

De onderzoeken van DTV Consultants geven aan dat het onveilige gevoel dat fietsers hebben uiteraard subjectief is. Uit de laatste cameragegevens van de gemeente Alphen blijkt dat er dagelijks nog honderd motorvoertuigen de afsluiting negeren. Slechts een kwart daarvan heeft een ontheffing, de anderen waren dus in overtreding en krijgen eerst een waarschuwing en bij de tweede keer een boete. 

Dat het aantal fietsers is verdubbeld, kan volgens het rapport ook te maken hebben met het seizoen, De Alphense Dennis en Sanne Figgen fietsten er deze zomer ook regelmatig. “Vandaag zijn we geen auto’s tegengekomen, maar bij eerder tochtjes hebben wij er weinig van gemerkt. Wij vragen ons eigenlijk af waar die verbodsborden staan.”

‘Als lid van die club kom ik hier vaak’

Prettiger

Boskoper Han Jongenburger komt op de fiets net terug van de roeivereniging in Nieuwkoop. “Als lid van die club kom ik hier vaak. Het fietst nu wel prettiger, maar verder maakt het mij niet zoveel uit. Ik ga ook regelmatig met de auto. Als ik in Zwammerdam goedkoop wil tanken, moet ik nu omrijden, maar anders ga ik gewoon via de Nieuwkoopseweg, de N231.”

Meer meldingen

Volgens Verbruggen van vereniging Eymbert zouden er sinds de afsluiting juist meer meldingen zijn dat het op de Ziendeweg weg gevaarlijker is, omdat fietsers denken dat er door de afsluiting helemaal geen auto’s meer mogen rijden. Dat geldt volgens hem ook voor de Kortsteekterweg die nu door veel meer automobilisten vanuit de richting Nieuwkoop en Zwammerdam wordt gebruikt. “Die weg is ook erg smal en uitwijkhavens ontbreken daar. Dat kan en mag niet de bedoeling zijn, want ook bij ons staat veiligheid voorop.”

De proef loopt door tot begin 2023, daarna neemt de gemeente een definitieve beslissing.