Kees bouwt hefbrug van meccano: ‘Hoogstandje’

Nieuws
Kees van Egmond bouwde een replica van de Alphense hefbrug: 'Techniek nog steeds fantastisch'
Kees van Egmond bouwde een replica van de Alphense hefbrug: 'Techniek nog steeds fantastisch' (Foto: Morvenna Goudkade)

ALPHEN – De bruggen in de regio zijn voortdurend in het nieuws. En meestal niet echt positief: ze hebben storing, zijn gestremd, er vaart een schip tegenaan of ze zorgen voor files en oponthoud. Kees van Egmond (77) ziet dat anders en bouwde met meccano een replica van de Alphense hefbrug: “Prachtige brug en hoogstandje van techniek. Daar heb ik veel bewondering voor.”

Door Morvenna Goudkade

In de woonkamer van Kees en Ali van Egmond prijkt de hefbrug in volle glorie, 150 x 80 centimeter doorsnee, compleet met brugwachtershuisje, stoplichten, slagbomen en beweegbaar bruggedeelte. Uiteraard zit er ook licht en geluid op: de stoplichten gaan op rood en de bel gaat rinkelen als de brug opengaat. Opvallend: de brug is niet uitgevoerd in metaalgrijs, maar in groen met een rood brugdek. Het is een creatief zijstapje, want verder is het helemaal Hefbrug Gouwsluis. 

‘Meccano heb ik al vanaf mijn zevende jaar’

Dochter Cindy benaderde deze krant: trots op haar vader, de brug is herkenbaar voor veel Alphenaren, wellicht een leuk artikel? Vader Kees keek er wel van op, zijn brug in de krant, maar wil het bouwproject best laten zien. “Meccano heb ik al vanaf mijn zevende jaar. Heb van alles nagebouwd. Ik ben altijd monteur geweest, ben gefascineerd door mechaniek, hoe dingen werken. De hefbrug heeft heel veel mechaniek. En ik vind het een prachtig ding.” Volgens echtgenote Ali, ook trots, kan haar man álles met mechaniek: “Hij repareert ook graag, de meest uiteenlopende dingen, van klokken, wasmachines en waterkranen tot saxofoons en caravans.”

Hefbrug Gouwsluis uit 1938 is een rijksmonument, net als de gelijksoortige hefbruggen in Boskoop en Waddinxveen. Deze bruggen, gebouwd tussen 1935 en 1938, vormen een uniek trio in Nederland met hoge stedenbouwkundige en cultuurhistorische waarde. Ook de architectuur, beeldbepalende situering en indrukwekkende silhouetwerking in het landschap worden geprezen. Kees van Egmond wil daar nog de techniek aan toevoegen. “Die brug is bijna 90 jaar oud, staat daar in weer en wind, jaar in jaar uit. Als je kijkt hoe weinig onderhoud hij eigenlijk nodig heeft, dan is dat echt een technisch hoogstandje. Zeker met de middelen van toen. Ik heb daar veel bewondering voor.” 

Er is weleens wat met de brug, maar dat komt door oorzaken van buitenaf, zegt de bouwer. “Als er een te hoge vrachtwagen tegenaan rijdt, worden de balken vervormd. Dan moet je er nieuwe stalen balken inklinken. Maar dat heeft niks met het mechaniek te maken.” Hij heeft geen bouwtekeningen of bestek van de brug, heeft hem ‘visueel’ nagemaakt. “Het is dus geen echt schaalmodel, maar ik heb hem wel zo kloppend mogelijk gebouwd.” Er volgt een demonstratie: vanuit het brugwachtershuisje wordt de bel aangezet, de stoplichten gaan branden en de slagbomen sluiten zich. Vervolgens gaat de brug omhoog, dit alles toegelicht door Kees. “Kijk, daar gaan de contragewichten. Die zorgen voor de balans.”

De Alphenaar vindt het zelf ook een leuk project, want doorgaans bouwt hij ‘hijskranen en dat soort dingen’. “Maar ik kijk mijn hele leven al naar die hefbrug, dus ik dacht: laat ik die nu eens nabouwen.” Hij maakte er nog meteen een meccano kiepauto en een motorfiets bij, die kunnen ook over de brug.

De kleinkinderen vinden het geweldig en de visite is vol lof. Zelf dacht de Alphenaar om de brug binnenkort weer af te breken, want dat doet hij normaal met alles. Maar zou dat niet jammer zijn? Misschien kan de brug wel geëxposeerd worden in het Alphense gemeentehuis? “Nou, ik weet niet of daar belangstelling voor is. Maar ik laat hem nog wel even staan.”

Alles erop en eraan bij de nagebouwde hefbrug.