Ondernemers over Sloterweg bang voor bereikbaarheid en omzetdaling

Algemeen
De ondernemers van Winkelcentrum Nieuw Sloten zijn er bang voor dat hun omzet daalt wanneer de Sloterweg wordt afgesloten voor doorgaand verkeer.
De ondernemers van Winkelcentrum Nieuw Sloten zijn er bang voor dat hun omzet daalt wanneer de Sloterweg wordt afgesloten voor doorgaand verkeer. (Foto: Titia Hartvelt)

NIEUW-WEST – De keuze voor variant 2a voor de Sloterweg, de voorkeur van de gemeente Amsterdam, waar straks alleen nog bestemmingsverkeer mogelijk is en een 30 kilometer zone geldt, baart ondernemers in de buurt grote zorgen. Want de verkeersdrukte die hierdoor elders in de buurt ontstaat, gaat er waarschijnlijk voor zorgen dat er minder bezoekers bijvoorbeeld naar Winkelcentrum Nieuw Sloten zullen komen. Ook Ondernemers Platform Sloten is zeker niet gelukkig met de voorgenomen oplossing en heeft zelf ideeën voor het verkeersprobleem.

“Laat er geen misverstanden over berstaan, ook de Winkeliersvereniging Nieuw Sloten (WvNS) is voor een fietsveilige Sloterweg. En als dat alleen kan worden bereikt met een kenteken-camera-knip op de Sloterweg-west, dan leggen wij dat plan geen strobreed in de weg”, zegt Leo van der Haagen, voorzitter van de WvNS. Maar als het gevolg is dat er ook knips in de Laan van Vlaanderen bij de Plesmanlaan komen, wordt het voor de winkeliersvereniging een ander verhaal. “Daardoor wordt Winkelcentrum Nieuw Sloten slecht bereikbaar voor klanten uit Badhoevedorp, De Aker en Osdorp.

Afhankelijk 

Van der Haagen is bang dat bezoekers afhaken om in de verkeersopstoppingen naar het winkelcentrum te komen. Zij kiezen hoogstwaarschijnlijk dan voor de winkels op het Sierplein en het Osdorpplein. Uit recent onderzoek van stadsdeel Nieuw-West in verband met het project ‘Herinrichting Winkelcentrum Nieuw Sloten’ bleek dat nu zo’n 20 procent van de bezoekers van dit winkelcentrum van buiten de wijk komen en meestal met de auto. “De ervaring leert dat klanten die met de auto komen, dat niet doen voor een rolletje drop, maar voor flinke bedragen inkopen doen. Hiermee dragen de in aantal 20 procent bezoekers van buiten de wijk waarschijnlijk voor 25 tot 30 procent bij aan de omzet van de ondernemers. De ondernemers in het winkelcentrum zijn dus voor tenminste een kwart van hun omzet afhankelijk van deze groep bezoekers”, weet Van der Haagen.

Daarbij stelt hij de vraag hoeveel klanten uit Badhoevedorp, De Aker en Osdorp nog naar het winkelcentrum blijven komen als ze daarvoor niet alleen 2.35 kilometer moeten omrijden, maar ook nog eens drie extra verkeerslichten extra moeten passeren.

 “Door die extra kilometers en reistijd is de kans groot dat een deel van de automobilisten dan naar een ander winkelcentrum rijdt, met een groter aanbod. Het gevolg is derving van de omzet, waardoor het vooral voor de kleine zelfstandige winkeliers moeilijker wordt om, financieel gezien, het hoofd boven water te houden”, vreest de voorzitter.

Bedenkingen

De projectgroep van de gemeente schrijft in de concept Nota van uitganspunten Sloterweg-West dat ze op de hoogte zijn van de bedenkingen van de ondernemers. “Maar nergens blijkt in die nota dat ze ook rekening gehouden hebben met hun belangen. Terwijl een andere variant, namelijk 11, voldoet aan de eisen voor een fietsveilige Sloterweg. In die variant komt er aan een knip op de Sloterweg-West. Dat zou een betere keuze zijn. Dit standpunt is ook met de projectgroep gedeeld”, volgens Van der Haagen. 

De WvNS gaat de dreigende omzetderving nogmaals indienen als officiële zienswijze om variant 2a van tafel te krijgen en overweegt in te spreken bij de raadscommissie Mobiliteit, Luchtkwaliteit en Water. 

De voorzitter, die zelf ondernemer van het eerste uur in het winkelcentrum is, weet dat de gemeente ooit van plan was een ringweg aan te leggen op de plek van het huidige Kortrijk. “De gemeente heeft dat opgeofferd om de grond te verkavelen voor dure woningen. Ik gun die mensen hun woning hoor, maar het is visieloos beleid geweest. Als die ringweg er was geweest, hadden we nu deze verkeersproblematiek niet gehad. Nu moeten de bewoners en ondernemers op de blaren zitten”, vindt Van de Haagen.

OPS

Ook Ondernemers Platform Sloten (OPS) is tegen de voorgenomen variant 2a en ziet graag dat er een andere oplossing komt. “Geen files, bereikbaarheid en veiligheid, daar staan we voor”, zegt Dave Bakker, één van de ondernemers van het OPS. “Dat zijn factoren die voor ondernemers van levensbelang zijn, maar ook voor de werkgelegenheid in dit gebied.”

De OPS is ontstaan door actieve buurtbewoners en ondernemers. “De buurtbewoners kwamen er achter dat de Dorpsraad er ideeën op nahoudt, waar wij niet mee konden leven en ondernemers niet in werden betrokken. We voelen ons niet gehoord of geïnformeerd in de plannen van de Dorpsraad en het stadsdeel. Vervolgens zijn we actief aan de slag gegaan met leden en gesprekpartners die zich ook inzetten voor de plannen. Wij hebben inmiddels met meerdere partijen om de tafel gezeten, maar het is nog niet gelukt. De Dorpsraad blijft zich voordoen dat ze ook namens de ondernemers praten, maar dat is zeker niet zo”, onderstreept Bakker.

Bewegingsvrijheid

Hij laat weten dat het OPS sterk tegen camera’s is die voorbijgangers registreren in hun bewegingsvrijheid. “Wij zijn voorstander om de snelheid er uit te halen in het verkeer zodat er een gelijke doorstroming komt, slimme stoplichten die het verkeer reguleren in welke richting dan ook en een T-splitsing op het Belgiëplein.” Voorts wil het OPS betere bewegwijzering in de wijken naar de uitvalswegen, dat bewegwijzering op de snelwegen verandert naar bepaalde gebieden in Nieuw-West en of Badhoevedorp, voor een betere geleiding naar de juiste afslag met daarbij een verwachte tijdsaanduiding over de rit.

“Ook moet het parkeerprobleem in vakanties worden aangepakt. Veel mensen parkeren hun auto dan op de plekken in de wijken gedurende de vakanties. Er moet ook beter openbaar vervoer naar de winkelgebieden, bedrijventerreinen, sportparken en natuur en recreatie gebieden komen.”

Voorstellen

Het OPS is momenteel druk bezig met de laatste voorstellen van het planbureau en voert verhitte discussies over de genoemde punten, die nu verder worden uitgewerkt, weet Bakker. “Hopelijk kunnen we tot overstemming komen met Badhoevedorp over de Sloterbrug en de rotonde naar Lijnden, want dit zou een hoop verkeer kunnen schelen.”

Als laatste laat Dave Bakker weten dat tips en adviezen altijd welkom zijn voor verbeteringen van de huidige situatie. “En we willen altijd in gesprek blijven.”

Contactadres: Ondernemersplatformsloten@gmail.com