Regeerakkoord goed voor Vervoerregio en Metropoolregio Amsterdam

Algemeen
De nationale woningbouwopgave gaat gepaard met investeringen in mobiliteit.
De nationale woningbouwopgave gaat gepaard met investeringen in mobiliteit. (Foto: Pixabay)

REGIO - De mobiliteitsbestuurders  van Vervoerregio en Metropoolregio Amsterdam zijn zeer tevreden met de prominente plaats van mobiliteit en woningbouw in het regeerakkoord. Een kwart van de nationale woningbouwopgave wordt namelijk gerealiseerd in deze regio en dat gaat gepaard met investeringen in mobiliteit.

“Wij zijn blij dat woningbouw en mobiliteit integraal benaderd worden, en de 7,5 miljard voor de ontsluiting van nieuwe woningen is dan ook meer dan welkom”, aldus Jeroen Olthof, Gedeputeerde van Noord-Holland.

Knooppunten

De hoofdstedelijke regio heeft een aantal projecten van nationaal belang die er samen voor zorgen dat belangrijke knooppunten aangepakt worden en dat er een flinke woningbouwimpuls ontstaat. “Drie van de veertien verstedelijkingsgebieden liggen hier”, stelt Marja Ruigrok, dagelijks bestuurslid van de Vervoerregio Amsterdam en wethouder van gemeente Haarlemmermeer. “Het ligt daarom voor de hand dat wij een natuurlijke partner zijn van het Rijk en dat wij klaarstaan om de woningen en bijhorende ontsluiting te ontwikkelen”.

Versneld bouwen

Er liggen al afspraken om in de metropoolregio voor 2040 250.000 woningen te bouwen, waarvan 175.000 versneld vo´o´r 2030 om tekorten in te kunnen lopen. Maar volgens de mobiliteitsbestuurders kan dit alleen gerealiseerd worden als bereikbaarheid wordt gewaarborgd.

“Grote projecten zoals het doortrekken van de Noord-Zuidlijn, het sluiten van de Ringlijn en het aanleggen van de IJmeer-verbinding zijn daarin sleutelprojecten van nationaal belang”, stelt Jan de Reus, gedeputeerde van Flevoland en voorzitter van het Platform Mobiliteit van de Metropoolregio Amsterdam.

Zuidasdok

Wat de mobiliteitsbestuurders wel zorgen baart is het Rijksproject Zuidasdok, dat ervoor moet zorgen dat de noordelijke Randstad bereikbaar blijft over de weg en dat Nederland een toekomstbestendige nationale en internationale treindoorstroming krijgt.
“Er zijn veel woorden gewijd aan het oplossen van knelpunten”, reageert Egbert de Vries, voorzitter van de Vervoerregio Amsterdam én mobiliteitswethouder van Amsterdam. “Te veel hangt af van het Zuidasdok om het niet te noemen in het regeerakkoord. Wij hopen dan ook dat dit in goed gesprek met het Rijk snel opgelost wordt”, aldus De Vries.