Eén keer exclusief Habibi Trilogie in de Meervaart

Algemeen
Een scène uit Habibi Trilogie.
Een scène uit Habibi Trilogie. (Foto: Sanne Peper)

NIEUW-WEST – Een gesprek over van alles, over een naam, de lengte van je schaamhaar, moeders, landmijnen, poëzie, honden, dan samen een huis bouwen en daarna op zoek gaan naar liefde. Het zijn drie samengevatte gesprekken die vanaf 2018 hebben plaatsgevonden tussen de twee vrienden en toneelmakers Kuno Bakker en Mokhallad Rasem. Het werden drie voorstellingen: De verse tijd, Homemade en Looking for habibi. Deze bijzondere trilogie wordt zondag 11 september gespeeld door Toneelgroep Dood Paard in samenwerking met het Toneelhuis in Antwerpen in de Meervaart van 14.00 tot 20.30 uur. Het wordt een lange zit, afgewisseld met hapjes en drankjes, muziek en eten. Voor lezers van deze website zijn twee keer twee kaartjes beschikbaar gesteld.

Kuno is één van de spelers van de toneelgroep Dood Paard die jaren geleden zijn oorsprong vond bij de Arnhemse toneelschool, maar al gauw naar Amsterdam overkwam. “We hebben in de jaren heel veel verschillende dingen gedaan op het toneel, van de oude Grieken tot en met moderne stukken. We hebben gezworven door de stad. We zijn begonnen op de Spaarndammerdijk en daarna bij Felix Meritis, op de Oostelijke Handelskade, Herengrachtsingel, Frascati en nu in Broedplaats Lelie”, vertelt Kuno.

Tekst maken

De toneelgroep heeft een eigen manier van werken. Het grootste deel van het creatieve proces gebeurt aan tafel die midden in de kamer in een ruimte van de broedplaats staat. “Tekst maken en leren doen we aan tafel. Dan gaat het over verbeelding. Hoe kunnen we het doen. Alles wat we in ons hoofd hebben bedacht wordt daar concreet gemaakt. Echt in een ruimte repeteren stellen we uit tot zo’n twee weken voor de eerste voorstelling. Het live aspect van theater is belangrijk, maar je creëert al gauw routines en afspraken waaraan je moet voldoen. Wij willen leven en improviseren. We kennen onze teksten goed, maar we laden ons al voor zoveel op en de voorstelling moet spontaan zijn. Het publiek voelt ook dat het gebeurt. Natuurlijk gaan we wel eens onderuit, dat gebeurt iedereen, maar dat is het menselijke aspect”, vindt Kuno.

Licht humoristisch

Voor de voorstelling[en van zondag 11 september komt medemaker Mokhallad Rasem mee naar de Meervaart. De eerste voorstelling De verse tijd is al in 2018 gemaakt. Het is een ontmoeting tussen twee zielen met een verschillende achtergrond die verwantschap hebben. Niet alleen verschillend qua cultuur, maar ook qua opvoeding. Kuno uit Nederland, Mokhallad oorspronkelijk uit Irak. De gesprekken laten op een licht humoristische manier zien hoe je het oneens met elkaar kan zijn, zonder dat het een conflict wordt en zonder dat eenieder in zijn eigen gelijk blijft hangen, maar elkaar na afloop omarmt. “We zoeken niet naar polarisatie of gelijk. Soms begrijp je elkaar en soms ook niet, dan zeg je oké. Dat mag ook. Dat geeft lichtheid en opluchting. Zo kan je ook met elkaar samenleven. Gesprekken gaan niet tot het gaatje. Ze stoppen. Dan weer het volgende onderwerp. Natuurlijk zorgt de Arabische en Nederlandse achtergrond van ons voor een bepaalde spanning en de zaal voelt dat ook, wij voelen dat ook. De kracht is dat het over iets gaat, het kan mensen ontroeren zonder dat het ingewikkeld wordt. Er is een lichtvoetige diepgang”, legt Kuno uit. Deze voorstelling is in 2018 geselecteerd voor het Nederlands Theater Festival.

Huis bouwen

Tijdens de tweede voorstelling Homemade gaan de twee een huis bouwen. “Een gesprek blijft in het ontastbare, maar als je samen een huis gaat bouwen, dan moet je concreet worden. Het thema is, waar voel je je thuis? Kunnen we dat gezamenlijk vinden en wat zijn de voorwaarden om je huis te vinden of je thuis te voelen.” Het begint met vormgeven van het letterlijk bouwen van het huisje en daarna wordt het wat abstracter. Wordt het een huis van hout of klei, krijgt het een schuin of plat dak. “Als dat dan klaar is, wat is voor jou dan thuis. Eten we karper of pannenkoekjes met haver en banaan? Voor mij is thuis koffie met een krant, maar het kan ook een liedje zijn dat aan vroeger doet denken. Leef volgens de gedachte: de wereld is mijn thuis.”

Geliefde

Tot slot de derde voorstelling Looking for habibi, wat in het Arabisch liefje, schatje, je geliefde betekent. Kuno en Mokhallad gaan op zoek naar iemand en dat zorgt voor een andere dynamiek op het toneel. Kuno introduceert Janneke Remmers en Mokhallad heeft zangeres Britt Truyts uitgenodigd. Janneke heeft vaker met Dood Paard meegespeeld. Britt gaat zingen en wordt door Peter Verhelst begeleid op de gitaar en de oed. Tijdens deze voorstelling komen de vele facetten van de liefde aan bod. “Daarin wordt onder andere de aarde gepersonaliseerd als geliefde. We zijn de liefde voor de plek waar wij wonen kwijtgeraakt. Liefde is een gevoel dat je soms wel en soms niet kunt beschrijven. Iets tegenkomen wat je niet verwacht en dus je gevoel voor jou beslist. Het gaat om tederheid, liefde en bouwen en geven en teruggeven”, besluit Mokhallad.

Gratis kaartjes

Tussen de voorstellingen door, is er pauze met muziek, hapjes en drankjes. Een kaartje kost 31,50 euro inclusief eten, met Stadspas 26,50 euro. Reserveren kan via: www.meervaart.nl. Toneelgroep Dood Paard stelt twee keer twee kaarten beschikbaar. Om in aanmerking te komen voor deze kaartjes: stuur uiterlijk donderdag 8 september een mail naar publiciteit@doodpaard.nl met het antwoord op de vraag: Waarom wil je graag naar de Habibi Trilogie? 

De winnaars krijgen het vrijdag 9 september via een e-mail te horen. Dan liggen de kaartjes zondag op naam bij de kassa van de Meervaart klaar.