Vervoersvereniging Groengrijs op zoek naar elektrische laadplekken

Algemeen
Een elektrische Groengrijsbus heeft schoolkinderen uit Badhoevedorp naar het Stedelijk museum in Amsterdam gebracht.
Een elektrische Groengrijsbus heeft schoolkinderen uit Badhoevedorp naar het Stedelijk museum in Amsterdam gebracht. (Foto: Aangeleverd)

REGIO - Ze hebben er inmiddels vijf: elektrische bussen. “Dat was een grote wens van ons”, zegt Eric Junge, voorzitter van de vereniging Groengrijs. “Maar nu zijn we op zoek naar een vaste standplaats om de bussen op te laden”. En dat blijkt niet eenvoudig. “Laadpalen langs de openbare weg zijn niet geschikt voor bussen.”

Groengrijs is in 2011 opgericht met als doel groepsvervoer aan te bieden voor sociale uitstapjes zonder winstoogmerk. Alle mensen die bij Groengrijs werken zijn onbetaalde vrijwilligers. Voor een klein bedrag kunnen mensen met een Stadspas, buurtbewoners (buurthuizen) en bewoners van zorgcentra naar plaatsen en evenementen waar ze anders niet naar toe zouden kunnen. Begonnen met één bus in de regio Amsterdam heeft de vereniging er inmiddels vijftien met standplaatsen in Amersfoort, de Achterhoek, Flevoland en Friesland. De naam Groengrijs staat voor jong en oud én voor duurzaamheid.

Zoeken naar een oplossing

Het elektrificeren van de bussen draagt bij aan het doel van duurzaamheid. Junge: “En niet alleen omdat wij dat graag willen. Het kabinet wil dat in 2030 alle nieuwe voertuigen emissievrij zijn. De gemeente Amsterdam, waarmee wij een subsidierelatie hebben, gaat een stap verder. Die wil in 2025 binnen de ring A10 alle dieselbussen verbieden.” Inmiddels heeft Groengrijs vijf elektrische bussen in de regio Amsterdam, maar geen vaste laadplekken. “We zijn heel blij dat we tijdelijk twee bussen kunnen opladen bij Ebusco (producent van elektrische bussen, red.) in Haarlem. Maar we zoeken naar een permanente oplossing.”

Infrastructuur

Het overleg daarover met de gemeente Amsterdam gaat moeizaam. “Je zou denken dat het de gemeente alles aan gelegen is om elektrisch rijden ook voor bussen en vrachtauto’s te faciliteren”, meent Junge, “want die hebben specifieke laadpalen, DC laders, nodig. De huidige openbare laadpalen hebben te weinig vermogen. Ik heb daar ook al ideeën voor aangedragen. Ik woon zelf vlakbij de RAI. Daar komen voor evenementen veel vrachtwagens. Die moeten vanaf 2025 emissievrij zijn. Maak daar een plek waar zij en wij onze voertuigen kunnen opladen. Daar wordt in het stadhuis welwillend naar geluisterd, maar ik merk nog niks van actie. Ik vind echt dat de gemeente werk moet maken van een goede infrastructuur voor elektrisch laden. Maar als zich een particulier meldt die een terrein heeft waar dat zou kunnen, houden wij ons aanbevolen. Wij kunnen dan zorgen voor de benodigde techniek.” 

Oekraïense kinderen

Intussen gaat het groepsvervoer natuurlijk gewoon door. Junge: “Een bijzondere loot aan de stam is op dit moment het vervoer van Oekraïense kinderen in de Haarlemmermeer naar scholen.” En er zijn de jaarlijkse ritten, naar de kerstmarkt in Oberhausen bijvoorbeeld. Amsterdammers met een Stadspas kunnen daar voor 6 euro naartoe. Alle bussen elektrisch is een wens voor de toekomst. En een landelijke dekking van standplaatsen van Groengrijs. “Ik zeg wel eens, als we veertig standplaatsen hebben, zit mijn werk erop.” Wie belangstelling heeft voor een vrijwilligersfunctie bij Groengrijs kan mailen naar stichtingzuideramstel@gmail.com of bellen met voorzitter Eric Junge 06-22620956. Groengrijs is met name op zoek naar een fondsenwerver. 

Meer info vind je op www.

groengrijs.com/vacatures.