Nieuw in enkele buurten van Nieuw-West: aanvulling op (aanvullend) openbaar vervoer

Nieuws
Buurtbewoner Eef met bestuurder en bestuurders in het Buurtbakkie.
Buurtbewoner Eef met bestuurder en bestuurders in het Buurtbakkie. (Foto: Brandeisfotografie)

NIEUW-WEST - Wie niet meer zo mobiel is en naar de kapper, de markt of de dokter moet, of gezellig ergens op de koffie wil, kan sinds dit jaar in Slotervaart en Osdorp gebruik maken van een (elektrische) wagen met chauffeur. Vorige week werd dit gevierd, met onder andere de 87-jarige Eef en de veel jongere stads(deel)bestuurders.

Door Shirley Brandeis

Eef reed deze dag formeel als eerste bewoner mee met de chauffeur van het Buurtbakkie. Achterin zaten nog twee bestuurders; die van de gemeente. Nazmi Türkkol (stadsdeel Nieuw-West) en Melanie van der Horst (gemeente Amsterdam) bejubelden tijdens dit officiële moment de nieuwe manier om van a naar b te gaan. Met een vrijwillige vervoerder die een aanvulling op, en geen vervanging is van, het openbaar vervoer en het aanvullend openbaar vervoer. En ook, zo bleek van menig ervaringsdeskundige, een veel gezelliger vervoerder. Want deze chauffeurs hebben alle tijd voor hun reizigers. Eef gaat dan ook graag mee.

Uitstapje

Een andere buurtbewoner vertelde eerder op film over haar goede ervaringen. “Ik kwam nergens meer doordat ik opeens niet meer zo goed kon lopen. Toen hoorde ik van het Buurtbakkie en dacht: wat een uitkomst! Kon ik lekker weer naar de markt op het Sierplein, boodschappen doen, een kopje koffie drinken. Het was echt een uitstapje.” Het gefilmde interview werd tijdens de aftrap vorige week bij de Osdorperhof trots getoond door de samenwerkende organisaties en de mensen die de vrijwilligersvervoersdiensten in Slotervaart en Osdorp mogelijk hebben gemaakt.

Achterlopen

En dat zijn er veel. Intense en ook unieke samenwerkingen werden er gesloten, vertelde Marieke Boon. Samen met Veronique de Kwant is zij aanjager van het opzetten van deze manier van vervoer door de hele stad. Want Amsterdam loopt een beetje achter op de rest van het land. En Nieuw-West weer op de rest van de stad. Want waar de Eestermobiel, de Banne Hopper, de HeenenWeer en nog enkele andere aanbieders van dit kleinschalige vervoer in de buurten al enige tijd hun rondjes rijden, was in Nieuw-West tot nu toe alleen de Buurtbus Nieuw-West, dat Sportpark De Eendracht als thuisbasis heeft, actief. Met vrolijk resultaat; de Westerpost reed al eens mee.

Taalmaatje

De gemeente juicht dit alles toe. Amsterdam vergrijst snel. Over zes jaar telt de stad dertig procent meer 65-plussers. De groep tussen de 74 en 85 jaar is dan met ruim vijftig procent toegenomen. “Goed beleid is belangrijk,” aldus De Kwant tijdens de aftrap. De bestuurders knikten. Zij weten dat beleid ervoor moet zorgen dat mensen vitaal en gezond oud kunnen worden. Zeker in Nieuw-West, waar de statistieken laten zien dat bewoners op gemiddeld jongere leeftijd al kampen met gezondheidsproblemen. Daarvoor zijn er zogenoemde pijlers om vitaal en gezond ouder te worden. De Kwant somde ze op: regie over je eigen leven houden (onder andere zelf je boodschappen blijven doen), verbonden zijn met je omgeving (zinvolle contacten blijven opdoen en onderhouden) en ertoe doen, betekenis hebben voor de samenleving. “Bijvoorbeeld een taalmaatje zijn voor de chauffeur van het vrijwilligersvervoer.” Amsterdam wil ook meer plekken waar mensen elkaar ontmoeten. De Kwant: “Maar voor steeds meer mensen is de vraag: hoe kom ik daar?”

Een gat

“Ik ben echt wel een beetje onder de indruk,” sprak Melanie van der Horst, wethouder Verkeer en Vervoer en meer, die hierin intensief optrekt met collega-wethouder Zorg, Alexander Scholtes. “Dit is echt een gat, een behoefte die we moeten vullen.” Ze roemde de samenwerking. 

Die tussen de Gouden Mannen van het mannenemancipatiecentrum Daadkr8 (dat op de Gouden Karren rijdt), wijkparochie De Ark (die van het Buurtbakkie) en stichting bewonersparticipatie Omnibus. Laatstgenoemde rijdt vanuit de seniorenflats Osdorperhof en Klarenburg met een bus van Cordaan, die na alle ritten voor de dagbesteding in de ochtend maar staat te wachten tot iedereen weer naar huis kan worden gebracht. De bus maakt nu in de stille uren ritjes voor andere bewoners in de buurt.

Praatje

En dat alles voor een euro per rit. Handig als de tramhalte te ver is, of als overstappen lastig is. Om het nog maar niet te hebben over de hoge instap, het snelle optrekken meteen na instappen of de OV-prijzen. Of neem de geregelde uitval in deze tijd door personeelstekort. Van der Horst: “We werken hard aan de gaten in het GVB-netwerk. Maar ook, een rit met een GVB-bus kan nooit bieden wat dit vervoer wel biedt: oog voor het sociale, even dat praatje maken.” Stadsdeelbestuurder Türkkol beloofde om bij het GVB meer haltes en kortere afstanden tot aan de haltes te bedingen. Over het vrijwilligersvervoer: “Ik hoop dat dit slaagt, zodat in meer buurten voor mensen die beperkt zijn in hun mobiliteit een Buurtbakkie komt!”
Daarvoor zijn vrijwilligers nodig die een dag of dagdeel willen chaufferen. “Graag ook wat vrouwelijke,” aldus een van de bewoners. Marieke Boon kan het werk aanraden. Uit ervaring weet ze dat wie eenmaal bewoners rondrijdt, verkocht is. “Dit werk is te leuk,” zei ook chauffeur Dwight. “De mensen die met me meerijden, zijn ook geïnteresseerd in mij. Dat is echt bijzonder om te merken. Het maakt m’n dag.”

Informatie

> Buurtbakkie rijdt op woensdag en donderdag in postcodegebied 1067. Aanmelden kan (op dinsdag tussen 10:00 en 14:00 uur) op 06 2603 6462 of buurtbakkie@buurthulpnieuwwest.nl.
> De Gouden Karren rijden op maandag en dinsdag in postcodegebied 1068. Meld je aan via
020 840 7555 of 06 3047 6820 of goudenkarren@sezo.nl.
> De bus van Cordaan (vanuit Osdorperhof en Klarenburg) rijdt op dinsdag in de Piet Wiedijkbuurt en woensdag in de Wildemanbuurt. Aanmelden: via Klarenburg of Osdorperhof of op
06 4925 0148.
De kosten zijn 1 euro per ritje, de rollator kan mee. Vrijwilliger worden op de wagen? Ook dan kun je je via deze contactgegevens aanmelden.