Advies oversteek IJ bekendgemaakt

Algemeen
Afbeelding
(Bron: rapport van de Commissie D’Hooghe)

NOORD - Het wordt drukker op en rond het IJ. De ponten worden steeds voller. Daarom is de gemeente Amsterdam al een tijd aan het bekijken hoe ze de oversteek tussen Noord en de rest van de stad structureel kunnen verbeteren. Het IJ oversteken moet snel, makkelijk en veilig zijn. Maar over waar en hoe ze de oversteek gaan realiseren, waren de gemeente, het Rijk en de betrokken nautische partijen het nog niet eens. Daarom hebben ze samen een onafhankelijke adviescommissie ingesteld. Die heeft nu haar eindadvies uitgebracht.

De onafhankelijke adviescommissie stelt voor om twee nieuwe bruggen aan te leggen, en de al bestaande Amsterdamse brug over het Amsterdam-Rijnkanaal te vernieuwen of uit te breiden. De commissie heeft gekeken hoe deze nieuwe verbindingen op zo'n manier in te passen zijn dat ook de veiligheid voor de scheepvaart en de doorvaart op het IJ gegarandeerd zijn. De 2 nieuwe bruggen moeten komen op de locaties waar de in te richten fietsbinnenring het IJ kruist (NDSM–Haparandadam en Johan van Hasseltweg–Azartplein-Rietlandpark). De gewenste hoogte van de bruggen is 12,50 meter, met een minimum van 11,35 meter. De bruggen zijn ook toegankelijk voor trams en/of bussen.

Voor de oostzijde van de stad adviseert de commissie om de Amsterdamse brug over het Amsterdam-Rijnkanaal te vernieuwen of uit te breiden en hem aan te sluiten op de fietsbinnenring. Het voorstel is om de doorvaart onder de brug te verbreden tot 100 meter en het brugdek te verbreden voor openbaar vervoer. De adviescommissie adviseert ook twee nieuwe pontverbindingen: van de Kop Java-eiland naar Hamerkwartier en van Sporenburg naar de Sluisbuurt. Én de commissie stelt een nieuwe voetgangerstunnel bij het Centraal Station voor. Deze tunnel moet een nieuwe in- en uitgang worden van het Centraal Station op de noordoever van het IJ. De twee huidige pontverbindingen van Pontsteiger naar NDSM en van Azartplein naar Zamenhofstraat zouden dan niet meer nodig zijn.

Het advies is om, buiten de twee voorgestelde bruggen, in de toekomst geen andere bruggen meer te bouwen over de Rijkswateren in Amsterdam. Verder vindt de commissie het geen goed idee om de IJ-tunnel open te stellen voor fietsverkeer. Een kabelbaan is mogelijk als extra secundaire verbinding op een locatie nabij de Coenhaven.

De gemeente gaat het advies van de commissie goed bestuderen. Daarna gaan ze samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzoeken welke vervolgstappen kunnen worden genomen. Ze verwachten in het najaar bestuurlijke afspraken te kunnen maken met het Rijk over een definitief inrichtingsplan voor het IJ. Deze afspraken worden voorgelegd aan het college van B en W. In de besluitvorming worden de gevolgen voor Amsterdamse projecten en processen betrokken.

Daar komen de bruggen

NOORD - Met het advies van de commissie D’Hooghe over de bruggen en tunnel van afgelopen vrijdag lijkt de kogel door de kerk. Over een aantal jaren ben je vanuit Amsterdam-Noord in luttele minuten in de stad. Onder Noorderlingen lopen de meningen over de plannen uiteen. Hieronder twee reacties:

Bas Kok: "Een historisch moment. Vooral die twee IJ-bruggen en voetgangerstunnel zullen Noord veel beter bereikbaar maken voor fietsers en voetgangers. Het fijne is dat alle groepen een beetje hun zin krijgen: de brug- en tunnelliefhebbers, de pontaanbidders en de OV-gangers. De drie nieuwe vaste verbindingen liggen mooi gespreid met steeds ongeveer twee kilometer ertussen. Alle noorderlingen wonen tamelijk dichtbij een van de vaste verbindingen. Ook inwoners van Nieuw-West of Oost hebben iets aan de bruggen. Een afgewogen advies dus, waarbij alle partijen iets behalen en iets inleveren. Dat het ‘slechts een advies is’ klopt niet, het is veel zwaarwegender dan dat omdat het de uitkomst is van een uitgebreide conflictbemiddeling. Gemeente, Rijk en de nautische wereld hebben zich aan deze uitkomst gecommitteerd. Natuurlijk is er wel iets op aan te merken. De bruggen worden met ongeveer twaalf meter twee meter hoger dan nodig. Ze liggen op brede stukken van het IJ, waardoor ze vrij lang worden. Dat vraagt een beschermende maatregel tegen regen en zuidwesterwind. Ja, de kosten van het totale pakket zullen hoog zijn. Jammer maar helaas. De bereikbaarheid van Noord is het waard. Laten we beseffen dat er al anderhalve eeuw serieuze brugplannen zijn afgewezen, dus die kosten hebben we in een eerder stadium uitgespaard. Het is een inhaalslag van verbindingen die we simpelweg vergaten te bouwen. Als je de kosten van de elf bruggen over de Amstel bij elkaar optelt, kom je ook op een enorm bedrag. Toch verwacht ik wel een hoop gedoe over de financiering. Hoort er een beetje bij, maar het mag niet tot uitstel van het geheel of één onderdeel leiden. Ik pleit voor verkorte vergunningprocedures, dit mag niet nog eens tien a vijftien jaar duren. Over vijf jaar moeten de oostelijke brug en de tunnel opgeleverd zijn. Over zeven jaar de NDS-REM-brug."

Bas Kok 

(Kok is auteur van onder meer Oerknal aan het IJ)

Peter van Lonkhuyzen: "Geweldig, twee bruggen en een tunnel. Vanuit Noord zijn we sneller in de stad. Toch zullen we ook iets kwijtraken.Toevallig werd het advies van de commissie D’Hooghe in dezelfde maand gepubliceerd waarin de 100.000e Noorderling werd verwelkomd. In één maand bonkt de grootstedelijkheid aan de deur. Bij veel Noorderlingen geeft dat gemengde gevoelens. De eigenheid van het stadsdeel wordt gekoesterd. Noord heeft een aparte geschiedenis. Eeuwenlang had je aan de ene kant van het IJ het grote Amsterdam, en aan de andere het agrarische Waterland met zijn dijkdorpjes, vee en natuur. Later kwam de industrie langs de Noordelijke IJ-oever. De werknemers gingen in de tuindorpen wonen. Juist door géén grote stad te zijn, bleef Noord bijzonder. Niet voor niets heeft in Noord lang weerstand tegen de bruggen bestaan. De Noorderling houdt van zijn trage pont, die een psychologische afstand met de rest van de stad creëert. Niets mis met Amsterdam met zijn kooplui, magistraten, BN’ers en hordes toeristen. Maar wel fijn, dachten veel Noorderlingen stiekem, dat ze hoofdzakelijk beneden het IJ blijven. Noord is nu eenmaal anders. In Noord ken je je buren. I love Noord werd niet voor niets een gevierd merk in Noord. In welk ander deel van de stad kun je je zoiets voorstellen? Bruggen en tunnel gaan Noord ongetwijfeld veranderen. De psychologische afstand wordt, letterlijk, overbrugd. Bovendien komen er in hoog tempo nog tienduizenden bewoners bij. Laten we maar zo lang mogelijk blijven genieten van ons stoere, groene, afwisselende en, zeker vergeleken met de rest van Amsterdam, prettig pretentieloze stadsdeel.

Peter van Lonkhuyzen 

(Van Lonkhuyzen is oprichter van Waterland Fan)