Buikslotermeerplein, een prettige verblijfplaats

Algemeen
Daan Woudhuysen, centrummanager en voorzitter van de Ondernemingsvereniging Winkelcentrum Boven ’t Y, poseert graag op 'zijn plein'
Daan Woudhuysen, centrummanager en voorzitter van de Ondernemingsvereniging Winkelcentrum Boven ’t Y, poseert graag op 'zijn plein' (Foto: Rodi Media/KK)

NOORD - Het Buikslotermeerplein gaat uitgroeien tot het levendige hart van Amsterdam Noord. Met meer ruimte voor wonen, werken, groen, winkelen en uitgaan. Dat is een prachtige ambitie. En daar gaan ze met z’n allen hard aan werken om dit te realiseren. Daan Woudhuysen, de man die als centrummanager en tevens voorzitter van de Ondernemingsvereniging Winkelcentrum Boven ’t Y, zijn ziel en zaligheid in het gebied steekt vertelt daar uiterst gedreven over.


Het grote winkelcentrum bestrijkt 80.000 m2 met 150 winkels. Van dat aantal staat slechts een klein percentage leeg. ‘Die open ruimtes gaan we straks gevuld krijgen’ klinkt het overtuigend. ‘We proberen invloed uit te oefenen op de invulling van de winkels echter is dit een moeizaam proces.’
Het Buikslotermeerplein bestaat al ruim 50 jaar. De tijd staat niet stil. “Er is hier zoveel gaande” is een van de opmerkingen van Woudhuysen. Want wie het Buikslotermeerplein met regelmaat bezoekt zal - net als Woudhuysen - dingen zien die aangeven dat er daadwerkelijk iets moet veranderen. ‘Stap voor stap gaan we vooruit om het plein weer een fijne verblijfplek van te maken, waar iedereen zich thuis voelt. Je merkt nu al dat de mensen dat oppakken. En dat is de bedoeling ook.’


Daan Woudhuysen heeft veel contact met alle betrokkenen. ‘De Ondernemersvereniging heeft de vervelende coronaperiode gebruikt om een stuk professioneler te gaan opereren. Zo weten we nu wie onze klanten zijn. En dat zijn er toch gemiddeld 140.000 per week! Door de nieuwe aanpak willen we het hele gebied op de kaart zetten. Niet alleen de winkels, maar juist ook alles daaromheen. En daarom is het ook zo mooi dat gemeente, ondernemers en bewoners samen werken.’


Het woord ‘sociale meerwaarde’ valt in dat kader. Met het oog op de vergroening en alles wat daar bij hoort zijn de bloembakken vol tulpen in het voorjaar een eerste aanzet. Door dit door te trekken in het hele gebied zal er een sfeerverandering ontstaan. ‘De warmte zie je als het ware binnenkomen. Het Buikslotermeerplein lijkt wel weer te ademen. Met hout en bloembakken proberen de beleving te verbeteren. Ook zullen we de kille ijzeren bankjes vervangen. Toevoeging van bewegwijzering, goede LED-kerstverlichting die ’s nachts uitgezet wordt en een openbaar toilet als service. Door meer kleur toe te voegen proberen we de doelstelling om van het winkelcentrum een nog prettiger verblijfplek te maken, daadwerkelijk gestalte te geven.’


Er zijn de laatste periode ook vervelende zaken gesignaleerd in het centrum. Plofkraken en andere verstorende effecten. ‘We hebben beveiliging toegepast, wat er hopelijk voor zorgt dat de bezoekers ontspannen kunnen winkelen. Ook op dit gebied is de samenwerking van het winkelcentrum met politie , handhaving en de gemeente groot. Neem het fietsen op het plein (bekeuring kost € 60.00), maar ook het laten slingeren van vuil. Het begint bij de mensen zelf. Wij spreken de bezoekers aan, krijgen geregeld onbegrijpelijke reacties terug, maar we houden vol om de bezoekers er op aanspreken. En dan merk je dat er snel verbetering ontstaat. We zullen het samen moeten doen’ benadrukt Woudhuyzen nog maar eens ten overvloede.


Om iedereen tot een bezoek aan het Winkelcentrum Boven ’t Y te verleiden is lokale verbinding van essentieel belang. ‘We hebben een zogenaamde “Buikslotermeerplein tent” die gebruikt kan worden door alle lokale partijen voor bijvoorbeeld een banenmarkt, een dance-event of voor de lokale gym club om leden te werven, noem het maar op. De tent staat er binnen 3 minuten en gaat zijn waarde bewijzen’ zo is de stellige overtuiging van Woudhuysen.Wie van de tent gebruik wil maken mag mailen naar: info@boventy.nl


Daar waar het centrum aanvankelijk digitaal amper aan de weg timmerde is het nu ‘booming business’ zo blijkt uit de cijfers. ‘Onze website trekt bijna 55.000 reguliere bezoekers, de nieuwsbrief kent inmiddels bijna 25.000 abonnees, op Instagram zijn er meer dan 2.000 volgers en bereiken we tegen de 22.000 mensen. In het verlengde daarvan doen we het met Facebook ook prima. Met ruim 11.000 volgers realiseren we een bereik van minimaal 165.000 mensen per maand. Onze evenementen worden op deze kanalen aangekondigd.’


Met alle plannen die er klaar liggen dan wel ontwikkelt worden is het volslagen logisch dat Woudhuysen begint te stralen als hij zijn stokpaardje presenteert. ‘Er is maar 1 plek waar je moet zijn: Het Buikslotermeerplein!’

Het hele plein mooi verlicht