‘Duinen en strand in de straten brengen’

Algemeen
Joost Botman ziet zichzelf vooral als aanjager
Joost Botman ziet zichzelf vooral als aanjager Foto: Ed Bausch

SCHOORL - Sinds een paar jaar voert Schoorl de titel ‘Duindorp’. Zoals een plaatsje in bijvoorbeeld De Vogezen zich bergdorp kan noemen, waar meteen duidelijk is wat de kern van de zaak is: wandelen. Zo ongeveer ziet het nieuwe bestuur van de gezamenlijke ondernemers het voor zich. Duindorp Schoorl staat daarbij vanaf nu voor het hele gebied Schoorl-Camperduin. Met als extra dat je er ook prachtig kunt fietsen, naar zee nog wel of door de nog wat onbekende Harger- of Pettemer polder. Joost Botman is voor een jaar aangesteld, met een financiële bijdrage van de gemeente, om het idee handen en voeten te geven. “Duin en strand in de straten brengen”, zegt Joost. “Figuurlijk en ook wel letterlijk, wellicht.”

DOOR: ED BAUSCH

“VOORAL OP ZOEK NAAR WAARIN WE NIET VERSCHILLEN”

Joost (Zaandam, 1983) heeft zich voor een deel van het gebied al bewezen. In Camperduin bracht hij de ondernemers samen en stond hij aan de voet van het plan voor de lagune en de speelboot. “De eerste stap nu is een magazine. Een blad voor de komende zomer, waarin ook de eigen inwoners en ondernemers zich kunnen herkennen. Natuurlijk heeft iedere kern, ook hier, zijn eigenheid. Maar we delen vooral onze omgeving als duindorpen. Die identiteit mag wel zichtbaarder zijn. Dat mag zich vertalen in gezamenlijke arrangementen en activiteiten in bos en duin, maar misschien ook in letterlijk het zand in de dorpen brengen. Nou ja, in hartje centrum Schoorl is dat met het Klimduin als nationaal bekende attractie natuurlijk al wel duidelijk. Maar je ziet het nog lang niet overal terug, de zaak waar het hier om draait: zand en duinen. In het magazine willen we dat krachtig naar voren laten komen, voor alle vier de seizoenen.”

Drie kernen, buurtschappen, strand, bos en polder

“De omgeving is ook van najaar tot voorjaar aantrekkelijk. Dat willen me meer benadrukken. Natuurlijk is het strand niet ideaal als de noordwester de kust geselt. Maar dan zijn er de bossen, die beschutting bieden en de restaurants met warmte en gezelligheid. Joost ziet ook wel dat het in de zomer knap druk kan zijn in Schoorl. “Dat kan een reden zijn dat sommige inwoners de boodschappen aan de andere kant van het Noord-Hollands Kanaal gaan doen. Gratis parkeren in de winterperiode is niet voor niets een gedachte die bij ons leeft. In onze campagne maken we dan ook kenbaar dat de duindorpen, met al hun essentiële en vrije-tijds winkels, ook buiten de zomer heel aantrekkelijk zijn.”

Geen traditionele badplaats

Met de ondernemers gaat Joost ook in gesprek over de vraag wat voor aanbod er moet zijn, passend bij de identiteit als duindorpen. “Misschien is een nadruk op funshoppen een optie. Maar de inwoners moeten zich natuurlijk wel in hun omgeving blijven herkennen. En sowieso is waardevol toerisme voor ons een belangrijke term. Het moet passen, niet wringen.” Joost denkt, naast een echte outdoor-shop, ook aan evenementen. “Dat kan op zomeravonden, maar zeker ook zou het mooi passen in de herfst en winter. Dan is het hier toch ook heerlijk? We zijn niet een traditionele badplaats. Dat is ook het mooie van de hele kustregio. De gemeente heeft met Egmond al een echte badplaats. Hier is het anders en het is mooi dat het allemaal kan in één gemeente. Joost Botman is begin april met zijn werkzaamheden begonnen. “Eén jaar is niet heel veel. We kunnen nu dingen in gang zetten, om te bestendigen is misschien een wat langere periode nodig”, zegt de man die in het grootstedelijke Haarlem studeerde en woont met zijn jonge gezin. Maar, na al tien jaar werken bij De Jongens van Schoorl, komt het heel overtuigend uit zijn mond: “Wij, Duindorp.”