Kranenburgh-directeur Mariette Dölle naar Amsterdam

Algemeen
Met verve het museum vooruitgebracht
Met verve het museum vooruitgebracht Foto: Ed Bausch

BERGEN - Haar eigen stem is het die momenteel in de reclamespotjes op de landelijke radio de gang naar The Roaring Twenties in Kranenburgh aanbeveelt. Het Bergense museum dat Mariette Dölle de komende tijd uitzwaait, door de situatie in steeds kleine groepjes personen met wie ze heeft samengewerkt. Ze is gevraagd om algemeen directeur te worden van de Oude Kerk in Amsterdam. “Dat deed zich voor en dan ga je denken. Goh, er is hier aan de kust veel gebeurd, we hebben met elkaar een hele ontwikkeling meegemaakt, er lijkt op een zekere manier een oogsttijd aan te komen, ga ikzelf mee in die oogst, of is dat dan een mooi begin voor een opvolger?” Het werd het laatste. “Maar kijk, ik tik toch nog bijna de zes jaar aan, hè?”

DOOR: ED BAUSCH

Kranenburgh-directeur stapt door naar Oude Kerk in Amsterdam

Zes jaar, waarin ze onmiskenbaar, met haar team, met alle vrijwilligers én met de gemeente het museum definitief vestigde als een betrouwbare, duurzame partij in het landschap van Nederlandse musea. Bekend en hoog gewaardeerd in het land en vooral veel minder omstreden, minder bediscussieerd in de eigen gemeente. “Misschien was dat, kort gezegd, de opdracht: zorg dat Kranenburgh een goede bijdrage gaat leveren aan het culturele klimaat in de gemeente en een flink gebied daaromheen. De grote landelijke fondsen hebben ons gezien en we kunnen daar in vertrouwen aankloppen. Net als voor uitlenen bij de musea in het land. Dat waren hele stappen, hoor.”

Gemeentebreed DNA

Museum Kranenburgh, genoemd naar het gelijknamige en roemruchte pand aan de Hoflaan, beleefde een onstuimige herstart met de forse uitbreiding nu bijna tien jaar geleden. “Ik dacht dat het museum nog wat moest bijkomen van alle onstuimigheid. Gaandeweg bleek ook dat de financiële constructie een te zware hypotheek op groeien legde. Het opruimen van die ballast is gelukt, mede doordat grote landelijke fondsen delen van ons tentoonstellingsprogramma mogelijk maakten. Maar zeker ook doordat de gemeente zag hoezeer Kranenburgh zou kunnen helpen om het DNA van de hele gemeente uit te dragen. Want het is heus niet alleen de kern Bergen die zo veel heeft betekend. De Egmonden en Schoorl/Groet hebben ook een prachtige historie met wetenschappers, schrijvers en kunstenaars die er kwamen werken en wonen en die nu inspireren.”

“Think global, act local”

“Ook iedereen ín Kranenburgh weet nu waar we staan, in welke richting we ons globaal ontwikkelen, zoiets kost gewoon een tijdje.” Dölle weet welke stap ze zette toen ze ‘Tent’, het Rotterdamse centrum voor hedendaagse kunst achter zich liet. Als artistiek directeur had ze daar een enorm netwerk opgebouwd. In Bergen kwamen er heel andere aspecten bij. Ze heeft wel eens de naam wat ‘ongenaakbaar’ te zijn geweest. Dat niet zomaar van alles daar aan de Hoflaan mocht plaatsvinden. “Kranenburg moest een meer duidelijke focus krijgen, zegt ze.” Maar het zou toch een Culturele Buitenplaats voor iedereen zijn? “Nou, ik denk dat we dat wel zijn. Zoiets kun je ook helemaal niet alleen, in je eentje, zijn in zo’n gemeente. Zoiets ben je samen met elkaar als musea en podia, met andere grotere en kleinere partijen in de gemeente en daaromheen. Ik zag en zie dat niet als iets binnen louter alleen onze muren. Think global, act local. Dus ja, ik heb, net als voorganger Kees Wieringa, veel uit de ‘buitenwereld’ aangesleept. Maar vergis je niet wat we allemaal doen voor de mensen om ons heen. En hoe leuk dat is. En daarbij staan we pal voor de aan het museum verbonden partijen als Het Sterkenhuis, de Kunstuitleen en het Kunstenaars Centrum Bergen. Ook al gaat het soms met horten en stoten.”

Kleine groepjes zijn fijn

In januari, als ze al half weg is, hoopt ze, misschien wel het liefst wat anoniem, te komen binnenlopen als een groep uit Schoorl en Groet op uitnodiging komt kijken en praten. “Dat is een weg die we zijn ingeslagen en dat is geweldig. Door de pandemie zijn de grote openingsmomenten rond tentoonstellingen nu ook niet aan de orde. Dus we nodigen kleine groepen uit. En daar hebben we dan dus echt hele goede gesprekken mee. De reuring van een ontvangst met driehonderd openingsgangers wil je af en toe ook natuurlijk, maar echt tijd en aandacht voor elkaar hebben is heel veel waard, ook als grond voor je toekomst.“

Passanten

“Passanten zijn we, een directeur net zo goed als de kunstenmakers en de bezoekers. De directeur heeft dan de dagelijkse plicht om voor goede, niet knellende voortgang te zorgen.” Eigenlijk lijken alle opdrachten aan Mariette Dölle wel wat op elkaar: koppel verleden en toekomst aan elkaar, verbind kunsten en bezoekersgroepen, zorg voor draagvlak in de samenleving, promoot het op grote schaal. In de Oude Kerk valt ze met de neus in de boter: 400 jaar Sweelinck wordt gevierd met nieuwe composities in het oudste gebouw van Amsterdam. Een enorme vloer voor concerten en dans, naast tentoonstellingen. Kijk op oudekerk.nl. In Kranenburgh is de expositie ‘The Roaring Twenties’ nog tot in april te zien. Het team kan goed door, de Raad van Toezicht heeft een goed verhaal voor een opvolger voor Mariette Dölle. 

Kijk voor het programma op kranenburgh.nl.