Parkeeronrust in Egmond aan Zee

Algemeen
Rita: ''Het nieuwe systeem gaat hen boven de pet en ze weten niet hoe ze het moeten oplossen ''
Rita: ''Het nieuwe systeem gaat hen boven de pet en ze weten niet hoe ze het moeten oplossen '' Foto: Stockfoto

EGMOND AAN ZEE - Parkeren: het is altijd en overal een groot ding. Het lijkt het weer wel, zo veel gesprekken gaan er over. En dat is ook niet onlogisch want de belangen zijn groot, iedereen ziet de vierwieler liefst een beetje binnen oogbereik en je moet toch eens iemand kunnen ontvangen zonder dat je de gasten opzadelt met een paar tientjes parkeergeld. Muntgeld, pinpas, dat is allemaal wel te doen. Een grens komt al in beeld als er een app nodig is op de smartphone. Niet iedereen heeft zo’n toverapparaat, niet iedereen wil er eentje hebben. Nu is er een nieuw parkeerbeleid in de gemeente, alles in diverse rondes in diverse kernen doorgesproken. Een ontwikkeling daarbij is het invoeren van digitaal parkeren. De invoering is al eens een jaar uitgesteld geweest vanwege iets met privacy. Dat is opgelost en nu is het ingevoerd. Voor gewone vergunningen, jaarrond de eigen auto voor de deur, is het niet onaardig gegaan, dat digitaal aanvragen van de vergunning. Hier en daar, en zo was het ook afgesproken, heeft de gemeente de helpende hand geboden. Maar nu is er commotie rond het aanvragen van de digitale vergunningen voor gasten bij recreatiewoningen. Vooral voor de zomerhuisjes bij woningen en met name in Egmond aan Zee botst het, ondanks dat wethouder Erik Bekkering steeds verkondigde iedereen te helpen die moeite zou hebben met het nieuwe systeem.

DOOR: ED BAUSCH

“Het beleid berustte teveel op algemene aannames”

De verdergaande digitalisering van de samenleving is niet tegen te houden. Dat weet iedereen. Maar toch wordt er soms aan de rem getrokken. De gemeenteraad was unaniem in haar beluit over de invoering van het nieuwe parkeerbeleid en het invoeren van digitaal vergunningen aanvragen. “Dus onze boosheid en zorg zijn helemaal niet persoonlijk gericht op de wethouder. Het is gewoon het systeem voor de mensen met zomerhuisjes dat op dit moment te ver gaat. Het maakt benauwd, en dan hebben we het niet over een paar verhuurders, nee het is echt een groot aantal. Het nieuwe systeem gaat hen boven de pet en ze weten niet hoe ze het moeten oplossen. Zo simpel is het”, zeggen Rita Koppendraaier en Atie Struving uit Egmond aan Zee.

‘Mogen we weer komen’

“Nee, het ligt heus niet aan ‘dwarse derpers’, het is door de gemeente gewoon onderschat hoe bijzonder de situatie in Egmond aan Zee is, met traditioneel de honderden zomerhuisjes achter de woningen. Die worden door vaak oudere mensen nog heel traditioneel verhuurd met een telefoontje of een briefje op de vraag van toeristen ‘of we weer mogen komen’. Veel verhuurders hebben het benauwd onder de nieuwe regeling.” Die zou op 1 maart ingaan, maar wethouder Bekkering heeft die datum, daartoe gemandateerd door de gemeenteraad, nu verschoven naar 1 mei. “Maar wij vragen namens alle mensen met problemen: breng nu rust en laat hen, zeker voor dit jaar, kiezen: digitaal of traditioneel aanvragen”, zeggen Rita en Atie.

Niet iedereen staat in het systeem

Bekkering staat zonder meer, ook bij Rita en Atie, bekend als de wethouder die nou juist veel aan maatwerk doet, altijd bij iedereen informeert. Al voordat participatiebeleid bij de gemeente echt formeel was geworden bracht hij het al in de praktijk. “Zeker, dat zien wij ook. Maar het aantal mensen dat hier als een berg tegenop ziet is nu te groot, het sociaal team kan hen niet zomaar allemaal helpen.” Atie vertelt dat ze voor vrijwilligerswerk bij veel verhuurders aan de deur kwam. “En daar hoorde ik van de zorgen. Dat ze niet altijd thuis zijn als er een huurder komt en dan dus niet kunnen inloggen op het systeem om het kenteken door te geven. Of dat ze geen smartphone of laptop hebben, of dat ze het systeem niet vinden of snappen. Daarnaast kun je te maken hebben met laaggeletterdheid, of dat er niet altijd zo maar iemand beschikbaar is om iedere week of soms om de paar dagen de kentekens van de huurders in te voeren of de vorige er uit te halen. Het probleem is echt al tijden geleden door ons genoemd. De wethouder gaat daar te makkelijk overheen. Het systeem is niet werkbaar nu. Lang niet iedere zomerhuisjeverhuurder staat ook in het systeem, misschien vanwege corona, toen de verhuur vaak stil lag.”

Nare uitingen op Facebook

De wethouder wil graag iedereen spreken, ook Rita en Atie en heeft hen ook weer uitgenodigd. “Wij hebben vanuit Post aan Zee steeds goede reacties gehad over de aanwijzingen door ons sociaal team. Dat zijn echt medewerkers die gewend zijn om mensen te begeleiden bij hun vragen. Misschien is in deze specifieke situatie de afstand te groot geweest. Dan gaan we weer praten, natuurlijk.” Over de beschimpingen aan zijn adres door groepen inwoners van Egmond aan Zee op Facebook zegt hij: “Dat is echt naar. Dan wordt onrecht gedaan aan de intenties van de gemeente. Dan wordt iets politiek gemaakt wat het niet is. Praten óver elkaar is onprettig. We moeten praten mèt elkaar en daar sta ik altijd voor open, graag. Zeg maar met hoeveel, dan huur ik een zaal in het hotel.” (Inmiddels heeft Rita laten weten graag met de wethouder te willen spreken, een dezer dagen).