Poëzie in de Branding: ‘Booster op Zee’

Algemeen
Poëzie in de Branding
Poëzie in de Branding (Foto: aangeleverd)

BERGEN AAN ZEE - Ergens voel je aan je (zee)water dat het gaat komen en dan opeens is het er. Dat is het heerlijke van tradities. Maar het zijn wel ‘iemanden’ die het moeten doen en doordragen. Die iemanden vormen dan een werkgroep en die had dit keer het stijlvolle Hotel Victoria gevraagd om gastvrijheid te bieden aan de start van ‘Poëzie in de Branding’. Tot en met Pinksteren staan er de vertrouwde palen langs de vloedlijn met bovenin een gedicht op een paneel. ‘Booster op Zee’, dat had de werkgroep bedacht als prikkelend thema. Naast de titel van het gedicht heeft de inzender dan de kans om strandlopers in vier regels te prikkelen, ontroeren, verbazen, doen fronsen, glimlachten en dergelijke. De panelen zijn dit jaar overigens voorzien van een speels nieuw logo.

door Ed Bausch

Burgemeester Voskuil opende Poëzie in de Branding

Hij deed dat woensdagmiddag ten overstaan van een aardig deel van de inzenders van wie de selectiecommissie (voorzitter Dick ten Hoeve noemde het nadrukkelijk geen jury) werk had uitgekozen. “Er zijn altijd wel tussen ruim honderd en een kleine tweehonderd inzendingen. Het was voor de selectiecommissie dit jaar heel makkelijk: wiens naam meer dan één keer was genoemd mocht door.” Wonder, o wonder kwam dat aantal precies overeen met het aantal beschikbare palen. Hoeveel geluk kun je hebben.

Echtgenote als ster

De burgemeester zei dat hij, afkomstig uit het Gooi, in de eerste negen maanden van zijn werk in de kuststreek volkomen verslaafd was geraakt aan het strand. Hij vertelde dat hij afgelopen dinsdag om 06.15 uur al en later weer in de avond op het strand te vinden was. Daarom was de tekst op de placemat die hij cadeau kreeg van een van de deelnemers, Martin Kageling uit het Zuid-Hollandse dorp De Lier), wel mooi. Op dat moment dacht iedereen natuurlijk dat met de ster in zijn ‘Stella Maris’, zie de foto, de echtgenote van de burgemeester wordt bedoeld, die hem altijd trouw en belangstellend naar alles en iedereen begeleidt op zijn tochten door ‘onze mooie gemeente Bergen’. De werkgroep sprak dank uit aan de gemeente voor het plaatsen van de borden met gedichten van inzenders van 29 tot 94 jaar. ‘De vergankelijkheid van het hoopvolle moment’. Die regel uit werk van dichter Hans Lodeizen werd door een van de inzenders (die komen werkelijk uit het hele land) aangehaald om Poëzie in de Branding te beschrijven als een charmante traditie.