Jip Teule eet, drinkt en slaapt drummen

Algemeen
Afbeelding
(Foto: AGHeeremansPhotography)

BERGEN - Een interview met de 18-jarige Jip Teule is een interview met zijn vader Jasper. Die twee zijn uit hetzelfde hout gesneden, en drinken, eten, slapen, ademen muziek. Dat ze een muziekstudio achter het huis van zijn vader in Oudkarspel hebben, is dan ook niet gek. In de zomer wonen ze er zelfs wanneer hun huis wordt verhuurd aan toeristen. “Wij zijn de hele dag met muziek bezig.”

Jip, die afwisselend bij zijn moeder in Bergen, en zijn vader in Oudkarspel woont, gaat na de zomer naar het Conservatorium in Haarlem om nóg beter te worden als drummer. Onlangs werd hij, na een aantal spannende auditierondes, toegelaten. Zijn vader knalde uit elkaar van trots. “Samen met een stuk of tien anderen bleef ik over in de laatste ronde en nu werd ik gebeld met het goede nieuws dat ik een van de drie tot vijf ben die gaan starten dit jaar. Ik kan niet wachten. Nóg meer leren, nóg meer spelen. En daarna? Hopelijk drummend de wereld over, en van de muziek leven.” Wat nog niet mee zal vallen, om op te vallen in de beperkte vijver van professionele muzikanten, maar aan zijn vader ziet Jip dat leven van de muziek echt wel kan. Al is het in combinatie met lesgeven, wat Jip nu ook al doet. “Dat ligt me wel, ik vind het leuk om mijn liefde voor de drums over te brengen op mensen die of nog nooit hebben gedrumd, of al wat ervaring hebben, maar die allemaal ontzettend veel plezier in het drummen hebben. Binnenkort start ik met een workshop van acht lessen, in deze oefenruimte aan de Ambachtsdijjk. Voor moeders en kinderen, en voor groentjes tot beginnende drummers: iedereen is welkom. Het zijn individuele lessen, dus alle aandacht voor een ieder met zijn eigen wens en doel. Aanmelden kan via jipteule@gmail.com.”   

Op zijn zevende ontdekt Jip zelf de drums en is verkocht. Hij zei toen al tegen zijn vader: ‘Als ik later groot ben, ga ik jouw werk doen.’ Jip volgt bij diverse drummers les, en elk van hen geeft hem een stukje meer passie voor de drums, technische kennis, of liefde voor muziek mee. Als hij op de middelbare school zit gaat hij elk weekend naar het Junior Jazz College, een vooropleiding voor het Conservatorium van Amsterdam. “Dit studieprogramma is bedoeld voor jonge talenten van 12 tot en met 18 jaar die jazz en aan jazz verwante stijlen (zoals blues, soul en funk) willen spelen, en die net als ik het liefst de hele dag muziek maken. Dat was echt top, ik heb daar ontzettend veel geleerd en met heel veel grote namen gespeeld. Ook heb ik deel uitgemaakt van de J.J.C. big band, geweldig was dat. Als ik het nog niet zeker wist of ik professioneel verder wilde in de muziek, dan heeft die tijd daar me wel overtuigd.”

Net als zijn vader, die al een leven lang muzikant is, en onder andere de wereld over reisde met punkrockband The Pilgrims. Ook speelde hij bij diverse andere bands en theatergezelschappen, waaronder jeugdmuziektheater Samba Salad en het Scapino Ballet. Meer dan 27 jaar geleden richtte hij, samen met Reniet Vrieze, de popkoren van Vocal Playground op. Een hobby die is uitgegroeid tot een belangrijk deel van zijn leven. “In de periodes dat wij niet speelden we met The Pilgrims en er nieuw materiaal geschreven moest worden vielen ook de inkomsten stil. optreden deden we in de weekenden dus doordeweeks waren wij vrij om andere initiatieven te ontwikkelen. Ik was bassist, had zelf niet veel met zingen, was best verlegen en leiding geven aan een grote groep had ik nog nooit gedaan. Dus het leiden van een popkoor was niet per se mijn eerste keus. Maar Reniet wist me over te halen en het werd een groot succes.” Er bleek heel wat talent te zitten onder huisvrouwen, hangjongeren, schooldirecteuren en profvoetballers en al snel traden de popkoren overal en nergens op en werden er in diverse plaatsen nieuwe koren opgericht. “Na de coronaperiode kennen we weer een opstartfase maar binnenkort gaan we weer volop optreden met de diverse koren. Met Jip voor het eerst in de begeleidingsband. Dit weekend in theater Vrij Zijn in Alkmaar, er zijn nog kaarten!”

Zelf heeft Jasper ook op het Hilversums conservatorium gezeten, afdeling lichte muziek basgitaar. “Ik heb het niet afgemaakt omdat ik mijn geld al verdiende met de muziek, voor school was er steeds minder tijd. Toen ik werd gevraagd voor The Pilgrims, was de keuze snel gemaakt/ Uiteraard hoop ik wel dat Jip het afmaakt. Het is letterlijk een fantastische leerschool, en de allerbeste omgeving om nog beter te worden.” Jip is niet bang dat de lol van het drummen eraf gaat als hij het op school ook dagelijks doet en het ene moetje wordt. “Het conservatorium leert je naast de techniek ook hoe je van muziek je professie kunt maken, alle facetten van het muzikant zijn komen er aan bod. Ik heb er echt ontzettend veel zin in.” Jasper vult lachend aan: “Als hij niet aan het drummen is kijkt hij ter ontspanning urenlang Youtube filmpjes van drummers, dus ik denk niet dat hij het snel zat is!” “En ook af en toe een serie op Netflix hoor”, vult Jip hem lachend aan.

Als je Jip ergens op wilt zien treden moet je de social media van Artquake in de gaten houden. “Oprichtster Mado de Vries geeft jongeren zoals ik een mooi platform om hun hobby, kunst, muziek of een andere creatieve uiting. Ik heb al een aantal keer opgetreden met andere talentvolle jongeren van Artquake, en hoop dat zeker nog vaker te doen.”

Voor de fotograaf klimt Jip graag achter het drumstel, en geeft meteen een fijne demonstratie weg. Het drummen lijkt hem totaal moeiteloos af te gaan, hij hoeft er niet bij na te denken. “Dit drumstel is ook wel heel fijn hoor”, zegt Jip. “Toen we voor bekkens naar een muziekwinkel gingen en ze in zo’n hokje konden uitproberen was ik meteen verliefd op deze oefendrumset. Ze is niet de mooiste, maar klinkt wel heel lekker”, lacht hij. Jasper begrijpt precies wat hij bedoelt en laat zijn oude Fender basgitaar uit 1967 zijn die hij al zijn halve leven in bezit heeft en nooit wegdoet, een authentiek exemplaar waar de gebruikssporen ruimschoots op aanwezig zijn. “Een muziekinstrument is als een soort geliefde, je moet het gevoel kennen om dat te begrijpen. Samen creëer je een bepaalde sound, je vergroeit met een instrument. Net als je ware liefde, vergeet je je fijnste muziekinstrument nooit en als het goed zit blijf je die eeuwig trouw.” 

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding