Hardop denken in de kring: Hoe blijft het strand voor iedereen bereikbaar?

Algemeen
John de Waard, Bram Wever, Nicole Zwartelé, Erik Bekkering en Sven Snel
John de Waard, Bram Wever, Nicole Zwartelé, Erik Bekkering en Sven Snel (Foto: Ed Bausch)

DE EGMONDEN - Wat zou nou echt helpen om auto’s op zomerse dagen niet steeds vergeefse rondjes te laten rijden in de kustdorpen van de gemeente? En de zee toch bereikbaar te houden? Om fietsers toch voldoende ruimte te geven op weg naar zee? Een proef, een pilot zou wel wat kunnen leren. En zo geschiedde deze zomer in een vliegende vaart. Als een soort van tussenevaluatie verzamelde wethouder Erik Bekkering woensdag een aantal personen voor een kringgesprek. Gebiedsregisseur Nicole Zwartelé deelde flesjes water uit.

door Ed Bausch

Tussen Bergen en Bergen aan Zee rijdt deze weken een shuttlebus, naast de buurtbus. In de Egmonden is er op twee plekken een proef: een shuttle heen en weer naar het strand van Egmond aan Zee vanaf de parkeerplaats aan de doorgaande Herenweg langs Egmond Binnen en een parkeer/fietshuurplek vanaf het parkeerterrein van voetbalvereniging Zeevogels aan de Zeeweg tussen Heiloo en Egmond aan den Hoef. Op die plek nodigde wethouder Bekkering, hij noemt zichzelf wel eens ‘de wethouder van doen’, een aantal personen uit om de proef nog eens toe te lichten en ervaringen te delen. Hij deed dat met een aantal vertegenwoordigers van lokale media en met Bram Wever, medewerker mobiliteit bij de Buch-organisatie, Sven Snel, oprichter van het snelgroeiende mobiliteitsplatform Mobian en gemeentelijk gebiedsregisseur voor de Egmonden Nicole Zwartelé.

Gewoon proberen

“Een parkeergarage onder het duin, zoals in Katwijk, kan hier niet. Dat is heel kostbaar, daar kon het als onderdeel van ter plekke noodzakelijke kustversterking.” De simpelste oplossing is hier dus niet voorhanden, wilde de wethouder maar zeggen. “Dus moet je kijken naar wat wel zou kunnen werken, vandaar de proeven met shuttles, fietsen en dergelijke. Je moet het gewoon proberen en dan kijken of automobilisten het zien, er op inhaken. Kijken of je gedragsverandering op een goede manier voor elkaar kunt krijgen. In Egmond aan Zee wil je ook de situatie voor bewoners verbeteren en tegelijk het langdurig parkeren op openbare parkeerplaatsen door huisjehuurders verminderen. Die plekken zijn daarvoor te kostbaar.”

De kunst van verleiden

Ondanks dat hij al sinds maart demissionair is (de gemeente zit momenteel in de fase van openstelling van de kandidaatstelling voor wethouders) wil de wethouder toch komen met een eerste mobiliteitsnota. “Want je ziet dat het wringt in de kustplaatsen, vooral op zomerse piekdagen. Iedereen is tegenwoordig natuurlijk parkeerexpert, het is een item dat enorm leeft, dus we moeten goed samenwerken aan de toekomst. Bram Wever kijkt terug op de afgelopen weken en ziet een toename van het gebruik van de proefmiddelen. “Natuurlijk kan vooral de aanduiding van de mogelijkheden nog beter.” Sven Snel van Mobian nam, als randstedelijke ondernemer, zelf contact op met de gemeente. En zo ontstond in vliegende vaart de proef met de fietsen (met een app van het slot te krijgen) bij Zeevogels. Sven denkt vooruit: “Misschien moet je ook wel laadpalen plaatsen, een kopje koffie bieden, een mobiel toilet op dit soort plekken gaan bijplaatsen, de mogelijkheid om de fiets te reserveren.” Het is de kunst van het verleiden, wil hij maar zeggen.

Concurrerende prijs?

De gemeente heeft een behoorlijke respons gekregen van automobilisten die tot nu toe van de voorziening gebruik maakten. Bram: “En die reacties zijn heel gunstig, met bovendien heel bruikbare tips.” De gebiedsregisseur heeft goede contacten met de ondernemers. “Die zijn nog wat afwachtend, maar goed, ze hebben het nu ook heel druk. Maar er zijn echt signalen dat ze in deze gedachten wel willen meegaan, dat het hen ook voordelen kan gaan brengen.” De wethouder: “Het kan ook helpen als je met parkeren en fiets pakken onder de prijs van een dagje parkeerkosten (nu circa 12 euro) gaat zitten. Mij is duidelijk dat we iets moeten gaan doen, de drukte zal alleen maar toenemen. Ik ben blij met deze proef, die leert ons veel.”

Bram Wever, wethouder Bekkering en Sven Snel