‘De kinderen lossen veel zelf op’

Algemeen
Oud-schooldirecteur Dick Bruin, huidige directeur Constance Appelman, intern schoolbegeleider Sophie Zoon en wethouder Erik Bekkering
Oud-schooldirecteur Dick Bruin, huidige directeur Constance Appelman, intern schoolbegeleider Sophie Zoon en wethouder Erik Bekkering (Foto: Ed Bausch)

BERGEN - Daar kwamen ze aangeschreden, maandagochtend 08.25 uur. Voor het moment onthaald als koningen en de koninginnen. Voor hén stonden de andere kinderen en de juffen en meesters op het schoolplein opgesteld in een dubbele haag, voor hén zongen ze en speelde oud-directeur Dick Bruin op de accordeon. Maandag haalde de Bergense basisschool Adriaan Roland Holst hen binnen, écht binnen: acht kinderen met een beperking zoals dat dan heet, zoals met het syndroom van Down. Voortaan staan ze ook echt ingeschreven op een gewone school, de Adriaan Roland Holst school. Hier toonde Nederland zich van haar mooie kant, van samen bouwen, van samen werken aan ‘niemand uitsluiten’. Het was dubbel feest voor de school met inmiddels liefs 240 leerlingen, het was ook de start van de viering van het 75-jarig bestaan. “En de komst van deze kinderen geeft dat feest extra glans”, aldus schooldirecteur Constance Appelman.

door Ed Bausch

De Samen naar Schoolklas nu officieel geopend

Zonder slag of stoot komen dingen niet tot stand, zo bleek maar weer eens uit de woorden van de leerkrachten, vertegenwoordigers van onderwijsbegeleidende instanties en van wethouder Erik Bekkering. Hij kent de school goed als ouder van een tweeling. Namens de gemeente kon hij zeggen heel blij te zijn met de ‘inclusiviteit’ die hier bereikt is. “Iets dat de gemeente zeer omarmt, iets waar dit College hard voor werkt.” Constance Appelman is nu drie jaar directeur van de school. “Maar dit traject begon al eerder. Soms lag het stil, moest echt even diep worden nagedacht: hoe nu verder?” Ze had lovende woorden voor de begeleiders van het Samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs, van de stichting het Gehandicapte Kind en van de stichting Iona. In coronatijd werd er gestart met vier leerlingen in de klas, maandag werden er acht verwelkomd. De school is hiermee de tweede in het land waar een Samen naar Schoolklas is gerealiseerd op een gewone basisschool.

Bij elkaar aanschuiven

Maandag was er ook het Michaëlsfeest, over Joris en de Draak, over moed en vertrouwen. “Die moed en dat vertrouwen hebben jullie getoond”, zei de directeur tegen de ouders, leerkrachten en begeleiders. “Het is echt heel bijzonder dat onze school deze kinderen in huis heeft. Het mooie is bovendien dat de kinderen onder elkaar heel veel oplossen.” De leerlingen van de Samen naar Schoolklas schuiven soms aan in een ‘gewone’ klas, vooral bij de creatieve vakken. En andersom gaat het ook zo.

“Schotjes weghalen levert zoveel op”

In de Samen naar Schoolklas zitten leerlingen van alle leeftijden bij elkaar. Er is dan ook stevige begeleiding, ook met medewerkers van Esdégé Reigersdaal, de organisatie die op meerdere plekken in de regio kinderen en volwassenen met een beperking ondersteunt. “Zonder samenwerken kan het niet”, zei Astrid Ottenheim van het Samenwerkingsverband. “Op 105 scholen in Noord-Kennemerland werken wij aan dit soort projecten, die aan ‘ontschotting’ doen. Want dan kun je zoveel van elkaar leren, met beperking of zonder beperking. We zien altijd zoveel goeds als we de schotten tussen diverse werelden kunnen weghalen.”

Rugwind

In dit proces ging het ook om contacten met twee Ministeries: Onderwijs (OCW) en Zorg (VWS). ”Maar op een gegeven moment krijg je rugwind.” Zo kun je alle mooie zinnen wel samenvatten. Zinnen met woorden over de zoektocht om iets dat heel lastig en onmogelijk lijkt voor elkaar te krijgen. Taart! Met daarop de naam van de Samen naar Schoolklas: de Michaëlklas. De Michaël van moed en vertrouwen.

En toen was er taart
De acht leerlingen van de Samen naar School klas werden naar binnen gezongen