Beverwijk onderzoekt ambitieuze plannen voor Parallelweg

Nieuws
De ondertekening van de overeenkomst door Maurits Kuppens (Opportunity Vastgoed), Jeroen Marsman (SBB) en wethouder Ali Bal.
De ondertekening van de overeenkomst door Maurits Kuppens (Opportunity Vastgoed), Jeroen Marsman (SBB) en wethouder Ali Bal. (Foto: Aangeleverd)

BEVERWIJK – Gemeente Beverwijk heeft een intentieovereenkomst getekend met Opportunity Vastgoed en SBB Ontwikkelen en Bouwen. Afgesproken is dat er een haalbaarheidsstudie komt naar de herontwikkeling van het zuidwestelijke deel van de Parallelweg in Beverwijk.

Beverwijk aan de slag

De samenwerking is op donderdag 23 november op het Stadhuis beklonken met de ondertekening van de overeenkomst door Maurits Kuppens (Opportunity Vastgoed), Jeroen Marsman (SBB) en wethouder Ali Bal, die zijn gasten een geschenk aanbood: een mok met daarop de iconische gebouwen van Beverwijk. “Ik hoop dat we over tien jaar aan nieuwe mokken toe zijn omdat er dan nieuwe iconische gebouwen zijn ontwikkeld aan de Parallelweg, een van de entrees van onze gemeente”, aldus de wethouder. De stedelijke ontwikkeling van het Spoorzone-gebied is één van de speerpunten in Beverwijk voor de komende 25 jaar. Dit gebied wordt ontwikkeld tot een stoer, duurzaam en prettig leefgebied voor wonen én werken, dat onlosmakelijk deel uitmaakt van het centrum van de stad. Onderdeel van programma Spoorzone is de geleidelijke transformatie van de Parallelweg. Eind 2022 presenteerde SBB in samenwerking met Studio Vinke haar visie op de transformatie van de Parallelweg Zuidwest. Het betreft een ruimtelijke studie naar de sloop van bestaande kantoren en nieuwbouw van een nieuw stedelijk volume. Deze nieuwbouwplannen bieden ruimte voor werken, educatie, een hotel en publieksfuncties met bijbehorende parkeervoorzieningen. Daarnaast voorziet de verkenning in een betere verbinding tussen de Parallelweg en station Beverwijk. De drie partijen hebben nu besloten om de haalbaarheid van de plannen voor de Parallelweg te gaan onderzoeken. Dit onderzoek mag uiterlijk tien maanden duren en levert een deelgebiedsvisie op. Die wordt getoetst op ruimtelijke, financiële en planologische haalbaarheid, waarna een knoop wordt doorgehakt over het project: stoppen of een samenwerkingsovereenkomst tekenen. De projectorganisatie bestaat uit een stuurgroep plus projectleiders. De gemeenteraad heeft hiervoor al eerder middelen beschikbaar gesteld. Wethouder Bal is enthousiast: “Deze ambitieuze plannen voor Parallelweg Zuidwest hebben het in zich om bedrijventerrein Business Docks een stevige impuls te geven. Daarom is het belangrijk om de haalbaarheid zorgvuldig te onderzoeken.’’

Afbeelding