Veiligheid N203 wijkt voor natuur

Algemeen
Het fietspad loopt pal naast de Provincialeweg. Na een crash belanden voertuigen regelmatig op het fietspad. De provincie is daarentegen niet van plan om tussen fietspad en de weg vangrails te plaatsen.
Het fietspad loopt pal naast de Provincialeweg. Na een crash belanden voertuigen regelmatig op het fietspad. De provincie is daarentegen niet van plan om tussen fietspad en de weg vangrails te plaatsen. (Foto: Bert Westendorp)

CASTRICUM/UITGEEST – Provincie Noord-Holland buigt zich over de N203 en start een onderzoek om de weg veiliger te maken. Dat onderzoek lijkt enkel te maken te hebben met een nieuwe veiliger fietsroute voor scholieren. Voor de rest gebeurt er niets. De Provincialeweg tussen Uitgeest en Castricum is berucht. Meerdere doden en over de honderd gewonden de afgelopen jaren geven aan waarom de weg betiteld wordt als ‘dodenweg’. Het is één van de gevaarlijkste stukken asfalt van de provincie. De traumaheli is hier een vaste bezoeker. 

Door onze verslaggever Bert Westendorp

In 2015 werd de weg onder handen genomen en kwamen er tussen Uitgeest en Castricum, op punten waar het verkeer kon afslaan, voorsorteerstroken en werden op die punten lantaarnpalen geplaatst. Op die manier dacht de provincie een einde te maken aan de vele (zware) ongevallen. De realiteit bleek anders. Het dieptepunt was in 2018. Bij een aanrijding tussen een personenwagen en een vrachtwagen vielen er drie doden en twee gewonden te betreuren. Het is slechts één van de vele incidenten.

Flauwe bochten

In de duisternis is de minimale verlichting langs de weg vaak de oorzaak van een ongeval. Twee flauwe bochten in het traject vormen een levensgevaarlijk obstakel. Zeker met regen en mist nemen de risico’s toe. Ook op het naastgelegen fietspad zijn er regelmatig aanrijdingen tussen fietsers en bromfietsers. Daar komt nog een probleem bij; het fietspad loopt pal naast de N203. Behalve de verlichting op een groot deel van de weg ontbreekt ook een vangrails. Vaak belanden auto’s na een ongeval op het fietspad.

Zonder licht

“Het is echt een gevaarlijke weg, vooral nu als het donker is. Je moet echt uitkijken”, zo laat een scooterriijder weten. Opvallend is dat sommige fietsers zonder licht op het fietspad rijden, vooral op dit traject levensgevaarlijk. De provincie kent de gevaren van de weg, maar concrete plannen om daar wat aan te doen ontbreken.

 Lichthinder

Woordvoerster Selina Douma van Provincie Noord-Holland: “Een aantal jaren geleden heeft de provincie Noord-Holland een aantal verbeteringen aangebracht aan de N203 om de verkeersveiligheid te verbeteren. Zo zijn er grasbetontegels aangebracht langs de weg om slippen van auto’s die langs de weg belanden te voorkomen, zijn er een aantal voorsorteerstroken voor linksafslaand verkeer toegevoegd en zijn er een aantal verhoogde middeneilanden aangelegd zodat fietsers eventueel in etappes de weg over kunnen steken. De provincie heeft vervolgens nog verder gekeken naar extra mogelijkheden om de verkeersveiligheid te verhogen. De provincie gaat na of er (bijvoorbeeld voor schoolgaande jongeren) een alternatieve fietsroute kan worden aangelegd. Voor nu worden er geen vangrails geplaatst. Daarnaast is het zo dat de provincie geen verlichting plaatst langs provinciale fietspaden en wegen, omdat verlichting een negatief effect heeft op de natuur in de vorm van lichthinder. Uitzondering hierbij zijn kruisingen.”

Reageren kan via redactie.cnb@rodi.nl

Een regelmatig terugkerend beeld, zoals vorig jaar, waar een gecrashte wagen op het fietspad belandt.