Pilot Autoluw Dorpshart (update): Burgemeester Mooijstraat ‘nekkenbreker’

Algemeen
Automobilisten staan in de file in de Burgemeester Mooijstraat.
Automobilisten staan in de file in de Burgemeester Mooijstraat. (Foto: Aart Tóth)

CASTRICUM – De simpelste variant blijkt op sommige momenten van de dag een ‘nekkenbreker’ in de pilot Autoluw Dorpshart. Toch moeten winkels bevoorraad worden. Dat zorgt regelmatig voor filevorming van automobilisten die de Burgemeester Mooijstraat als doorgaande route willen gebruiken richting de Stationsweg. Hier waarschuwden de buurtbewoners die wij voorafgaand aan de pilot spraken al voor.  

door onze verslaggever Aart Tóth

In andere plaatsen in Nederland is bovenstaand probleem niet aan de orde omdat er in die autoluwe of autovrije straten een laad/lostijd is vastgesteld tot bijvoorbeeld 11.00 uur, waarna het geheel autovrij wordt. Na 11.00 uur is het geheel voetgangersgebied. Daar is geen sprake van doorgaand verkeer.

Ondernemers geven ook nog steeds een kritisch geluid. Zo laat voorzitter van winkeliersvereniging Bakkerspleintje weten niet blij te zijn met de voorlopige maatregelen in het autoluw-project. “Het resultaat is geen of in ieder geval minder bezoekers in het Dorpshart met gevolg omzetverlies. Ook worden de omliggende straten ruim voorzien van omleidingsverkeer. Om bij de parkeergarage Bakkerspleintje te komen is veel kennis van de situatie nodig. Wij als ondernemers van het Bakkerspleintje zijn hier, zachtjes uitgedrukt, niet blij mee”, aldus Hans Castricum. “Het moet in de Burgemeester Mooijstraat ook wel knellen”, verwacht Castricum. “Bij het bevoorraden van het Kruidvat staat de straat vol met wachtende automobilisten.”