Hoogfrequent spoorvervoer niet gewenst

Algemeen
De impact op de leefbaarheid van Bakkum en Castricum is straks het invoeren van programma hoogfrequent spoorvervoer (PHS).
De impact op de leefbaarheid van Bakkum en Castricum is straks het invoeren van programma hoogfrequent spoorvervoer (PHS). (Foto: Aart Tóth)

CASTRICUM – Er zijn in de loop der jaren al heel veel oplossingen rondom de situatie spoorovergang Beverwijkerstraatweg de revue gepasseerd. Meestal afkomstig van inwoners van Castricum, die zich behoorlijk verdiepten in de problemen rondom de spoorovergang. Zo zijn er ook nog inwoners die mede door hun vakkennis op het gebied van infrastructuur zich belangeloos inzetten voor oplossingen. Zo ook Tom van der Eng, in het dagelijks leven Stedenbouwkundige, inwoner van Castricum die zich al eerder verdiepte in Castricumse infrastructurele zaken. Hij geeft hieronder zijn beknopte visie, met waarschuwingen, oplossingen rond de ‘spoorkwestie’ en lokale oplossingen steeds verder weg zijn bij gemeente en ProRail. Van der Eng maakt zich zorgen over de veiligheid en leefbaarheid in Bakkum en Castricum rond het spoor. 

door onze verslaggever Aart Tóth

Van der Eng: “De spoorkwestie is niet alleen de ongewenste situatie bij overgang Beverwijkerstraatweg, die is al decennia ongewenst. De impact op de leefbaarheid van Bakkum en Castricum is straks het invoeren van programma hoogfrequent spoorvervoer (PHS). Dat is de spoorkwestie. Er gaan in de toekomst per uur veel meer en veel harder treinen over het spoor. Dat is nu vier intercity’s per uur en dat worden straks twaalf intercity’s per uur, in beide richtingen. Een spoorsnelweg zonder afslag bij ons dan, want extra treinen stoppen straks niet bij ons maar pas in Alkmaar. Voor onze lokale bereikbaarheid doet PHS dan ook niks goeds. Het is vooral goed voor de regio Alkmaar en nog beter voor Amsterdam.”

Treinen rijden straks zo hard en zo vaak mogelijk door ons dorp

De treinen rijden dus straks zo hard en zo vaak mogelijk door ons dorp over alle gelijkvloerse overgangen en de bestaande smalle perrons. Vanzelfsprekend gaat dit meer geluidsoverlast en veel onveiligere overgangen opleveren. “De Beverwijkerstraatweg wordt in deze nieuwe situatie voor ProRail dan ook een probleem”, aldus van der Eng. “Een zegen voor ons want wij vinden die situatie daar al jaren een probleem natuurlijk. Het jammere alleen is dat het lijkt alsof ProRail het oplossen hiervan bij ons neerlegt i.p.v. zelf oplost.”

Wie heeft er hier nu een probleem, wij of ProRail? 

Van der Eng vervolgt: “Wat betreft het toenemende geluid is het eerste wat ProRail doet het geluidsproductie plafond ophogen. Meer geluidsbelasting op de omgeving wordt dan geoorloofd tot een bepaalde hoogte. Wordt de toegenomen geluidsbelasting plaatselijk zelfs zo hoog dat het geluid buiten hoogste norm valt dan komen maatregelen in de vorm van geluidsschermen.”

Wat betreft verkeersveiligheid wordt door de gemeente en ProRail ingezet op extra veiligheidsmaatregelen bij overgangen, (denk hierbij aan aftelklokken en slimme slagbomen), een schijnoplossing. Gelijkvloerse overgangen moeten allemaal verdwijnen. We hebben er hier zes kort na elkaar, NS en ProRail willen zelf ook niets liever dan dat deze overwegen verdwijnen. Er is niet voor niks een landelijk project ten behoeve van het opheffen van alle gelijkvloerse spoorovergangen. Hoe moet een kind van acht of een oudere van tachtig straks het spoor nog over komen binnen enkele secondes als de slagbomen om de minuut of vaker dichtgaan?

De gemeente heeft verschillende oplossingen voor de Beverwijkerstraatweg (dus niet voor invoer PHS) op het oog. Daar is wel weinig draagvlak voor. De protestposters hangen al een jaar in de ramen en diverse belangenvereniging hebben zich uitgesproken tegen de andere opties in de lokale media. De gemeente heeft haar oplossingsrichtingen bepaald via een lastig te herleiden besluitvormingsproces. 

De tekst loopt door onder de foto:


Van der Eng:  ”De lange termijn oplossing is het spoor verleggen naar de Oostkant van het dorp, gelegen naast de N203

Twee bewoners uit het dorp hebben hun tanden in het dossier gezet en proberen via een burgerinitiatief de gemeente te overtuigen voor een lange termijnoplossing. Het huidige proces bevindt zich op een doodspoor. Rijkswaterstaat en ProRail hebben geen oplossing in hun ontwerp (OTB dat ter inzage heeft gelegen) opgenomen. De laatste berichten zijn zelfs dat ProRail de Beverwijkerstraatweg wil gaan oplossen met slimme slagbomen.”

Van der Eng:  ”De lange termijn oplossing is het spoor verleggen naar de Oostkant van het dorp, gelegen naast de N203. Een idee dat al bestaat sinds de aanleg van het spoor zelf. Hiermee kunnen alle gelijkvloerse overgangen opgeheven worden en is het spoor weg langs de woningen en uit de dorpskern. Die variant maakt de broodnodige woningbouw mogelijk in het dorp. Bij het nieuwe station kan woningbouw plaats gaan vinden en ter plaatse van het oude station en spoor ook. De oplossing zorgt tevens voor een betere ligging van station in de gehele gemeente, we krijgen dan namelijk een station veel dichter op Limmen en Akersloot. Dat zal meer reizigers gaan opleveren.  Met de ingreep kan ook meteen de veiligheid van de N203 worden verbeterd, een wens die ook Uitgeest heeft. Voor de natuurwaarde biedt de variant grote kansen, duin en polder kunnen beter verbonden worden en polder tussen Heemskerk en Castricum wordt maar één keer door infrastructuur doorsneden. Het oude spoor wordt ontmanteld.” Overige oplossingen die probleemoplossend kunnen zijn, zoals het in tunnel leggen van het spoor, zijn praktisch onuitvoerbaar en te kostbaar omdat daar te weinig opbrengsten tegenover staan. Bij de variant N203 kan een nieuw spoor gebouwd worden in de polder. Dat scheelt veel kosten tegenover een tunnel. 

Er is goede hoop dat gemeenteraad en college besluiten N203 variant serieus te nemen  

Er is goede hoop dat de gemeenteraad en college besluiten de N203 variant serieus te nemen en voor te leggen in het proces met Rijkswaterstaat en ProRail. Zo kan er een oplossing komen en instemming met het burgerinitiatief. Het is nu of nooit. En met de verkiezingen in het vooruitzicht is het niet meer dan logisch dat alle opties open zijn. Tot slot wil Van der Eng ook de inwoners die al heel lang in Bakkum/Castricum wonen - en weten dat er al 40 jaar over dit onderwerp wordt gesproken - waarschuwen: “De PHS, de extra treinen, het geluid en het verkeersgevaar komen er wel echt aan en als we niet oppassen.”