Ingezonden: Autoluwe Dorpsstraat is en blijft essentieel

Algemeen
Effectvolle maatregelen, maar gewenning bleef uit vanwege korte pilot.
Effectvolle maatregelen, maar gewenning bleef uit vanwege korte pilot. (Foto: )

CASTRICUM - Vlak voor Kerstmis publiceerde het College van B&W het Evaluatierapport van de tussen 17 september en 15 oktober gehouden pilot met een autoluwe Dorpsstraat. Op 27 januari 2022 wordt het Evaluatierapport in de gemeenteraad door het College toegelicht. Dave van Ooijen, lid van de door de gemeente ingestelde Maatschappelijke Denktank voor het Integraal Verkeersplan Castricum, geeft in een open brief aan de Gemeenteraad een eerste reactie op het rapport en waarschuwt voor het trekken van al te snelle conclusies. We vroegen Dave een en ander toe te lichten.

door onze verslaggever Aart Toth

De proef had tot doel om de effecten te kunnen zien op een drietal terreinen. De pilot had ten eerste tot doel te komen tot een beter klimaat voor winkelen en horeca. Ten tweede om de veiligheid voor fietsers en voetgangers in het winkel- en horecagebied te verbeteren. En ten derde om te komen tot een betere doorstroming en meer veiligheid bij de spoorovergang Beverwijkerstraatweg.

Neveneffecten

De afsluiting voor doorgaand verkeer (met de knip in de Dorpsstraat) heeft, mogelijk mede door de beperkte duur en opzet van de proef, niet zichtbaar geleid tot meer winkel- of horecabezoek. Zo nam het aantal passanten in de Dorpsstraat nauwelijks toe. Wat betreft verkeer zijn zowel positieve als negatieve effecten gemeten. Zo is vanaf de spoorovergang sprake van duidelijk minder autoverkeer de Dorpsstraat in. De voorkeursroute via Mient, Ruiterweg en Kleibroek werd vaker genomen. Als neveneffect was er evenwel ook veel sluipverkeer in de Beatrixstraat en de Verzetsheldenbuurt. Bij de spoorovergang Beverwijkerstraatweg brachten de maatregelen verbetering van de doorstroming.

Gezien het verzet van bewoners en bedrijven tegen vooral het vele sluipverkeer in de Beatrixstraat en de Verzetsheldenbuurt tijdens de pilot, lijkt het draagvlak voor een autoluwe Dorpsstraat flink afgenomen te zijn. Dave van Ooijen wil de Gemeenteraad vooral waarschuwen voor het trekken van al te snelle conclusies op basis van het evaluatierapport.

Van Ooijen: “Het is van groot belang onderscheid te maken tussen het oorspronkelijke doel van de proef en de in de pilot gekozen maatregel om dat doel te bereiken (een knip in de Dorpsstraat). naar mijn inzicht dienen ook in de komende jaren de hierboven genoemde drie maatschappelijke doelen overeind te blijven.”

Ook zonder een knip in de Dorpsstraat blijft het volgens Van Ooijen van belang om te komen tot een beter klimaat voor winkelen en horeca, de veiligheid voor fietsers en voetgangers in het winkel- en horecagebied te verbeteren én om te komen tot een betere doorstroming en meer veiligheid bij de spoorovergang Beverwijkerstraatweg.

De tekst loopt door onder de foto:

Foto: Aart Toth.

Wat dan wel?

Van Ooijen is van mening dat een autoluwe Dorpsstraat een belangrijk onderdeel van een stapsgewijze route naar een structurele oplossing voor knelpunt Beverwijkerstraatweg is. De nu beproefde ‘knip’ zal volgens hem niet moeten worden verward met de ook vanuit de Gemeenteraad gewenste inzet (Raadsprogramma 2018-2022) om te komen tot een veiligere en prettigere omgeving voor wandelaars, fietsers en bezoekers. In plaats van een knip in de Dorpsstraat zal gezocht moeten worden naar andere maatregelen om de Dorpsstraat autoluw te maken. Zonder dat dit leidt tot doorgaand autoverkeer in de Verzetsheldenbuurt of in andere buurten. Dat kan door de Dorpsstraat, maar bij voorbeeld ook de Burgemeester Mooijstraat, anders in te richten waarbij er meer ruimte beschikbaar komt voor voetganger, fietser, verblijven en ontmoeten.

Volgens Van Ooijen “Is een autoluwe Dorpsstraat essentieel (een ‘conditio sine qua non’) om te komen tot verdere ontvlechting van verkeerstromen direct rond de overweg Beverwijkerstraatweg. En daarmee tot bevordering van de doorstroming op en rond de overweg”, met aanvullend, “Een autoluwe Dorpstraat, beter nog een autoluw centrum, vormt een onmisbare bouwsteen in een samenhangend pakket van op de korte termijn eerst de LVO-maatregelen (Landelijk Verbeterprogramma Overwegen) en op de langere termijn maatregelen in het kader van de invoering van PHS (Programma Hoogfrequent Spoorvervoer) om tot een structurele oplossing van de overweg-problematiek te komen”.  

Oordeel

Van groot belang is het dus om een oordeel over de vorm (een knip in de Dorpsstraat) niet te verwarren met een oordeel over de bestuurlijk en maatschappelijk gewenste doelen. Voor zowel het verbeteren van het klimaat voor winkelen en horeca, het verbeteren van de veiligheid voor fietsers en voetgangers als het verbeteren van de doorstroming en de veiligheid bij de spoorovergang Beverwijkerstraatweg, is en blijft (minimaal) een autoluwe Dorpsstraat essentieel is zo’n beetje het eindoordeel van Dave van Ooijen, die wat betreft zijn kennis op verkeer en vervoersgebied zijn strepen al ruim verdiend heeft.