Leerlingen ontwerpen mobiele werkplaats voor maakonderwijs

Algemeen
De prijsuitreiking met wethouder Jan Schouten van gemeente Uitgeest.
De prijsuitreiking met wethouder Jan Schouten van gemeente Uitgeest. (Foto's: BUCH)

CASTRICUM - Leerlingen van het Bonhoeffercollege zijn door de BUCH gemeenten uitgedaagd om een oplossing te bedenken om lesmodules voor circulair maakonderwijs mogelijk te maken. Tessa, Frieda, Emine en Jaline wonnen met een slim en compleet ontwerp met de naam ‘Cuatre armoires’. Wethouder Jan Schouten: “We kunnen het idee goed gebruiken bij de verdere uitwerking van de maakplaats.”

Lesmodules circulair maakonderwijs

De BUCH gemeenten zijn gestart met lesmodules voor circulair maakonderwijs, waar wordt gewerkt met afvalproducten en materialen. De lessen bestaan uit hout bewerken, spinnen met wol, fietsen repareren en kleren maken. 

Hout bewerken, spinnen met wol, fietsen repareren en kleren maken

Om de lessen mogelijk te maken, stonden de gemeentes nog wel voor een uitdaging. Want hoe krijg je de materialen, spinnewielen, naaimachines en ander gereedschap de klas in? En wie beheert de spullen? Een mooie uitdagende opdracht voor scholieren om daar een oplossing voor te bedenken! De derdeklassers van het Bonhoeffercollege gingen met de opdracht aan de slag. 

Lokaal en circulair 

Veel materialen komen uit het buitenland. Katoen komt uit India; een trui wordt gemaakt in Bangladesh. En dat terwijl er in ons land juist grondstoffen ongebruikt worden weggegooid! Zoals wol, waar we in Nederland ‘te veel’ van hebben. 

In de lessen over een circulair maakproces, gaan leerlingen met lokale materialen aan de slag. De leerlingen onderzoeken wat ze daarvan kunnen maken. De consument in de rol van máker. Dat levert de juiste instelling op om gezamenlijk te werken aan een circulaire economie. 

De consument in de rol van máker

De leerlingen kwamen met uiteenlopende oplossingen. Zoals een omgebouwde schoolbus en aanhangers waar alle gereedschap en werkplekken in vervoerd kunnen worden. Sommigen maakten werkplekken op het schoolplein door gebruik te maken van uitklapbare vloeren, tafels en overkappingen. Anderen bedachten creatieve toepassingen in het klaslokaal. Bijvoorbeeld werkbladen of gereedschapsboxen, die je op de schooltafels kunt leggen. 

Bijna alle leerlingen waren het er over eens dat stoelen niet nodig zijn. Want als je iets maakt, sta je het liefst. Eén groepje had zelfs onderzoek gedaan naar welke kleuren kinderen het meest fijn vinden om in te werken; de bus kreeg daarom pasteltinten.

Wol wordt in ons land ongebruikt weggegooid

Winnende groepje

Tessa, Frieda, Emine en Jaline kregen de eerste prijs met hun ontwerp: ‘Cuatre armoires’. Het ontwerp bestaat uit vier kasten; voor elke lesmodule één. De kasten passen precies in een bus en zijn gemakkelijk de klas in te rijden. Het groepje krijgt van de gemeente als waardering voor het mooie ontwerp een supboard-uitje.

Wethouder Jan Schouten uit Uitgeest zat in de jury. Hij reikte de prijs aan de innovatieve winnaars uit: “Iedereen heeft heel goed werk geleverd, maar dit groepje sprong er uit. Ze hebben op alle fronten heel erg goed gescoord. Ze hebben interviews op scholen gehouden, een hele goede presentatie gegeven en het idee ook nog prachtig uitgewerkt. We kunnen het idee goed gebruiken bij de verdere uitwerking van de maakplaats.”

Twee van de vier kasten die samen in de bus passen.