Werkgroep Veilig Heereweg op tilt

Algemeen
Werkgroep compleet met v.l.n.r. Frank Huisman, Margriet Kooijman, Ton Hertogh, Jacques Mulder en Ton Hurkmans met te grote vrachtauto.
Werkgroep compleet met v.l.n.r. Frank Huisman, Margriet Kooijman, Ton Hertogh, Jacques Mulder en Ton Hurkmans met te grote vrachtauto. (Foto: Aart Toth)

BAKKUM – Leuke idyllische weg, de Heereweg in Bakkum-Noord, zou je zeggen bij de eerste aanblik als er alleen fietsen en personenauto’s over rijden. Dat was inderdaad jaren het geval, met bij hoge uitzondering eens een vrachtauto, die er maar nauwelijks overheen past gezien de breedte van de rijbaan. Niet alleen zijn er meer vrachtwagens die de waarschijnlijk sluiproute ontdekt hebben, ze worden ook steeds groter en langer. De negentig bewoners van de Heereweg zijn die gevaarlijke situaties zat en hebben zich verenigd in de ‘Werkgroep Veilig Heereweg Bakkum-Noord’.

Bewoners langs de Heereweg, waarvan de meeste huizen op een zandplaat zijn gebouwd, zitten te trillen in hun woonkamer als er zo’n groot vehikel langsrijdt. Gewoon personenautoverkeer blijkt daarbij zelfs inhaalmanoeuvres uit te halen bij veel te hoge snelheden. Ook de steeds breder en groter wordende landbouwvoertuigen blijken over het hart van de weg te komen en zelfs via een deel het fietspad te gebruiken. Uit een enquête die de werkgroep onlangs heeft gehouden heeft 75% gereageerd. Bewoners hebben aangegeven onderwerpen zoals te hard rijden, veel te zwaar verkeer zoals vrachtauto’s en landbouwvoertuigen, gebrek aan handhaving, ontbreken wandelpad, parkeren op fietspad en geluidsoverlast heel belangrijk te vinden.

Gesprek 

Intussen heeft er een gesprek plaatsgevonden tussen leden van de Werkgroep en verantwoordelijk wethouder Verkeer, Valentijn Brouwer, en een ambtenaar op verkeersgebied. Daarin werd aangegeven wat de wensen waren van de Werkgroep om de veiligheid op straat te verhogen. Gezien de afmetingen van de weg, die eigenlijk niet geschikt is voor zwaar verkeer, zou het een 30 km-zone horen te zijn, met wat voorzieningen om deze snelheid af te dwingen. De gemeente werd gevraagd om voorlopig matrixborden ter herinnering van de snelheidslimiet neer te zetten en meer handhaving in te schakelen. 

De Werkgroep is in afwachting van vervolg vanuit de gemeente en wil daarbij graag meedenken in de mogelijkheden de Heereweg in Bakkum-Noord veiliger te maken. Zij zijn met de gemeente in gesprek om de optie te bespreken de weg een GOW-30 classificatie te geven, waarbij volgens de Werkgroep de problemen in één keer kleiner dan wel opgelost zullen zijn. Een GOW staat voor ‘Gebieds Ontsluitings Weg’ aangevuld met 30 km. Gemeente Castricum bekijkt ook of andere wegen kunnen worden afgewaardeerd van 50 naar GOW30 km.