Bonhoefferleerlingen ontwerpen Tiny House

Nieuws
De brugklasleerlingen zijn geïnspireerd na hun bezoek aan de Circulaire Bouwhub van GP Groot.
De brugklasleerlingen zijn geïnspireerd na hun bezoek aan de Circulaire Bouwhub van GP Groot. (Foto: aangeleverd)

CASTRICUM - Brugklasleerlingen van het Bonhoeffercollege brachten een bezoek aan GP Groot. Zij mochten hier materialen uitkiezen waarmee ze een interieurontwerp voor een Tiny House zullen maken. Wethouder Klimaat Valentijn Brouwer was aanwezig bij deze kick-off van het schoolproject ‘Circulair Tiny House’.

De kick-off was in de Circulaire Bouwhub van GP Groot. Hier zijn alle materialen circulair, niets is dus nieuw geproduceerd. Met deze schoolopdracht worden leerlingen klaargestoomd voor de circulaire economie van de toekomst. Een selectie van leerlingen mocht aanwezig zijn. Ze maakten foto’s, zodat ze met hun groepsgenoten op school kunnen overleggen en ontwerpen. Daarna gingen ze in gesprek met wethouder Brouwer over hun kijk op tweedehands producten en materialen.

Ontwerpen en bouwen

In februari zullen de leerlingen hun ontwerp presenteren met een maquette. Een jury zal het winnende ontwerp kiezen. Dan zijn de bovenbouwleerlingen aan de beurt: zij gaan het circulaire Tiny House echt maken, met de materialen uit de Circulaire Bouwhub. Deze komt op het schoolplein te staan.

Het schoolproject is een samenwerking van het Bonhoeffer college, GP Groot en de gemeente. Meer informatie over het schoolproject staat op klimaatplein.castricum.nl/tinyhouse (zonder www).

Circulair slopen

Dick Sijm van GP Groot gaf een presentatie over circulair slopen en circulair bouwen. Vroeger ging in de bouw bijna alles op één hoop in de afvalcontainer. Tegenwoordig wordt afval weer gezien als nieuwe grondstof. GP Groot pioniert veel op dit gebied. Zo is hun nieuwe pand in Alkmaar, eigenlijk niet helemaal ‘gloednieuw’. Een groot deel van de bouwmaterialen komen uit sloopprojecten. De Circulaire Bouwhub is een andere tak van het pionieren met hergebruik. Hier kunnen bedrijven materialen kopen die al eerder gebruikt of gekocht zijn.

Leerlingen vertellen aan de wethouder over welke tweedehands producten ze zelf gebruiken.
De brugklasleerlingen maken foto’s van de materialen die ze willen gebruiken